Prenumerera på nyheter från Svenska Svenska FN-förbundet via RSS

Per Anger-priset till kongolesisk MR-aktivist 22 september, 2017

Forum för levande historia meddelar att Per Anger-priset 2017 går till den kongolesiska människorättsaktivisten Gégé Katana Bukuru.

2017 års Per Anger-pris tilldelas Gégé Katana Bukuru från Uvira i Södra Kivu-provinsen för hennes ihärdiga kamp för kvinnors rättigheter i det våldsdrabbade Demokratiska republiken Kongo. I över trettio år har hon oavbrutet arbetat för att minska det sexuella våldet mot kvinnor och försöka mäkla fred mellan olika väpnade grupper i den våldshärjade östra delen av DR Kongo.

Bakom Per Anger-priset står Forum för levande historia. En rad frivilligorganisationer, bland annat Svenska FN-förbundet, deltar i nomineringsarbetet. FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic gratulerar årets pristagare.

– Årets pris sätter ljuset på den långvariga konflikten i DR Kongo. Det påminner dels om kvinnors lidande och nödvändigheten av skärpta åtgärder mot sexuellt våld i konflikt, dels om behovet av större internationellt engagemang i en konflikt som har krävt miljontals människors liv under flera decennier, säger Aleksander Gabelic.

Gégé Katana Bukuru tar emot Per Anger-priset den 19 oktober vid en ceremoni på Södra Latin i Stockholm.

Forum för levande historia om Per Anger-priset

Svenska FN-förbundet: DR Kongo i stort behov av omvärldens stöd

Foto: Bertin Mugobe

Kärnvapenfrågan i fokus på händelserik kongress 18 juni, 2018

Ny förbundsordförande och fokus på kärnvapen – så kan FN-förbundets kongress 2018 i Örebro sammanfattas.

Göteneungdomar prisades vid FN-förbundets kongress 18 juni, 2018

Lovisa Åkesson och Julia Fridell, aktiva i Lidköpings FN-förening, tog emot den nya utmärkelsen Årets FN-ungdom vid vår kongress i helgen.

Annelie Börjesson ny ordförande i Svenska FN-förbundet 16 juni, 2018

Annelie Börjesson från Göteborg valdes på lördagen till ordförande i Svenska FN-förbundet vid förbundskongressen i Örebro.

Omvärlden måste skydda civila i Jemen 14 juni, 2018

FN:s humanitära samordnare i Jemen varnar för att offensiven mot hamnstaden Hodeidah kan kräva en kvarts miljon människoliv. FN-förbundet kommenterar.