En röst för flickors rättigheter har tystnat 7 juni, 2017

FN-förbundet minns chefen för FN:s befolkningsfond UNFPA, Babatunde Osotimehin, som gick bort i helgen.

FN:s befolkningsfond UNFPA meddelade i helgen att organisationens chef, doktor Babatunde Osotimehin, avled hastigt i sitt hem på söndagen. Svenska FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic minns en långvarig samarbetspartner och förkämpe för flickors och unga kvinnors rättigheter.

– Det är med sorg och bestörtning som vi tar emot beskedet om Babatundes bortgång. Våra tankar går till Babatundes familj men också till världens utsatta flickor och unga kvinnor som har förlorat en röst för värdighet och mänskliga rättigheter. Babatunde var också en uppskattad gäst hos FN-förbundet vid flera tillfällen, säger Aleksander Gabelic.

Att minska mödradödligheten, säkra tillgång till familjeplanering och stoppa skadliga traditioner var tre av Babatundes huvuduppgifter. FN-förbundet har under en lång rad år samarbetat med UNFPA inom ramen för projekten Flicka och Stoppa barnäktenskap.

Babatunde Osotimehin, som också bar titeln undergeneralsekreterare i FN, besökte Sverige vid flera tillfällen, bland annat i samband med en fotoutställning som arrangerades av Fotografiska i samarbete med Svenska FN-förbundet. Han uttalade då dels sitt uppskattning över Sveriges insatser för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, dels sitt stöd för kravet på ett totalförbud mot barnäktenskap.

Se uttalande på UNFPA:s webbplats.

Bild: Dr. Babatunde på besök hos Apoteksgruppen.

Ny rapport: Konflikter orsakar stort antal minoffer 14 december, 2017

För andra året ökar antalet minoffer på grund av konflikterna i Afghanistan, Libyen, Ukraina och Jemen, visar Landmine Monitor 2017 som också uppmärksammar Svenska FN-förbundets

Kommunikationsansvarig till nytt projekt om Agenda 2030 12 december, 2017

Nu söker vi en Kommunikationsansvarig till FN-förbundets kommunikationsprojekt Agenda 2030 i kommun, landsting och region.

Organisationer kräver vapenembargo och sanktioner mot Myanmar 12 december, 2017

FN:s säkerhetsråd måste stoppa etnisk rensning mot folkgruppen rohingya, skriver 69 organisationer, bland dem Svenska FN-förbundet, inför ett rådsmöte om Myanmar på tisdagen.

Så kan Sverige få en oberoende institution för mänskliga rättigheter 10 december, 2017

Sverige bör följa Tysklands och Danmarks exempel för hur man kan inrätta en oberoende institution för mänskliga rättigheter, skriver Svenska FN-förbundet och sex andra organisationer