En röst för flickors rättigheter har tystnat 2017-06-07

FN-förbundet minns chefen för FN:s befolkningsfond UNFPA, Babatunde Osotimehin, som gick bort i helgen.

FN:s befolkningsfond UNFPA meddelade i helgen att organisationens chef, doktor Babatunde Osotimehin, avled hastigt i sitt hem på söndagen. Svenska FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic minns en långvarig samarbetspartner och förkämpe för flickors och unga kvinnors rättigheter.

– Det är med sorg och bestörtning som vi tar emot beskedet om Babatundes bortgång. Våra tankar går till Babatundes familj men också till världens utsatta flickor och unga kvinnor som har förlorat en röst för värdighet och mänskliga rättigheter. Babatunde var också en uppskattad gäst hos FN-förbundet vid flera tillfällen, säger Aleksander Gabelic.

Att minska mödradödligheten, säkra tillgång till familjeplanering och stoppa skadliga traditioner var tre av Babatundes huvuduppgifter. FN-förbundet har under en lång rad år samarbetat med UNFPA inom ramen för projekten Flicka och Stoppa barnäktenskap.

Babatunde Osotimehin, som också bar titeln undergeneralsekreterare i FN, besökte Sverige vid flera tillfällen, bland annat i samband med en fotoutställning som arrangerades av Fotografiska i samarbete med Svenska FN-förbundet. Han uttalade då dels sitt uppskattning över Sveriges insatser för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, dels sitt stöd för kravet på ett totalförbud mot barnäktenskap.

Se uttalande på UNFPA:s webbplats.

Bild: Dr. Babatunde på besök hos Apoteksgruppen.

FN-förbundet i sommar 2017-06-21

Här hittar ni oss i sommar!

FN-förbundet i Almedalen 2017-06-20

Under politikerveckan i Almedalen den 3-10 juli medverkar vi med flera seminarier. Här kan du ta del av det fullständiga programmet för vår medverkan.

Återföreningen 2017-06-14

Noorullah och Mahdi, 17, möttes igen efter åtta år – på FN-förbundets UNg-helg.

Risk för vag MR-institution 2017-06-13

Den planerade nationella institutionen för mänskliga rättigheter riskerar att bli ett hastverk, skriver Svenska FN-förbundet och fem andra människorättsorganisationer i Upsala Nya Tidning.