En röst för flickors rättigheter har tystnat 2017-06-07

FN-förbundet minns chefen för FN:s befolkningsfond UNFPA, Babatunde Osotimehin, som gick bort i helgen.

FN:s befolkningsfond UNFPA meddelade i helgen att organisationens chef, doktor Babatunde Osotimehin, avled hastigt i sitt hem på söndagen. Svenska FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic minns en långvarig samarbetspartner och förkämpe för flickors och unga kvinnors rättigheter.

– Det är med sorg och bestörtning som vi tar emot beskedet om Babatundes bortgång. Våra tankar går till Babatundes familj men också till världens utsatta flickor och unga kvinnor som har förlorat en röst för värdighet och mänskliga rättigheter. Babatunde var också en uppskattad gäst hos FN-förbundet vid flera tillfällen, säger Aleksander Gabelic.

Att minska mödradödligheten, säkra tillgång till familjeplanering och stoppa skadliga traditioner var tre av Babatundes huvuduppgifter. FN-förbundet har under en lång rad år samarbetat med UNFPA inom ramen för projekten Flicka och Stoppa barnäktenskap.

Babatunde Osotimehin, som också bar titeln undergeneralsekreterare i FN, besökte Sverige vid flera tillfällen, bland annat i samband med en fotoutställning som arrangerades av Fotografiska i samarbete med Svenska FN-förbundet. Han uttalade då dels sitt uppskattning över Sveriges insatser för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, dels sitt stöd för kravet på ett totalförbud mot barnäktenskap.

Se uttalande på UNFPA:s webbplats.

Bild: Dr. Babatunde på besök hos Apoteksgruppen.

Apoteksgruppen i Trosa samlade mest till Flicka 2017-08-21

Apoteksgruppens butik i Trosa samlade in mest pengar under sommarens kampanj till förmån för FN-förbundets projekt Flicka.

Årets internationella praktikanter 2017-08-17

Lär känna årets internationella praktikanter!

Stärk arbetet mot barnäktenskap 2017-08-13

Förhoppningsvis får Sverige till slut en lag som gör att inga barnäktenskap kan ingås eller erkännas, skriver Aleksander Gabelic i Sydsvenskan.

Vi söker praktikant till FN-förbundets utvecklingsverksamhet 2017-08-10

Svenska FN-förbundet söker en praktikant som vill arbeta i en spännande miljö och brinner för att öka människors kunskap om och engagemang för globala frågor.