En röst för flickors rättigheter har tystnat 7 juni, 2017

FN-förbundet minns chefen för FN:s befolkningsfond UNFPA, Babatunde Osotimehin, som gick bort i helgen.

FN:s befolkningsfond UNFPA meddelade i helgen att organisationens chef, doktor Babatunde Osotimehin, avled hastigt i sitt hem på söndagen. Svenska FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic minns en långvarig samarbetspartner och förkämpe för flickors och unga kvinnors rättigheter.

– Det är med sorg och bestörtning som vi tar emot beskedet om Babatundes bortgång. Våra tankar går till Babatundes familj men också till världens utsatta flickor och unga kvinnor som har förlorat en röst för värdighet och mänskliga rättigheter. Babatunde var också en uppskattad gäst hos FN-förbundet vid flera tillfällen, säger Aleksander Gabelic.

Att minska mödradödligheten, säkra tillgång till familjeplanering och stoppa skadliga traditioner var tre av Babatundes huvuduppgifter. FN-förbundet har under en lång rad år samarbetat med UNFPA inom ramen för projekten Flicka och Stoppa barnäktenskap.

Babatunde Osotimehin, som också bar titeln undergeneralsekreterare i FN, besökte Sverige vid flera tillfällen, bland annat i samband med en fotoutställning som arrangerades av Fotografiska i samarbete med Svenska FN-förbundet. Han uttalade då dels sitt uppskattning över Sveriges insatser för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, dels sitt stöd för kravet på ett totalförbud mot barnäktenskap.

Se uttalande på UNFPA:s webbplats.

Bild: Dr. Babatunde på besök hos Apoteksgruppen.

Vi söker en internationell programhandläggare (tillsvidaretjänst)! 18 oktober, 2017

Svenska FN-förbundet är rörelsen för ett bättre och starkare FN. Vi tror att internationellt samarbete är en förutsättning för en fredligare och mer rättvis värld.

Brett stöd för totalförbud mot barnäktenskap i Sverige 9 oktober, 2017

Fyra av fem svenskar stödjer tanken att äktenskap som ingåtts utomlands med personer under 18 år inte ska erkännas i Sverige, skriver Aleksander Gabelic på

Projektledare för ”Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner” 6 oktober, 2017

Vi söker nu en projektledare för nya projektet "Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner". Välkommen med din ansökan!

Natalia Kanem ny chef för UNFPA 5 oktober, 2017

Natalia Kanem utnämndes den 3 oktober till ny verkställande direktör för FN:s befolkningsfond UNFPA.