Prenumerera på nyheter från Svenska Svenska FN-förbundet via RSS

En röst för flickors rättigheter har tystnat 7 juni, 2017

FN-förbundet minns chefen för FN:s befolkningsfond UNFPA, Babatunde Osotimehin, som gick bort i helgen.

FN:s befolkningsfond UNFPA meddelade i helgen att organisationens chef, doktor Babatunde Osotimehin, avled hastigt i sitt hem på söndagen. Svenska FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic minns en långvarig samarbetspartner och förkämpe för flickors och unga kvinnors rättigheter.

– Det är med sorg och bestörtning som vi tar emot beskedet om Babatundes bortgång. Våra tankar går till Babatundes familj men också till världens utsatta flickor och unga kvinnor som har förlorat en röst för värdighet och mänskliga rättigheter. Babatunde var också en uppskattad gäst hos FN-förbundet vid flera tillfällen, säger Aleksander Gabelic.

Att minska mödradödligheten, säkra tillgång till familjeplanering och stoppa skadliga traditioner var tre av Babatundes huvuduppgifter. FN-förbundet har under en lång rad år samarbetat med UNFPA inom ramen för projekten Flicka och Stoppa barnäktenskap.

Babatunde Osotimehin, som också bar titeln undergeneralsekreterare i FN, besökte Sverige vid flera tillfällen, bland annat i samband med en fotoutställning som arrangerades av Fotografiska i samarbete med Svenska FN-förbundet. Han uttalade då dels sitt uppskattning över Sveriges insatser för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, dels sitt stöd för kravet på ett totalförbud mot barnäktenskap.

Se uttalande på UNFPA:s webbplats.

Bild: Dr. Babatunde på besök hos Apoteksgruppen.

Meddelande från valberedningen 17 maj, 2018

Valberedningen har nu lagt sitt förslag till ny styrelse för Svenska FN-förbundet inför kongressen i juni. Sammanlagt har 23 personer nominerats till de 13 platserna

Barometer 2018: Global utveckling kräver samverkan mellan civila och militära insatser 15 maj, 2018

Sveriges bidrag till internationella militära insatser bör huvudsakligen gå till FN-ledda insatser, säger FN-förbundet och ett 20-tal andra organisationer i Barometer 2018.

Rekommendationer från FN:s rasdiskrimineringskommitté 14 maj, 2018

Vi kommenterar slutsatserna från FN:s rasdiskrimineringskommitté och förklarar vår roll när FN granskar Sverige.

Roland Håkanssons bortgång 14 maj, 2018

Styrelseledamoten i Svenska FN-förbundet Roland Håkansson har gått bort.