fbpx
4 oktober, 2019 / Blogg

Med Malala och Umepride i klassrummet

”Ett barn, en lärare, en bok och en penna kan förändra världen.” Detta berömda uttalande av den unga aktivisten Malala i FN 2013 lämnade ett starkt intryck på makthavare och medborgare världen över. I sitt tal sätter fredspristagaren och UNESCO:s frontfigur även fingret på vilken kraft relationen mellan lärare och elev bär med sig. Den 5 oktober firas internationella lärardagen, en dag instiftad av UNESCO 1994 för att rikta uppmärksamhet mot det viktiga arbete lärarkåren utför.

Att utbildning är en viktig nyckel till framgång och välstånd känner de flesta skolelever till. När jag möter elever på gymnasiet har många av dem en klar bild över deras val av både skola och program. Midgårdsskolans elever, som jag och mina kollegor har lyxen att få jobba tillsammans med i Umeå, är i hög grad nyfikna på samhällsfrågor. Våra ungdomar är ivriga att lära sig om hur människor påverkas av att leva i olika samhällssystem, kulturer och maktspel världen över. Särskilt intresserade är de av att få delta i diskussioner om samhällsfrågor och likt Malala få presentera sin syn på aktuella fenomen.

Min undervisning bygger på principen att lära om något, för att sedan lära genom olika övningar och simuleringar så att eleverna är rustade att lära för framtiden. Kanske låter det klichéartat men jag är övertygad om att vi lärare är viktiga ledare, som med rätt undervisningsklimat och genom upplevelsebaserade aktiviteter, kan forma elever till att bli samhällsmedborgare som vågar står på egna ben och som kan göra skillnad. Vårt samhälle behöver medborgare med tillräckliga kunskaper att kunna fortsätta förmedla samma stafettpinne till nästa generation. Det innebär inte att alla elever i mitt klassrum kommer bli nästa Malala. Men förhoppningsvis skapar jag ett klassrumsklimat som gör att de blir respektfulla medborgare; medsystrar och medbröder med drömmar i vilka de kan visualisera sig som framtida journalister, socionomer, kulturarbetare och kanske även en och annan lärare.

Malalas livsöde är ett av många inslag i min undervisning. Jag faller lätt för berättelser som belyser fundamentala mänskliga rättigheter, maktförhållanden mellan olika grupper i samhället och olika sätt att uppnå förändring. Jag tar gärna det lilla lokala exemplet för att belysa det stora världsomspännande fenomen som exemplet är en del av. Under hösten har identitet och allas lika värde uppmärksammats i lektionssalen. Veckan då Umepride ägde rum låg normkritisk reklamanalys i fokus på schemat. Med det blir mitt klassrum en arena där elever tränas i att förstå sin samtid, sin omvärld och olika sätt att tänka, för att sedan själv uttrycka sin nyvunna kunskap självständigt i tal och skrift.

För att träna förmågor och färdigheter krävs att man under sin skolgång utsätts för scenarier och utmaningar som tränar dessa kunskaper. Med det sagt är jag mycket stolt över att Midgårdsskolan blev en certifierad FN-skola. Genom Svenska FN-förbundet har vi i lärargruppen fått fler verktyg att använda oss av och större möjligheter att skapa aktiviteter som fångar upp elevernas engagemang, och som utmanar dem i att vara nyfiket frågvisa och reflekterande. I likhet med Malala tror vi att det kan förändra världen. Tänk vilka superkrafter vi lärare besitter som kan inspirera, väcka fantasin och ingjuta viljan hos andra att lära sig mer. Vilken superkraft besitter du?

Lisa Olofsson, lärare på Midgårdsskolan i Umeå

FN-skola

Läs mer om vad det innebär att bli en certifierad FN-skola.

Läs mer >

Senaste nytt

Över 100 ungdomar samlas för konferens om mångfald och inkludering

26 april, 2024 / Nyheter

I helgen går Svenska FN-förbundets årliga UNg-konferens av stapeln. Syftet är att engagera, informera och uppmuntra ungdomars globala engagemang och tro på FN som central aktör i arbetet för en

Läs mer

“Jag kämpade mot mina föräldrar för att de inte skulle gifta bort mig” 

25 april, 2024 / Nyheter

Svenska FN-förbundet bidrar genom projekt Flicka till arbetet för att förebygga barnäktenskap och kvinnlig könsstympning i Etiopien. Projektet har haft stora framsteg och flera orter har övergett de båda skadliga traditionerna. Covid-19 och konflikten i norra Etiopien har dock lett till att situationen återigen har förvärrats.  

Läs mer

Unric – europeiskt nav för FN-information 

19 april, 2024 / Nyheter

FN:s regionala informationskontor för Västeuropa, Unric, är en del av FN-sekretariatet. Arni Snaevarr är informatör för de nordiska länderna och arbetar med att sprida information om FN på olika språk.

Läs mer

Stort engagemang i Lunds FN-förening 

12 april, 2024 / Nyheter

Det finns ett stort engagemang i Lunds FN-förening som idag har över hundra medlemmar. Emiline Méry är nyvald ordförande i föreningen som jobbar med FN-frågor i fyra utskott.

Läs mer

Fortfarande hinder för hjälp till Gaza

11 april, 2024 / Nyheter

Trots en resolution i säkerhetsrådet nyligen fortsätter Israel att hindra tillträde till Gaza för FN:s humanitära organisationer.

Läs mer

Ny bok om kriget: Ditt val avgör Ukrainas framtid

05 april, 2024 / Nyheter

FN-stadgan och internationell rättsskipning ges en central roll när författaren, debattören och FN-vännen Lars Jederlund skriver om kriget i Ukraina. Hans huvudbudskap: hur du och jag röstar i EU-valet den 9 juni påverkar Ukraina framtid.

Läs mer

Hopp om inkludering för barn med funktionsnedsättning 

05 april, 2024 / Världshorisont

I Tanzania är funktionshinder ofta förknippat med stora svårigheter och stigma från omgivningen. Den svenska biståndsorganisationen och en av Svenska FN-förbundets riksorganisationer MyRight samarbetar med organisationer i landet för att personer med funktionsnedsättning ska inkluderas i sina samhällen.

Läs mer

Obetald FN-praktik skapar exkludering 

28 mars, 2024 / Världshorisont

Unga med sämre ekonomiska förutsättningar missgynnas när praktikplatser inom FN tillsätts, ett faktum som kritiseras från många håll.

Läs mer

Bör Sverige införa jämlikhetsdata? 

21 mars, 2024 / Världshorisont

I dag saknas data över diskriminering och ojämlikheter mellan grupper i Sverige, något som kritiserats upprepade gånger av både FN och EU. Trots det har den svenska regeringen valt att avstå från att använda så kallad jämlikhetsdata. 

Läs mer