Lisa Olofsson, lärare på Midgårdsskolan i Umeå.
4 oktober, 2019 / Blogg

Med Malala och Umepride i klassrummet

”Ett barn, en lärare, en bok och en penna kan förändra världen.” Detta berömda uttalande av den unga aktivisten Malala i FN 2013 lämnade ett starkt intryck på makthavare och medborgare världen över. I sitt tal sätter fredspristagaren och UNESCO:s frontfigur även fingret på vilken kraft relationen mellan lärare och elev bär med sig. Den 5 oktober firas internationella lärardagen, en dag instiftad av UNESCO 1994 för att rikta uppmärksamhet mot det viktiga arbete lärarkåren utför.

Att utbildning är en viktig nyckel till framgång och välstånd känner de flesta skolelever till. När jag möter elever på gymnasiet har många av dem en klar bild över deras val av både skola och program. Midgårdsskolans elever, som jag och mina kollegor har lyxen att få jobba tillsammans med i Umeå, är i hög grad nyfikna på samhällsfrågor. Våra ungdomar är ivriga att lära sig om hur människor påverkas av att leva i olika samhällssystem, kulturer och maktspel världen över. Särskilt intresserade är de av att få delta i diskussioner om samhällsfrågor och likt Malala få presentera sin syn på aktuella fenomen.

Min undervisning bygger på principen att lära om något, för att sedan lära genom olika övningar och simuleringar så att eleverna är rustade att lära för framtiden. Kanske låter det klichéartat men jag är övertygad om att vi lärare är viktiga ledare, som med rätt undervisningsklimat och genom upplevelsebaserade aktiviteter, kan forma elever till att bli samhällsmedborgare som vågar står på egna ben och som kan göra skillnad. Vårt samhälle behöver medborgare med tillräckliga kunskaper att kunna fortsätta förmedla samma stafettpinne till nästa generation. Det innebär inte att alla elever i mitt klassrum kommer bli nästa Malala. Men förhoppningsvis skapar jag ett klassrumsklimat som gör att de blir respektfulla medborgare; medsystrar och medbröder med drömmar i vilka de kan visualisera sig som framtida journalister, socionomer, kulturarbetare och kanske även en och annan lärare.

Malalas livsöde är ett av många inslag i min undervisning. Jag faller lätt för berättelser som belyser fundamentala mänskliga rättigheter, maktförhållanden mellan olika grupper i samhället och olika sätt att uppnå förändring. Jag tar gärna det lilla lokala exemplet för att belysa det stora världsomspännande fenomen som exemplet är en del av. Under hösten har identitet och allas lika värde uppmärksammats i lektionssalen. Veckan då Umepride ägde rum låg normkritisk reklamanalys i fokus på schemat. Med det blir mitt klassrum en arena där elever tränas i att förstå sin samtid, sin omvärld och olika sätt att tänka, för att sedan själv uttrycka sin nyvunna kunskap självständigt i tal och skrift.

För att träna förmågor och färdigheter krävs att man under sin skolgång utsätts för scenarier och utmaningar som tränar dessa kunskaper. Med det sagt är jag mycket stolt över att Midgårdsskolan blev en certifierad FN-skola. Genom Svenska FN-förbundet har vi i lärargruppen fått fler verktyg att använda oss av och större möjligheter att skapa aktiviteter som fångar upp elevernas engagemang, och som utmanar dem i att vara nyfiket frågvisa och reflekterande. I likhet med Malala tror vi att det kan förändra världen. Tänk vilka superkrafter vi lärare besitter som kan inspirera, väcka fantasin och ingjuta viljan hos andra att lära sig mer. Vilken superkraft besitter du?

Lisa Olofsson, lärare på Midgårdsskolan i Umeå

FN-skola

Läs mer om vad det innebär att bli en certifierad FN-skola.

Läs mer >

Senaste nytt

Rapport inför FN-granskning av Sverige

18 oktober, 2019 / Nyheter

Sverige kallas i januari till förhör i FN:s så kallade universella periodiska granskning. FN-förbundet har tillsammans med femton andra frivilligorganisationer lämnat en rapport inför granskningen.

Läs mer

Aktiva FN-förbund i Norden driver på utvecklingen för Agenda 2030

17 oktober, 2019 / Världshorisont

Hur stimulerar våra nordiska systerorganisationer genomförandet av Agenda 2030 och de 17 globala målen för hållbar utveckling? Sverige, Danmark och Finland ligger i täten när forskare granskar staters möjlighet att nå målen.

Läs mer

Unga volontärvindar över Armenien

16 oktober, 2019 / Blogg

Armenien har ingen tradition av volontärarbete. Nu börjar det förändras och allt fler unga engagerar sig i samhällsfrågor. Vår praktikant Erika har träffat några av dem.

Läs mer

Dela vår dröm – bli medlem i FN-förbundet!

11 oktober, 2019 / Nyheter

Fem medlemmar i Svenska FN-förbundet berättar om sitt engagemang – och om varför också du ska bli medlem i FN-förbundet och arbeta för de globala målen. Nu startar kampanjen ”Dela vår dröm”!

Läs mer

Tillsammans kan vi stoppa könsstympning och barnäktenskap

11 oktober, 2019 / Blogg

Agenda 2030 och de globala målen kräver att skadliga sedvänjor ska upphöra, skriver Annelie Börjesson på FN-bloggen på FN:s dag för flickor den 11 oktober.

Läs mer

Globala målen visar vägen för Tanzanias flickor

10 oktober, 2019 / Blogg

Vår praktikant Linn reflekterar över skillnaderna på att växa upp i Sverige och Tanzania under internationella flick-dagen.

Läs mer

Agenda 2030 – hur ligger Sverige till i dagsläget?

10 oktober, 2019 / Nyheter

Svenska FN-förbundet arrangerade den 4 oktober en nätverksträff för FN-skolor i samarbete med Sida, UNDP, UN Women nationell kommitté Sverige, UNICEF och UHR/Den globala skolan.

Läs mer

Aboud från Raqqa har lösningen på Syrienkonflikten

09 oktober, 2019 / Blogg

Kraftfullt FN-agerande är fortfarande den rätta vägen i Syrienkonflikten, skriver Jens Petersson på FN-bloggen som reaktion på Turkiets offensiv mot norra Syrien.

Läs mer

”Omvärlden måste protestera när Kina hotar fri- och rättigheter”

04 oktober, 2019 / Världshorisont

Att Kina försvårar FN-arbetet och förtrycker sina egna medborgare är illa nog, men när landet hotar fri- och rättigheter även i andra länder måste omvärlden protestera högljutt.

Läs mer