Lisa Olofsson, lärare på Midgårdsskolan i Umeå.
4 oktober, 2019 / Blogg

Med Malala och Umepride i klassrummet

”Ett barn, en lärare, en bok och en penna kan förändra världen.” Detta berömda uttalande av den unga aktivisten Malala i FN 2013 lämnade ett starkt intryck på makthavare och medborgare världen över. I sitt tal sätter fredspristagaren och UNESCO:s frontfigur även fingret på vilken kraft relationen mellan lärare och elev bär med sig. Den 5 oktober firas internationella lärardagen, en dag instiftad av UNESCO 1994 för att rikta uppmärksamhet mot det viktiga arbete lärarkåren utför.

Att utbildning är en viktig nyckel till framgång och välstånd känner de flesta skolelever till. När jag möter elever på gymnasiet har många av dem en klar bild över deras val av både skola och program. Midgårdsskolans elever, som jag och mina kollegor har lyxen att få jobba tillsammans med i Umeå, är i hög grad nyfikna på samhällsfrågor. Våra ungdomar är ivriga att lära sig om hur människor påverkas av att leva i olika samhällssystem, kulturer och maktspel världen över. Särskilt intresserade är de av att få delta i diskussioner om samhällsfrågor och likt Malala få presentera sin syn på aktuella fenomen.

Min undervisning bygger på principen att lära om något, för att sedan lära genom olika övningar och simuleringar så att eleverna är rustade att lära för framtiden. Kanske låter det klichéartat men jag är övertygad om att vi lärare är viktiga ledare, som med rätt undervisningsklimat och genom upplevelsebaserade aktiviteter, kan forma elever till att bli samhällsmedborgare som vågar står på egna ben och som kan göra skillnad. Vårt samhälle behöver medborgare med tillräckliga kunskaper att kunna fortsätta förmedla samma stafettpinne till nästa generation. Det innebär inte att alla elever i mitt klassrum kommer bli nästa Malala. Men förhoppningsvis skapar jag ett klassrumsklimat som gör att de blir respektfulla medborgare; medsystrar och medbröder med drömmar i vilka de kan visualisera sig som framtida journalister, socionomer, kulturarbetare och kanske även en och annan lärare.

Malalas livsöde är ett av många inslag i min undervisning. Jag faller lätt för berättelser som belyser fundamentala mänskliga rättigheter, maktförhållanden mellan olika grupper i samhället och olika sätt att uppnå förändring. Jag tar gärna det lilla lokala exemplet för att belysa det stora världsomspännande fenomen som exemplet är en del av. Under hösten har identitet och allas lika värde uppmärksammats i lektionssalen. Veckan då Umepride ägde rum låg normkritisk reklamanalys i fokus på schemat. Med det blir mitt klassrum en arena där elever tränas i att förstå sin samtid, sin omvärld och olika sätt att tänka, för att sedan själv uttrycka sin nyvunna kunskap självständigt i tal och skrift.

För att träna förmågor och färdigheter krävs att man under sin skolgång utsätts för scenarier och utmaningar som tränar dessa kunskaper. Med det sagt är jag mycket stolt över att Midgårdsskolan blev en certifierad FN-skola. Genom Svenska FN-förbundet har vi i lärargruppen fått fler verktyg att använda oss av och större möjligheter att skapa aktiviteter som fångar upp elevernas engagemang, och som utmanar dem i att vara nyfiket frågvisa och reflekterande. I likhet med Malala tror vi att det kan förändra världen. Tänk vilka superkrafter vi lärare besitter som kan inspirera, väcka fantasin och ingjuta viljan hos andra att lära sig mer. Vilken superkraft besitter du?

Lisa Olofsson, lärare på Midgårdsskolan i Umeå

FN-skola

Läs mer om vad det innebär att bli en certifierad FN-skola.

Läs mer >

Senaste nytt

HD-seger för samer

23 januari, 2020 / Nyheter

Det utdragna Girjas-målet avgjordes i dag i Högsta domstolen till samernas fördel. I nästa vecka förhörs Sverige av FN i Genève om urfolks rättigheter.

Läs mer

Nära hälften av landets kommuner och regioner deltar i Glokala Sverige

21 januari, 2020 / Pressmeddelanden

Inför 2020 går ytterligare 49 kommuner och en region med i Svenska FN-förbundets och SKR:s gemensamma projekt Glokala Sverige, som handlar om att arbeta med Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling. Därmed deltar 146 av landets 310 kommuner och regioner i projektet.

Läs mer

Snedbalans i skidbacken

21 januari, 2020 / Blogg

Klimatpinnar och en del annat saknades i Sälenbacken, skriver Annelie Börjesson som sammanfattar sina intryck från Folk och Försvars rikskonferens i Sälen nyligen.

Läs mer

Seminarium i Sälen om folkliga frågor om försvaret

13 januari, 2020 / Nyheter

Svenska FN-förbundet arrangerar tillsammans med tre andra frivilligorganisationer ett seminarium under Folk och Försvars rikskonferens som pågår just nu i Sälen. Seminariet äger rum på tisdag den 14 januari kl 10.00-11.00.

Läs mer

Vi har inget annat val än att fortsätta kämpa

23 december, 2019 / Blogg

Georgiens väg mot demokrati har inte varit spikrak. Många georgier upplever en hopplöshet, men också en stark drivkraft att förändra. Vår praktikant Åsa reflekterar över intryck hon fått under hösten.

Läs mer

Global oro gör FN-arbetet ännu viktigare

20 december, 2019 / Blogg

Motsättningar finns men länderna återkommer gång på gång till FN-arbetet. Det är särskilt viktigt i en tid av global oro, skriver Annelie Börjesson samtidigt som hon sammanfattar FN-året 2019 och blickar framåt.​

Läs mer

Nu blir barnkonventionen svensk lag

20 december, 2019 / Världshorisont

Efter flera års diskussioner blir FN:s barnkonvention svensk lag den 1 januari 2020. Tidningen Världshorisont har pratat med två personer som varit på olika sidor i debatten.

Läs mer

Bakom varje mål finns en människa

19 december, 2019 / Blogg

Linns praktik i Tanzania börjar gå mot sitt slut. Hon reflekterar över människor hon mött och över hur de har fått henne att förstå de globala målen i praktiken.

Läs mer

Det kongolesiska folket måste få fortsatt skydd

18 december, 2019 / Debattartiklar

Tidpunkten då Demokratiska republiken Kongo själv kan garantera sin säkerhet ligger årtionden framför oss. Därför måste omvärlden pröva nya lösningar så att FN-styrkan Monusco ska kunna skydda landets civilbefolkning, skriver FN-förbunden i DR Kongo och Sverige på debattsajten Mänsklig Säkerhet.

Läs mer