Lisa Olofsson, lärare på Midgårdsskolan i Umeå.
4 oktober, 2019 / Blogg

Med Malala och Umepride i klassrummet

”Ett barn, en lärare, en bok och en penna kan förändra världen.” Detta berömda uttalande av den unga aktivisten Malala i FN 2013 lämnade ett starkt intryck på makthavare och medborgare världen över. I sitt tal sätter fredspristagaren och UNESCO:s frontfigur även fingret på vilken kraft relationen mellan lärare och elev bär med sig. Den 5 oktober firas internationella lärardagen, en dag instiftad av UNESCO 1994 för att rikta uppmärksamhet mot det viktiga arbete lärarkåren utför.

Att utbildning är en viktig nyckel till framgång och välstånd känner de flesta skolelever till. När jag möter elever på gymnasiet har många av dem en klar bild över deras val av både skola och program. Midgårdsskolans elever, som jag och mina kollegor har lyxen att få jobba tillsammans med i Umeå, är i hög grad nyfikna på samhällsfrågor. Våra ungdomar är ivriga att lära sig om hur människor påverkas av att leva i olika samhällssystem, kulturer och maktspel världen över. Särskilt intresserade är de av att få delta i diskussioner om samhällsfrågor och likt Malala få presentera sin syn på aktuella fenomen.

Min undervisning bygger på principen att lära om något, för att sedan lära genom olika övningar och simuleringar så att eleverna är rustade att lära för framtiden. Kanske låter det klichéartat men jag är övertygad om att vi lärare är viktiga ledare, som med rätt undervisningsklimat och genom upplevelsebaserade aktiviteter, kan forma elever till att bli samhällsmedborgare som vågar står på egna ben och som kan göra skillnad. Vårt samhälle behöver medborgare med tillräckliga kunskaper att kunna fortsätta förmedla samma stafettpinne till nästa generation. Det innebär inte att alla elever i mitt klassrum kommer bli nästa Malala. Men förhoppningsvis skapar jag ett klassrumsklimat som gör att de blir respektfulla medborgare; medsystrar och medbröder med drömmar i vilka de kan visualisera sig som framtida journalister, socionomer, kulturarbetare och kanske även en och annan lärare.

Malalas livsöde är ett av många inslag i min undervisning. Jag faller lätt för berättelser som belyser fundamentala mänskliga rättigheter, maktförhållanden mellan olika grupper i samhället och olika sätt att uppnå förändring. Jag tar gärna det lilla lokala exemplet för att belysa det stora världsomspännande fenomen som exemplet är en del av. Under hösten har identitet och allas lika värde uppmärksammats i lektionssalen. Veckan då Umepride ägde rum låg normkritisk reklamanalys i fokus på schemat. Med det blir mitt klassrum en arena där elever tränas i att förstå sin samtid, sin omvärld och olika sätt att tänka, för att sedan själv uttrycka sin nyvunna kunskap självständigt i tal och skrift.

För att träna förmågor och färdigheter krävs att man under sin skolgång utsätts för scenarier och utmaningar som tränar dessa kunskaper. Med det sagt är jag mycket stolt över att Midgårdsskolan blev en certifierad FN-skola. Genom Svenska FN-förbundet har vi i lärargruppen fått fler verktyg att använda oss av och större möjligheter att skapa aktiviteter som fångar upp elevernas engagemang, och som utmanar dem i att vara nyfiket frågvisa och reflekterande. I likhet med Malala tror vi att det kan förändra världen. Tänk vilka superkrafter vi lärare besitter som kan inspirera, väcka fantasin och ingjuta viljan hos andra att lära sig mer. Vilken superkraft besitter du?

Lisa Olofsson, lärare på Midgårdsskolan i Umeå

FN-skola

Läs mer om vad det innebär att bli en certifierad FN-skola.

Läs mer >

Senaste nytt

Så arbetar FN mot corona

27 mars, 2020 / Nyheter

Skolmat, arbete för jämställdhet och minröjning – nu stärker FN det humanitära arbetet till följd av coronaviruset. Så här arbetar FN – och så här kan du hjälpa till.

Läs mer

Evenemang flyttas på grund av coronaviruset

26 mars, 2020 / Nyheter

På grund av coronaviruset och för att värna om medlemmar och aktiva skjuter FN-förbundet upp en rad evenemang till hösten. Här hittar du nya datum för FN-forum, SweMUN och Ung20.

Läs mer

Lokalt föreningsarbete under coronaepidemin

26 mars, 2020 / Nyheter

Coronaepidemin påverkar det mesta i samhället inklusive föreningslivet. Vi har samlat några tips till dig som är aktiv i en FN-förening.

Läs mer

FN-chefen uppmanar till global vapenvila

24 mars, 2020 / Nyheter

FN:s generalsekreterare António Guterres uppmanade på måndagen stridande parter i världens konflikter att lägga ned vapnen och möta den gemensamma fienden coronaviruset.

Läs mer

Organisationer kräver resurser till MR-institution

23 mars, 2020 / Nyheter

Femton organisationer kräver i ett öppet brev till statsminister Stefan Löfven att en oberoende institution för mänskliga rättigheter får tillräcklig finansiering i den kommande budgetpropositionen.

Läs mer

När världen stillnar

23 mars, 2020 / Blogg

Malin Åberg Aas tar med sig en känsla av gemenskap och en spännande rapport om arbetet med Agenda 2030 från ett digitalt möte i skuggan av coronapandemin.

Läs mer

Dags att nominera årets FN-vän och FN-supporter 2020

23 mars, 2020 / Nyheter

Utnämningen av Årets FN-vän är ämnad en person eller en organisation i Sverige som genom sina handlingar och/eller verksamhet verkat med betydande insatser till stöd för FN.

Läs mer

Efterlyses: Hårdare tag mot rasistiska organisationer

20 mars, 2020 / Nyheter

Svenska FN-förbundet skriver till justitieminister Morgan Johansson inför internationella dagen mot rasism den 21 mars.

Läs mer

FN självklart verktyg i omtumlande tider

19 mars, 2020 / Blogg

Samtidigt som nyheterna upptas av det nya coronaviruset fortgår de konflikter, krig och andra svårigheter som fanns redan innan virusutbrottet, skriver Annelie Börjesson på FN-bloggen.

Läs mer