”Ett barn, en lärare, en bok och en penna kan förändra världen.” Detta berömda uttalande av den unga aktivisten Malala i FN 2013 lämnade ett starkt intryck på makthavare och medborgare världen över. I sitt tal sätter fredspristagaren och UNESCO:s frontfigur även fingret på vilken kraft relationen mellan lärare och elev bär med sig. Den 5 oktober firas internationella lärardagen, en dag instiftad av UNESCO 1994 för att rikta uppmärksamhet mot det viktiga arbete lärarkåren utför.

Att utbildning är en viktig nyckel till framgång och välstånd känner de flesta skolelever till. När jag möter elever på gymnasiet har många av dem en klar bild över deras val av både skola och program. Midgårdsskolans elever, som jag och mina kollegor har lyxen att få jobba tillsammans med i Umeå, är i hög grad nyfikna på samhällsfrågor. Våra ungdomar är ivriga att lära sig om hur människor påverkas av att leva i olika samhällssystem, kulturer och maktspel världen över. Särskilt intresserade är de av att få delta i diskussioner om samhällsfrågor och likt Malala få presentera sin syn på aktuella fenomen.

Min undervisning bygger på principen att lära om något, för att sedan lära genom olika övningar och simuleringar så att eleverna är rustade att lära för framtiden. Kanske låter det klichéartat men jag är övertygad om att vi lärare är viktiga ledare, som med rätt undervisningsklimat och genom upplevelsebaserade aktiviteter, kan forma elever till att bli samhällsmedborgare som vågar står på egna ben och som kan göra skillnad. Vårt samhälle behöver medborgare med tillräckliga kunskaper att kunna fortsätta förmedla samma stafettpinne till nästa generation. Det innebär inte att alla elever i mitt klassrum kommer bli nästa Malala. Men förhoppningsvis skapar jag ett klassrumsklimat som gör att de blir respektfulla medborgare; medsystrar och medbröder med drömmar i vilka de kan visualisera sig som framtida journalister, socionomer, kulturarbetare och kanske även en och annan lärare.

Malalas livsöde är ett av många inslag i min undervisning. Jag faller lätt för berättelser som belyser fundamentala mänskliga rättigheter, maktförhållanden mellan olika grupper i samhället och olika sätt att uppnå förändring. Jag tar gärna det lilla lokala exemplet för att belysa det stora världsomspännande fenomen som exemplet är en del av. Under hösten har identitet och allas lika värde uppmärksammats i lektionssalen. Veckan då Umepride ägde rum låg normkritisk reklamanalys i fokus på schemat. Med det blir mitt klassrum en arena där elever tränas i att förstå sin samtid, sin omvärld och olika sätt att tänka, för att sedan själv uttrycka sin nyvunna kunskap självständigt i tal och skrift.

För att träna förmågor och färdigheter krävs att man under sin skolgång utsätts för scenarier och utmaningar som tränar dessa kunskaper. Med det sagt är jag mycket stolt över att Midgårdsskolan blev en certifierad FN-skola. Genom Svenska FN-förbundet har vi i lärargruppen fått fler verktyg att använda oss av och större möjligheter att skapa aktiviteter som fångar upp elevernas engagemang, och som utmanar dem i att vara nyfiket frågvisa och reflekterande. I likhet med Malala tror vi att det kan förändra världen. Tänk vilka superkrafter vi lärare besitter som kan inspirera, väcka fantasin och ingjuta viljan hos andra att lära sig mer. Vilken superkraft besitter du?

Lisa Olofsson, lärare på Midgårdsskolan i Umeå

FN-skola

Läs mer om vad det innebär att bli en certifierad FN-skola.

Läs mer >

Senaste nytt

Rekordstor nödappell från FN – fel tillfälle att minska FN-biståndet

01 december, 2022 / Nyheter

Torsdagens rekordstora humanitära appell från FN för världens mest utsatta understryker behovet av fortsatt starkt svenskt stöd till FN, säger Svenska FN-förbundet. 

Läs mer

Varningslampor blinkar för demokratin i Sverige 

30 november, 2022 / Världshorisont

De mätningar av demokratin som instituten V-Dem, Freedom House och tidningen The Economist genomför visar att Sverige är ett av de mest demokratiska länderna i världen. Det betyder inte att allt är frid och fröjd, konstaterar journalisten Mats Wingborg. 

Läs mer

Tro och tvivel – desinformation och demokratiutveckling i Europa

28 november, 2022 / Världshorisont

I skuggan av Rysslands krig mot Ukraina pågår ett annat ryskt angrepp mot Europa där desinformation används som vapen mot den europeiska demokratin. Världshorisont har intervjuat demokratiexperten Jaba Devdariani om sambanden mellan demokratiutveckling och desinformation. 

Läs mer

Internationella dagen mot våld mot kvinnor: Kvinnors rättigheter på tillbakagång

25 november, 2022 / Nyheter

Flickors och kvinnors rättigheter möter motstånd runt om i världen och utvecklingen i Iran och Afghanistan är alarmerande exempel. FN leder arbetet för global jämställdhet men varje medlemsstat måste tillse att flickors och kvinnors rättigheter respekteras.

Läs mer

Nato och kärnvapen: Risk för svagare svensk röst

25 november, 2022 / Nyheter

Ett svenskt Natomedlemskap skulle kunna bidra till att försvarsalliansen förbättrar sin hållning till nedrustningsfrågor. I praktiken har dock Sverige efter ansökan tonat ned sin nedrustningsvänliga linje, skriver Svenska FN-förbundet i ett remissyttrande.

Läs mer

Svenska FN-förbundet mötte Toily Kurbanov från UN-Volunteers  

22 november, 2022 / Nyheter

En tid som kräver gemensamma krafter och insatser kräver också volontärarbete. Svenska FN-förbundet mötte UN-Volunteers där Toily Kurbanov, chef för FN:s volontärprogram, svarade på några frågor kring vikten av volontärarbete i såväl dagens som framtidens samhälle.

Läs mer

Svag överenskommelse vid FN:s klimattoppmöte

21 november, 2022 / Nyheter

En positiv nyhet i form av en fond för skador och förluster men i övrigt mestadels besvikelser och otillräckliga åtaganden – så kan klimattoppmötet COP27 i Egypten sammanfattas.

Läs mer

Möt våra pristagare!

14 november, 2022 / Nyheter

Varje år utser Svenska FN-förbundet två personer eller organisationer som har gjort särskilda insatser till stöd för FN. Möt Årets FN-supporter Lena Friberg från Lerum och Årets FN-vän, klimatexperten Johan Rockström.

Läs mer

FN-experter: Sverige bör stärka arbetet mot rasism

07 november, 2022 / Nyheter

En expertgrupp från FN efterlyser arbete mot systematisk rasism, förtroendeskapande åtgärder mellan polis och minoriteter samt statistik som baseras på etnicitet. I vår granskas Sverige i FN:s rasdiskrimineringskommitté.

Läs mer