Arrangera FN-rollspel

Att arrangera FN-rollspel kan kännas som en stor uppgift att ta på sig. Första gången är det därför bra att göra det i liten skala. Men du kommer inte att ångra dig. Du får så mycket tillbaka som dessutom kan vara svårt att uppnå på annat sätt i skolan. FN-rollspel ger massor av kunskap i internationell politik. Dessutom leder ofta FN-rollspel till att många elever får ett starkt engagemang och en tro och vilja på att man kan vara med och påverka för en bättre värld. Som delegat tränar man att kommunicera på ett nytt sätt, såväl muntligt som skriftligt. Man övar källkritik och får prova att se på frågor ur andras perspektiv. Inte minst växer mångas självförtroende och det finns många exempel på elever, som tidigare inte varit bekväma med att ta för sig och ta plats på olika sätt i skolan, som i ett FN-rollspel plötsligt inser att de trivs med att debattera. Eftersom det finns tydliga debattregler, att de är pålästa och går in i en roll där de företräder någon annans åsikter gör det enklare att ta plats.

”Jag kan pricka av hela kursplanen”
– Annika Nilsson, lärare på en av våra FN-skolor

Gör som många andra skolor – låt FN-rollspel bli en del av den ordinarie undervisningen. Vi hjälper gärna er att starta. Nedan hittar du en handbok för arrangörer av FN-rollspel och rollspelsmaterial med färdiga rollkort. För att anmäla intresse för rollspelskurs för lärare eller för att hyra en rollspelsordförande, kontakta vår skolansvarige.

Se en film från vårt FN-rollspel SweMUN 2016

Handbok i FN-rollspel för delegater och arrangörer

FN-rollspel om klimatet

FN-rollspel om Myanmar (Svenska)

FN-rollspel om Myanmar (Engelska)

FN-rollspel om mål 16 (Fredliga och inkluderande samhällen)

FN-rollspel om Syrien

FN-rollspel om DR Kongo

FN-rollspel om barn på flykt

FN-rollspel Förutfattat