15 mars, 2018 / Världshorisont

”Jag vill väcka elevernas engagemang för jämställdhet”

VÄRLDSHORISONT. På FN-skolan Sannarpsgymnasiet i Halmstad är man tydlig med att kvinnors rättigheter är en fråga om alla människors lika värde. Här intervjuas samhällsläraren Måns Hultgren av Miriam Siemsen Rundberg, praktikant på tidningen Världshorisont, om hur skolan arbetar med jämställdhet.

FN-skolan Sannarpsgymnasiet i Halmstad har det bestämts att jämställdhetsfrågor ska tas upp på ett tydligt sätt med eleverna. För samhällsläraren Måns Hultgren var det en välkommen förändring. Efter snart 20 år som lärare upplever han att attityderna kring frågor rörande jämställdhet generellt sett har blivit bättre, men att det finns elever som följer en motsatt utveckling.

– Det är inte en jättestor grupp men den syns och den måste vi jobba mer med. När vi bestämde oss för att vi ville arbeta mer med jämställdhet i skolan hade vi haft det rätt struligt ett tag. Samtidigt som många unga är mindre fördomsfulla än tidigare generationer kunde vi se att det fanns två parallella spår hos våra elever, säger han.

Idag arbetar skolan därför med flera olika projekt för att öka intresset för och kunskapen om jämställdhetsfrågor hos eleverna. Undervisningen har bl a lagts upp så att tredjeårseleverna håller workshops med de yngre eleverna.

En del av arbetet sker även med hjälp av Chimamanda Ngozi Adichies bok ”Alla borde vara feminister” och den lärarhandledning till boken som Svenska FN-förbundet tagit fram. Att de flesta av eleverna uppskattar boken samt att den är relativt tunn och går snabbt att läsa gör att Måns Hultgren gärna använder den.

Samhällsläraren Måns Hultgren från Sannarpsgymnasiet. Foto: Kenneth Svensson

Måns Hultgren är lärare på Sannarpsgymnasiet. Foto: Kenneth Svensson.

– Det som är spännande med Adichies bok är att det finns mycket som eleverna kan relatera till även om den utspelar sig i Nigeria. Sedan är lärarhandledningen bra på att sätta det i ett större sammanhang. Som vad FN gör och vad skollagen säger, menar Måns Hultgren.

– På svenskalektionen skrev eleverna i en av mina klasser brev till sitt framtida jag efter att ha läst boken. Breven läste de sedan upp i ett radioprogram som gjordes i samband med Musikhjälpen. De pratade om jämställdhet utifrån det som de själva hade skrivit i breven. Det var väldigt fint, berättar han vidare.

För Måns är kvinnors rättigheter en fråga om mänskliga rättigheter. Lektionerna han har med eleverna om jämställdhet och feminism relateras därför till samtal om mansnormer, rasism och homofobi.

– Jag hade kommit till ett läge där jag funderade över vad det var vi lärde ut till eleverna. Det är förstås också viktigt att lära sig om vad riksdag och regering gör, men när människor inte vet hur de ska bete sig mot varandra så känns det i någon mening plötsligt mindre viktigt. Det ena ska naturligtvis inte utesluta det andra men jag kände att jag hade hamnat på fel spår.

Skolan har en viktig roll i att forma unga för framtiden och kan vara avgörande för att nå de elever som inte får med sig ett jämställdhetsperspektiv hemifrån, menar han vidare.

– Vi har ett tydligt uppdrag och tar inte hemmet upp de här frågorna så finns vi här för att göra det. Givetvis har staten och kommunen också ett ansvar i att verka inkluderande och att utbilda sin personal i de här frågorna men vårt ansvar är att erbjuda ungdomar möjligheten att reflektera kring frågorna.

Till sin förvåning har han insett att eleverna inte har pratat särskilt mycket om mänskliga rättigheter, jämställdhet och normer i skolan tidigare. Han får ofta höra från sina elever att de hade velat att det togs upp mycket tidigare.

– Jag har haft bilden av att man på högstadiet inte gör så mycket annat än att prata om värderingar men det är inte alls elevernas uppfattning, snarare tvärtom. Jag vet inte hur det ser ut på andra ställen men jag var förvånad när många frågade varför de inte har fått prata om det här tidigare. I skolan har vi ju en möjlighet att nyansera diskussionen, förtydliga saker och ting och få eleverna att tänka till. Rent demokratiskt har vi som skola dessutom ett uppdrag i att visa vad mänskliga rättigheter innebär och det här kan vara sista chansen för oss att påverka ungdomarna innan de ska ut i samhället.

Text: Miriam Siemsen Rundberg

 

AKTION FN FÖR JÄMSTÄLLDHET

Inför fyra internationella FN-dagar skickar Svenska FN-förbundet ut materialpaket till lärare och elever vid landets FN-skolor för att de ska kunna genomföra ”Aktion FN”. I samband med internationella kvinnodagen den 8 mars genomförs Aktion FN för jämställdhet på skolorna. I år ingick ett särskilt material på temat flickor i konflikt.

Läs mer om FN-skola på fn.se/fnskola!

——————–

Omslag tidningen Världshorisont nr 1 2018Denna text är hämtad från Svenska FN-förbundets tidning Världshorisont (nr 1 2018).
Bli medlem eller prenumerera för att få Världshorisont i brevlådan! Tidningen ingår som förmån för FN-förbundets medlemmar. För prenumeration (230 kr per år) kontakta redaktör AnnaLena Karlsson Andrews.

Bli medlem

Bli medlem och få tidningen Världshorisont hem i brevlådan.

Skaffa medlemskap >

Senaste nytt

Elevernas röster formar framtidens FN-rollspel  

04 december, 2025 / Nyheter

Svenska FN-förbundet har besökt niondeklassare på Viktor Rydberg Jarlaplan i Stockholm, där eleverna nyligen genomfört ett FN-rollspel med fokus på barn på flykt. Besöket blev en påminnelse om hur värdefullt

Läs mer

COP30 avslutat: Långa förhandlingar resulterade i svaga beslut 

27 november, 2025 / Nyheter

FN:s klimatkonferens COP30 i Belém i Brasilien har nu avslutats. Länderna har enats om att påskynda Parisavtalet, samt att tredubbla finansieringen för klimatanpassning av sårbara länder. Däremot antogs inget konkret

Läs mer

Några steg på vägen för COP30 i Belém

20 november, 2025 / Nyheter

På måndagen den 17 november inleddes den andra och därmed sista veckan av FN:s klimatkonferens COP30 i Belém. FN:s klimatchef Simon Stiell höll ett öppningstal där han påpekade att förhandlingarna

Läs mer

Bra stöd för ICC i FN

14 november, 2025 / Nyheter

I veckan som gick hölls en viktig omröstning i FN:s generalförsamling om ICC, Internationella brottmålsdomstolen. Domstolen är utsatt för hot, sabotage och sanktioner från stater som ogillar dess arbete. I

Läs mer

Elever i Norrtälje får världskoll i FN-rollspel 

13 november, 2025 / Nyheter

Inom projektet Världskoll i skolan kan grundskolor låta sina elever få världskoll som diplomater i FN-rollspel. Eleverna på Montessori Norrtälje har nyligen rollspelat om mänskliga rättigheter.    Rollspelet var kulmen

Läs mer

COP30 i Brasilien

05 november, 2025 / Nyheter

FN:s klimatkonferens COP30 arrangeras i år den 10–21 november i Belém i Brasilien. Under konferensen möts ledare inom politik och näringsliv, forskare, FN-representanter, icke-statliga organisationer och andra från civilsamhället för att diskutera vilka åtgärder som bör vidtas för att

Läs mer

Ta del av årets FN-dagsfirande

30 oktober, 2025 / Nyheter

I samband med FN:s 80-årsjubileum samarrangerade Svenska FN-förbundet tillsammans med andra FN-anknutna organisationer evenemanget "FN 80 år i en värld i förändring" på Uppsala slott. Under eftermiddagen samlades engagerade röster

Läs mer

Historiskt avtal för skydd av haven

28 oktober, 2025 / Nyheter

Nu har FN:s globala havsavtal, även kallat BBNJ Agreement, ratificerats av tillräckligt många stater för att träda i kraft, vilket det kan göra i januari 2026. Hittills har 75 länder

Läs mer

FN-DAGEN

24 oktober, 2025 / Nyheter

I en tid där både fred, mänskliga rättigheter och global säkerhet hotas blir FN:s arbete liksom alla medlemsstaters ansvar särskilt viktiga, skriver en rad företrädare för FN-anknutna organisationer i en

Läs mer