15 mars, 2018 / Världshorisont

”Jag vill väcka elevernas engagemang för jämställdhet”

VÄRLDSHORISONT. På FN-skolan Sannarpsgymnasiet i Halmstad är man tydlig med att kvinnors rättigheter är en fråga om alla människors lika värde. Här intervjuas samhällsläraren Måns Hultgren av Miriam Siemsen Rundberg, praktikant på tidningen Världshorisont, om hur skolan arbetar med jämställdhet.

FN-skolan Sannarpsgymnasiet i Halmstad har det bestämts att jämställdhetsfrågor ska tas upp på ett tydligt sätt med eleverna. För samhällsläraren Måns Hultgren var det en välkommen förändring. Efter snart 20 år som lärare upplever han att attityderna kring frågor rörande jämställdhet generellt sett har blivit bättre, men att det finns elever som följer en motsatt utveckling.

– Det är inte en jättestor grupp men den syns och den måste vi jobba mer med. När vi bestämde oss för att vi ville arbeta mer med jämställdhet i skolan hade vi haft det rätt struligt ett tag. Samtidigt som många unga är mindre fördomsfulla än tidigare generationer kunde vi se att det fanns två parallella spår hos våra elever, säger han.

Idag arbetar skolan därför med flera olika projekt för att öka intresset för och kunskapen om jämställdhetsfrågor hos eleverna. Undervisningen har bl a lagts upp så att tredjeårseleverna håller workshops med de yngre eleverna.

En del av arbetet sker även med hjälp av Chimamanda Ngozi Adichies bok ”Alla borde vara feminister” och den lärarhandledning till boken som Svenska FN-förbundet tagit fram. Att de flesta av eleverna uppskattar boken samt att den är relativt tunn och går snabbt att läsa gör att Måns Hultgren gärna använder den.

Samhällsläraren Måns Hultgren från Sannarpsgymnasiet. Foto: Kenneth Svensson

Måns Hultgren är lärare på Sannarpsgymnasiet. Foto: Kenneth Svensson.

– Det som är spännande med Adichies bok är att det finns mycket som eleverna kan relatera till även om den utspelar sig i Nigeria. Sedan är lärarhandledningen bra på att sätta det i ett större sammanhang. Som vad FN gör och vad skollagen säger, menar Måns Hultgren.

– På svenskalektionen skrev eleverna i en av mina klasser brev till sitt framtida jag efter att ha läst boken. Breven läste de sedan upp i ett radioprogram som gjordes i samband med Musikhjälpen. De pratade om jämställdhet utifrån det som de själva hade skrivit i breven. Det var väldigt fint, berättar han vidare.

För Måns är kvinnors rättigheter en fråga om mänskliga rättigheter. Lektionerna han har med eleverna om jämställdhet och feminism relateras därför till samtal om mansnormer, rasism och homofobi.

– Jag hade kommit till ett läge där jag funderade över vad det var vi lärde ut till eleverna. Det är förstås också viktigt att lära sig om vad riksdag och regering gör, men när människor inte vet hur de ska bete sig mot varandra så känns det i någon mening plötsligt mindre viktigt. Det ena ska naturligtvis inte utesluta det andra men jag kände att jag hade hamnat på fel spår.

Skolan har en viktig roll i att forma unga för framtiden och kan vara avgörande för att nå de elever som inte får med sig ett jämställdhetsperspektiv hemifrån, menar han vidare.

– Vi har ett tydligt uppdrag och tar inte hemmet upp de här frågorna så finns vi här för att göra det. Givetvis har staten och kommunen också ett ansvar i att verka inkluderande och att utbilda sin personal i de här frågorna men vårt ansvar är att erbjuda ungdomar möjligheten att reflektera kring frågorna.

Till sin förvåning har han insett att eleverna inte har pratat särskilt mycket om mänskliga rättigheter, jämställdhet och normer i skolan tidigare. Han får ofta höra från sina elever att de hade velat att det togs upp mycket tidigare.

– Jag har haft bilden av att man på högstadiet inte gör så mycket annat än att prata om värderingar men det är inte alls elevernas uppfattning, snarare tvärtom. Jag vet inte hur det ser ut på andra ställen men jag var förvånad när många frågade varför de inte har fått prata om det här tidigare. I skolan har vi ju en möjlighet att nyansera diskussionen, förtydliga saker och ting och få eleverna att tänka till. Rent demokratiskt har vi som skola dessutom ett uppdrag i att visa vad mänskliga rättigheter innebär och det här kan vara sista chansen för oss att påverka ungdomarna innan de ska ut i samhället.

Text: Miriam Siemsen Rundberg

 

AKTION FN FÖR JÄMSTÄLLDHET

Inför fyra internationella FN-dagar skickar Svenska FN-förbundet ut materialpaket till lärare och elever vid landets FN-skolor för att de ska kunna genomföra ”Aktion FN”. I samband med internationella kvinnodagen den 8 mars genomförs Aktion FN för jämställdhet på skolorna. I år ingick ett särskilt material på temat flickor i konflikt.

Läs mer om FN-skola på fn.se/fnskola!

——————–

Omslag tidningen Världshorisont nr 1 2018Denna text är hämtad från Svenska FN-förbundets tidning Världshorisont (nr 1 2018).
Bli medlem eller prenumerera för att få Världshorisont i brevlådan! Tidningen ingår som förmån för FN-förbundets medlemmar. För prenumeration (230 kr per år) kontakta redaktör AnnaLena Karlsson Andrews.

Bli medlem

Bli medlem och få tidningen Världshorisont hem i brevlådan.

Skaffa medlemskap >

Senaste nytt

FN i skolan: Ny satsning för hopp och engagemang bland Sveriges unga

28 mars, 2025 / Pressmeddelanden

I en orolig värld vill Sveriges unga aktivera sig och känna framtidstro. Med hjälp av engagerade lärare, FN-rollspel och FN-filuren bjuder Svenska FN-förbundet in såväl grundskolor som gymnasieskolor till samarbete.

Läs mer

Bli FN-skola – här är vårt erbjudande!

28 mars, 2025 / Nyheter

Nu ger vi fler gymnasieskolor möjlighet att bli certifierad FN-skola. Var med och stärk engagemang, hopp och framtidstro bland dina elever!

Läs mer

FN-rollspel nu även i grundskolan

27 mars, 2025 / Nyheter

Också tredjeklassare kan nu, som publik när fyror och femmor rollspelar, ta del av de populära FN-rollspelen – och nu finns möjlighet för alla grundskolor att få världskoll. Möt Annika Nilsson, lärare på Montessori Mondial i Lund, som är pionjär för FN-rollspel på hög- och mellanstadiet.

Läs mer

Fyra tips för FN-rollspel i grundskolan

27 mars, 2025 / Nyheter

Annika Nilsson, lärare på Montessori Mondial i Lund och pionjär på FN-rollspel i grundskolan, delar med sig av sina bästa tips för den som spelar rollspel för första gången.

Läs mer

Föredömligt av Filippinerna

12 mars, 2025 / Nyheter

Filippinerna har överlämnat den brottsmisstänkte förre presidenten Rodrigo Duterte till Internationella brottmålsdomstolen. Agerandet är välkommet - och landet bör nu återinträda som statspart till ICC.

Läs mer

Utmaningar 30 år efter Peking

10 mars, 2025 / Nyheter

Trettio år efter FN:s stora kvinnokonferens i Peking inleder FN:s kvinnokommission sitt årliga möte i New York. Under året är Sverige ordförande i UN Women.

Läs mer

Kvinnodagen 2025: Hårt slag mot FN-arbete för världens kvinnor och flickor

06 mars, 2025 / Nyheter

FN-arbetet för flickors och kvinnors rättigheter drabbas hårt av minskat bistånd. FN-förbundets engagemangpaket under våren handlar om att stå upp för flickors rättigheter.

Läs mer

Europa och FN måste leda – med folkligt stöd

28 februari, 2025 / Nyheter

När USA röstar med världens diktaturer måste Europas länder och FN-ledningen försvara stadgan och den regelbaserade världsordningen. Också civilsamhället behövs i kampen mot auktoritära ledare, skriver FN-förbundets generalsekreterare Jens Petersson.

Läs mer

Nordiska FN-förbund: Gemensam framtid för Israel och Palestina

27 februari, 2025 / Nyheter

De nordiska FN-förbunden uppmanar till gemensamt nordiskt agerande för Palestina och en tvåstatslösning där israeler och palestinier kan leva sida vid sida utan terrorism och med respekt för demokrati och mänskliga rättigheter.

Läs mer