fbpx
David Collste, forskare vid Stockholm Resilience Centre. Foto: Malin Åberg Aas
6 april, 2021 / Världshorisont

”Att se helheten är nyckeln till lärande om hållbar utveckling”

Vi ses på Zoom strax efter nyår. Innan jul var hållbarhetsforskaren David Collste upptagen med att skriva klart sin doktorsavhandling som handlar om Agenda 2030 och modellering utifrån olika scenarier där såväl risker som möjligheter lyfts fram. Han jobbar också tio procent hos den nationella samordnaren för Agenda 2030, förutom sin doktorandtjänst på Stockholm Resilience Centre och Université Clermont Auvergne.

David Collste har följt det globala arbetet med hållbar utveckling sedan 2012. Han har bland annat deltagit i FN-förhandlingarna som ledde fram till Agenda 2030. Nyligen bidrog han till framtagandet av det nya breddade Human Development Index som tar hänsyn till att vi nu befinner oss i antropocen, en tidsålder där människan styr planetens utveckling.

SYSTEM SOM HÄNGER IHOP

– Att utbilda i hållbar utveckling handlar inte bara om att ha kunskap om till exempel planetära gränser utan också om att ha färdigheten att förstå hur systemen hänger ihop. Hur fungerar klimatförändringarna? Hur fungerar våra samhällssystem? Även moral, etik och hur vi agerar på det personliga planet är viktiga för en hållbar utveckling, säger David Collste.

Hans ingång till hållbar utveckling började vid tio års ålder då han gick fredsutbildningar inom organisationen CISV, en global organisation som sedan 1950 har arbetat för en fredligare värld genom att arrangera ungdomsläger och driva projekt. Utbildningen utgick från både kunskap, attityder och färdigheter och att världens utveckling var påverkbar.

– Det finns många likheter mellan sättet att utbilda för att skapa en mer fredlig värld och en mer hållbar värld, säger David Collste.

I globala målens delmål 4.7 står att alla studerande senast 2030 ska få de kunskaper och färdigheter som behövs för att främja en hållbar utveckling. Sverige är, enligt David Collste, relativt unikt genom att kravet på att utbilda i hållbar utveckling finns med i hela utbildningssystemet, från förskolan till högskolan.

TALAR PÅ FN-SKOLOR

Förutom att undervisa på universitetet håller David Collste sedan fem år årliga inspirations- och kompetenshöjande föredrag för lärare och elever på FN-förbundets FN-skolor, något som han tycker är roligt. FN-förbundets verksamhet på olika nivåer ser han som en styrka.

– Det är bra med FN-skolornas elevföreningar och att undervisningen sker tvärvetenskapligt. Det är också positivt att det globala perspektivet finns med, det är inte så vanligt, säger han.

Långsiktigheten är en viktig del av hållbar utveckling vad gäller såväl lärande som resultat. David Collste framhåller att hållbar utveckling handlar om vilken samhällsutveckling vi vill se, men vi ser inte förändringen av det vi gör i dag förrän långt fram i tiden.

– Vi måste se på världen som socialekologiska system och dra kopplingar mellan olika frågor som ligger långt ifrån varandra, säger han.

Han tar ett exempel från ett projekt i Tanzania som visar på kopplingen mellan ren energi och utbildning. Med tillgång till elektricitet kan eleverna studera i snitt ett år längre och det har sedan positiv effekt på både ekonomin och hälsan. Men den fulla effekten av tillgången till elektricitet syns inte förrän kanske 30 år senare.

ATT HITTA SYNERGIN

Vad är då det viktigaste att ha med sig när det gäller att undervisa i hållbar utveckling?

– Att hitta synergin mellan olika ämnen och förstå hur de hänger ihop. Ett bra arbetssätt är att jobba tvärvetenskapligt med flera ämnen och det borde gå att involvera matematiken mer, säger David Collste.

Malin Åberg Aas

————

Denna text är hämtad från Svenska FN-förbundets tidning Världshorisont (nr 1/21).

Bli medlem eller prenumerera för att få Världshorisont i brevlådan! Tidningen ingår som förmån för FN-förbundets medlemmar. För prenumeration (250 kr per år) kontakta redaktör AnnaLena Karlsson Andrews.

Bli medlem

Bli medlem och engagera dig för en bättre värld.

Bli medlem >

Senaste nytt

Unga kräver upptrappat klimatarbete

16 december, 2024 / Världshorisont

Nordiska och baltiska ungdomar har mejslat fram ett policydokument med skarpa krav inför årets klimatmöte COP 29. Under en workshop i september samlades Svenska FN-förbundets ungdomsambassadörer, ungdomsmedlemmar från de finska

Läs mer

”Vi måste slåss för den goda saken”

12 december, 2024 / Nyheter

Efter 48 år som hjälparbetare inom mänskliga rättigheter och fredsarbete har Jan Egeland ett generationsperspektiv på global utveckling. Norwegian Refugee Council:s (NRC) generalsekreterare Jan Egeland är en av årets Dag

Läs mer

Framsteg trots motgångar: Hasnas kamp mot barnäktenskap och könsstympning

12 december, 2024 / Nyheter

Hasna Inahaba Abdu tillträdde rollen som chef för Abala-distriktets kontor för kvinnor och ungdomsfrågor i Afar-regionen i norra Etiopien för fyra år sedan, mitt under covid-19-pandemin. Hon beskriver sin arbetsresa

Läs mer

Juridiken kan arbeta för miljön

06 december, 2024 / Nyheter

Kan klimatarbetet få kraft av rättsväsendet? Kan vi lära av tidigare internationella succéer inom miljöområdet? Ja, det tror Jonas Ebbesson, professor i miljörätt vid Stockholms universitet. Under de senaste åren

Läs mer

Folkvalda deltar i kamp för rättvisa

05 december, 2024 / Nyheter

Svenska FN-förbundet förde under våren samman svenska riksdagsledamöter med ordföranden för statspartsmötet till ICC, finskan Päivi Kaukoranta. Också i omvärlden finns folkvalda som intresserar dig för domstolen och dess arbete.

Läs mer

Domstol i behov av stöd

04 december, 2024 / Nyheter

Internationella brottmålsdomstolen i Haag (ICC) utreder de värsta krigsbrotten och är flera mäktiga ledare på spåren. Samtidigt utsätts domstolen och den globala rättsskipningen för återkommande hot. Flera utmaningar stod på

Läs mer

Hasna Nuru leder vägen för flickors rättigheter i Afar

03 december, 2024 / Nyheter

Mitt i konflikter och pandemier vägrade Hasna Nuru att ge upp sitt arbete mot barnäktenskap och kvinnlig könsstympning. Som ledare för en klubb för gifta flickor inom ett program som

Läs mer

För lite, för sent – otillfredsställande resultat från COP 29 

26 november, 2024 / Nyheter

Låsta positioner, svåra förhandlingar, stark polarisering och otillfredsställande resultat – så kan utfallet av COP 29 i Baku summeras.  FN:s 29:e klimatmöte COP 29 avslutades på övertid. Parterna kom till

Läs mer

FN-filuren hjälper elever att få Världskoll i skolan

21 november, 2024 / Nyheter

Svenska FN-förbundet inbjuder grundskolor i hela Sverige att delta i projektet Världskoll i skolan. Från höstterminen 2025 får landets elever hjälp av FN-filuren att öka sin kunskap om FN:s arbete med de globala målen, klimatet och mänskliga rättigheter. Nitton skolor deltar redan nu i ett inledande pilotprojekt.

Läs mer