Prenumerera på nyheter från Svenska Svenska FN-förbundet via RSS

Viktig åtgärd mot barngifte – men utredaren glömmer Sveriges FN-åtaganden 7 december, 2017

Att barnäktenskap som ingåtts i utlandet inte längre ska erkännas är välkommet men Agenda 2030 kräver att även EU-medborgare omfattas, säger Svenska FN-förbundet i en kommentar till ett utredningsförslag.

Regeringens utredare Mari Heidenborg föreslår i ett delbetänkande att utländska barnäktenskap inte ska erkännas om någon av parterna var under 18 år när de kom till Sverige. Samtidigt menar utredaren att undantag även fortsättningsvis ska kunna göras vid synnerliga skäl.

– Att barnäktenskap som har ingåtts utomlands inte ska erkännas i Sverige är ett krav som Svenska FN-förbundet har drivit länge, säger förbundets ordförande Aleksander Gabelic. Det ger ett viktigt skydd för till exempel nyanlända. Däremot är det en besvikelse att utredaren föreslår att möjligheten att erkänna barngifte med hänvisning till synnerliga skäl ska kvarstå och utvidgas till den nya bestämmelsen.

– FN:s medlemsländer säger i de globala målen att barnäktenskap och andra skadliga traditioner ska avskaffas senast år 2030. Även FN:s råd för mänskliga rättigheter har antagit resolutioner mot barnäktenskap. Om utredningsförslaget blir verklighet riskerar Sverige att inte uppfylla ett av de viktigaste målen i Agenda 2030, nämligen mål 5 om jämställdhet, säger Gabelic.

– Jämställdhetsminister Åsa Regnér har sagt att inga barn ska kunna vara, behandlas eller betraktas som gifta i Sverige. Arbetet mot barnäktenskap är en global angelägenhet och det är fel att gömma sig bakom den fria rörligheten för EU-medborgare. Vi kräver att regeringen går längre än utredaren och föreslår riksdagen att i enlighet med Sveriges FN-åtaganden besluta om ett totalförbud mot barnäktenskap som omfattar alla barn oavsett bakgrund eller hemvist, säger Aleksander Gabelic.

Svenska FN-förbundet arbetar mot barnäktenskap. Gå med i vår Facebook-grupp Stoppa barnäktenskap!

FN-resolution om mat och konflikt 25 maj, 2018

FN:s säkerhetsråd antog på torsdagen en resolution om hunger i väpnade konflikter. Sverige är ett av de fyra länder som tog initiativ till resolutionen.

Mänskliga rättigheter under attack 23 maj, 2018

Tjugofem år efter världskonferensen i Wien varnar FN:s högkommissarie för att mänskliga rättigheter hotas i hela världen.

Dags att nominera årets FN-vän och FN-supporter 21 maj, 2018

Utnämningen av Årets FN-vän är ämnad en person eller en organisation i Sverige som genom sina handlingar och/eller verksamhet verkat med betydande insatser till stöd

Meddelande från valberedningen 17 maj, 2018

Valberedningen har nu lagt sitt förslag till ny styrelse för Svenska FN-förbundet inför kongressen i juni. Sammanlagt har 23 personer nominerats till de 13 platserna