Viktig åtgärd mot barngifte – men utredaren glömmer Sveriges FN-åtaganden 7 december, 2017

Att barnäktenskap som ingåtts i utlandet inte längre ska erkännas är välkommet men Agenda 2030 kräver att även EU-medborgare omfattas, säger Svenska FN-förbundet i en kommentar till ett utredningsförslag.

Regeringens utredare Mari Heidenborg föreslår i ett delbetänkande att utländska barnäktenskap inte ska erkännas om någon av parterna var under 18 år när de kom till Sverige. Samtidigt menar utredaren att undantag även fortsättningsvis ska kunna göras vid synnerliga skäl.

– Att barnäktenskap som har ingåtts utomlands inte ska erkännas i Sverige är ett krav som Svenska FN-förbundet har drivit länge, säger förbundets ordförande Aleksander Gabelic. Det ger ett viktigt skydd för till exempel nyanlända. Däremot är det en besvikelse att utredaren föreslår att möjligheten att erkänna barngifte med hänvisning till synnerliga skäl ska kvarstå och utvidgas till den nya bestämmelsen.

– FN:s medlemsländer säger i de globala målen att barnäktenskap och andra skadliga traditioner ska avskaffas senast år 2030. Även FN:s råd för mänskliga rättigheter har antagit resolutioner mot barnäktenskap. Om utredningsförslaget blir verklighet riskerar Sverige att inte uppfylla ett av de viktigaste målen i Agenda 2030, nämligen mål 5 om jämställdhet, säger Gabelic.

– Jämställdhetsminister Åsa Regnér har sagt att inga barn ska kunna vara, behandlas eller betraktas som gifta i Sverige. Arbetet mot barnäktenskap är en global angelägenhet och det är fel att gömma sig bakom den fria rörligheten för EU-medborgare. Vi kräver att regeringen går längre än utredaren och föreslår riksdagen att i enlighet med Sveriges FN-åtaganden besluta om ett totalförbud mot barnäktenskap som omfattar alla barn oavsett bakgrund eller hemvist, säger Aleksander Gabelic.

Svenska FN-förbundet arbetar mot barnäktenskap. Gå med i vår Facebook-grupp Stoppa barnäktenskap!

Svenska FN-förbundet och SKL gör Sverige hållbart 22 februari, 2018

Svenska FN-förbundet och Sveriges Kommuner och Landsting genomför nu en gemensam nationell satsning som svar på kommunernas önskan att bli hållbara.

Ny sajt ger ännu bättre Världskoll 20 februari, 2018

FN-förbundets omvärldssajt Världskoll har fått nytt utseende och nytt innehåll. Nu är det ännu lättare och roligare att lära sig mer och jämföra läget mellan

Vi söker en projektledare för medlemsutveckling och insamling 15 februari, 2018

Nu söker vi en projektledare med ansvar för medlemsutveckling och insamling.

Vi söker sju utlandspraktikanter! 14 februari, 2018

Brinner du för hållbar utveckling och vill lära dig mer om internationellt utvecklingssamarbete? Sök Svenska FN-förbundets internationella praktikprogram.