7 december, 2017

Viktig åtgärd mot barngifte – men utredaren glömmer Sveriges FN-åtaganden

Att barnäktenskap som ingåtts i utlandet inte längre ska erkännas är välkommet men Agenda 2030 kräver att även EU-medborgare omfattas, säger Svenska FN-förbundet i en kommentar till ett utredningsförslag.

Regeringens utredare Mari Heidenborg föreslår i ett delbetänkande att utländska barnäktenskap inte ska erkännas om någon av parterna var under 18 år när de kom till Sverige. Samtidigt menar utredaren att undantag även fortsättningsvis ska kunna göras vid synnerliga skäl.

– Att barnäktenskap som har ingåtts utomlands inte ska erkännas i Sverige är ett krav som Svenska FN-förbundet har drivit länge, säger förbundets ordförande Aleksander Gabelic. Det ger ett viktigt skydd för till exempel nyanlända. Däremot är det en besvikelse att utredaren föreslår att möjligheten att erkänna barngifte med hänvisning till synnerliga skäl ska kvarstå och utvidgas till den nya bestämmelsen.

– FN:s medlemsländer säger i de globala målen att barnäktenskap och andra skadliga traditioner ska avskaffas senast år 2030. Även FN:s råd för mänskliga rättigheter har antagit resolutioner mot barnäktenskap. Om utredningsförslaget blir verklighet riskerar Sverige att inte uppfylla ett av de viktigaste målen i Agenda 2030, nämligen mål 5 om jämställdhet, säger Gabelic.

– Jämställdhetsminister Åsa Regnér har sagt att inga barn ska kunna vara, behandlas eller betraktas som gifta i Sverige. Arbetet mot barnäktenskap är en global angelägenhet och det är fel att gömma sig bakom den fria rörligheten för EU-medborgare. Vi kräver att regeringen går längre än utredaren och föreslår riksdagen att i enlighet med Sveriges FN-åtaganden besluta om ett totalförbud mot barnäktenskap som omfattar alla barn oavsett bakgrund eller hemvist, säger Aleksander Gabelic.

Svenska FN-förbundet arbetar mot barnäktenskap. Gå med i vår Facebook-grupp Stoppa barnäktenskap!

Ökad ojämlikhet stor utmaning för Sverige 17 oktober, 2018

Sverige stoltserar gärna med sin ledande roll i arbetet men halkar efter med mål 10, om minskad ojämlikhet.

FN-svenskar för en stark svensk röst i FN 17 oktober, 2018

Åtta FN-svenskar stödjer Svenska FN-förbundets krav under FN-veckan på en stark svensk röst i FN. Först ut är FN:s tidigare vice generalsekreterare Jan Eliasson.

Världshungerdagen: Mer arbete krävs för att utrota hungern 16 oktober, 2018

Hungern ökar åter i världen enligt en ny FN-rapport. Svenska FN-förbundet efterlyser större engagemang för att vända utvecklingen och nå det globala målet att utrota

Vi söker tre praktikanter inom kommunikation 15 oktober, 2018

Inför vårterminen 2019 söker vi tre praktikanter som brinner för skriftlig och digital kommunikation!