Viktig åtgärd mot barngifte – men utredaren glömmer Sveriges FN-åtaganden 7 december, 2017

Att barnäktenskap som ingåtts i utlandet inte längre ska erkännas är välkommet men Agenda 2030 kräver att även EU-medborgare omfattas, säger Svenska FN-förbundet i en kommentar till ett utredningsförslag.

Regeringens utredare Mari Heidenborg föreslår i ett delbetänkande att utländska barnäktenskap inte ska erkännas om någon av parterna var under 18 år när de kom till Sverige. Samtidigt menar utredaren att undantag även fortsättningsvis ska kunna göras vid synnerliga skäl.

– Att barnäktenskap som har ingåtts utomlands inte ska erkännas i Sverige är ett krav som Svenska FN-förbundet har drivit länge, säger förbundets ordförande Aleksander Gabelic. Det ger ett viktigt skydd för till exempel nyanlända. Däremot är det en besvikelse att utredaren föreslår att möjligheten att erkänna barngifte med hänvisning till synnerliga skäl ska kvarstå och utvidgas till den nya bestämmelsen.

– FN:s medlemsländer säger i de globala målen att barnäktenskap och andra skadliga traditioner ska avskaffas senast år 2030. Även FN:s råd för mänskliga rättigheter har antagit resolutioner mot barnäktenskap. Om utredningsförslaget blir verklighet riskerar Sverige att inte uppfylla ett av de viktigaste målen i Agenda 2030, nämligen mål 5 om jämställdhet, säger Gabelic.

– Jämställdhetsminister Åsa Regnér har sagt att inga barn ska kunna vara, behandlas eller betraktas som gifta i Sverige. Arbetet mot barnäktenskap är en global angelägenhet och det är fel att gömma sig bakom den fria rörligheten för EU-medborgare. Vi kräver att regeringen går längre än utredaren och föreslår riksdagen att i enlighet med Sveriges FN-åtaganden besluta om ett totalförbud mot barnäktenskap som omfattar alla barn oavsett bakgrund eller hemvist, säger Aleksander Gabelic.

Svenska FN-förbundet arbetar mot barnäktenskap. Gå med i vår Facebook-grupp Stoppa barnäktenskap!

Kommunikationsansvarig till nytt projekt om Agenda 2030 12 december, 2017

Nu söker vi en Kommunikationsansvarig till FN-förbundets kommunikationsprojekt Agenda 2030 i kommun, landsting och region.

Organisationer kräver vapenembargo och sanktioner mot Myanmar 12 december, 2017

FN:s säkerhetsråd måste stoppa etnisk rensning mot folkgruppen rohingya, skriver 69 organisationer, bland dem Svenska FN-förbundet, inför ett rådsmöte om Myanmar på tisdagen.

Så kan Sverige få en oberoende institution för mänskliga rättigheter 10 december, 2017

Sverige bör följa Tysklands och Danmarks exempel för hur man kan inrätta en oberoende institution för mänskliga rättigheter, skriver Svenska FN-förbundet och sex andra organisationer

”Integrerat arbete krävs för att nå globala mål” 8 december, 2017

Sofia Herrström besökte FN-förbundets seminarium om mänskliga rättigheter och Agenda 2030 på fredagen. För att nå de globala målen krävs mer integration mellan olika aktörer,