7 december, 2017

Viktig åtgärd mot barngifte – men utredaren glömmer Sveriges FN-åtaganden

Att barnäktenskap som ingåtts i utlandet inte längre ska erkännas är välkommet men Agenda 2030 kräver att även EU-medborgare omfattas, säger Svenska FN-förbundet i en kommentar till ett utredningsförslag.

Regeringens utredare Mari Heidenborg föreslår i ett delbetänkande att utländska barnäktenskap inte ska erkännas om någon av parterna var under 18 år när de kom till Sverige. Samtidigt menar utredaren att undantag även fortsättningsvis ska kunna göras vid synnerliga skäl.

– Att barnäktenskap som har ingåtts utomlands inte ska erkännas i Sverige är ett krav som Svenska FN-förbundet har drivit länge, säger förbundets ordförande Aleksander Gabelic. Det ger ett viktigt skydd för till exempel nyanlända. Däremot är det en besvikelse att utredaren föreslår att möjligheten att erkänna barngifte med hänvisning till synnerliga skäl ska kvarstå och utvidgas till den nya bestämmelsen.

– FN:s medlemsländer säger i de globala målen att barnäktenskap och andra skadliga traditioner ska avskaffas senast år 2030. Även FN:s råd för mänskliga rättigheter har antagit resolutioner mot barnäktenskap. Om utredningsförslaget blir verklighet riskerar Sverige att inte uppfylla ett av de viktigaste målen i Agenda 2030, nämligen mål 5 om jämställdhet, säger Gabelic.

– Jämställdhetsminister Åsa Regnér har sagt att inga barn ska kunna vara, behandlas eller betraktas som gifta i Sverige. Arbetet mot barnäktenskap är en global angelägenhet och det är fel att gömma sig bakom den fria rörligheten för EU-medborgare. Vi kräver att regeringen går längre än utredaren och föreslår riksdagen att i enlighet med Sveriges FN-åtaganden besluta om ett totalförbud mot barnäktenskap som omfattar alla barn oavsett bakgrund eller hemvist, säger Aleksander Gabelic.

Svenska FN-förbundet arbetar mot barnäktenskap. Gå med i vår Facebook-grupp Stoppa barnäktenskap!

Bachelet ny MR-chef 14 augusti, 2018

Michelle Bachelet, tidigare president i Chile och chef för UN Women, utsågs på fredagen till ny högkommissarie för mänskliga rättigheter.

Minnesdagar som manar till kärnvapenförbud 6 augusti, 2018

De många offren för bomberna i Hiroshima och Nagasaki påminner om behovet av ett globalt förbud mot kärnvapen som också Sverige står bakom, skriver Svenska

”Barnsoldater tidig varning om folkmord” 20 juli, 2018

VÄRLDSHORISONT. Användningen av barn i krig visar allvaret i situationen och bör ses som ett tidigt tecken på utvecklingen i riktning mot folkmord eller andra

Rekordmånga dör i minolyckor 17 juli, 2018

VÄRLDSHORISONT. Under de två senaste åren har rekordmånga människor dött eller skadats i minolyckor. Trots det har Sveriges bistånd till minröjning halverats under senare år.