4 juli, 2018

Nazister i Visby kan motverkas även med nuvarande lag

En översyn av ordningslagen är välkommen men Polisen kan agera tuffare mot extremister även med nuvarande lagstiftning.

Svenska FN-förbundet kommenterar Gotlandspolisens beslut att ge organiserade nazister tillstånd att ha bokbord, dela ut propaganda och hålla tal under Almedalsveckan i Visby:

FN:s rasdiskrimineringskonvention ställer långtgående krav på hur konventionsländerna hanterar rasistiska och nazistiska yttringar. FN:s experter har vid återkommande tillfällen riktat skarp kritik mot Sverige rörande rasistiska och extremistiska organisationers verksamhet och deras spridning av hat och propaganda.

När Sverige granskades i FN:s rasdiskrimineringskommitté i maj i år fick regeringen åter kritik för att Sverige bryter mot efterlevnaden av konventionens artikel 4(b) genom att tillåta dessa grupper verka fritt. Kommittén uppmanar i sina rekommendationer regeringen att vid nästa granskningstillfälle om fyra år redogöra för konkreta åtgärder i syfte att implementera bestämmelsen om ett förbud mot dessa rörelser. Också Säpo har vid flera tillfällen varnat för vit makt-rörelsens framfart och dess hot mot demokratiska värderingar.

Yttrandefriheten är grundläggande i en demokrati men den får inte innebära att nazister ska kunna sprida rädsla och oro på Sveriges gator och torg. Skyddet för utsatta grupper måste innebära att rasistiska och våldsbejakande grupper inte fritt ska kunna välja var de vill manifestera sina antidemokratiska idéer. I stället bör de hänvisas till alternativa platser.

Det är lätt att dra paralleller mellan den utsatthet som judar i Göteborg kände när nazister fick marschera nära synagogan under Bokmässan i höstas och den utsatthet som företrädare för RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter, känner med anledning av att de har sin lokal på Södertorg i Visby där nazister har fått tillstånd att verka. Det är särskilt anmärkningsvärt att Polisen beviljar tillstånd mot bakgrund av att personer i HBTQI-rörelsen känner sig kartlagda och förföljda av nazister. Nazisternas närvaro har nu lett till att RFSL Ungdom av säkerhetsskäl har ställt in sin planerade närvaro under Almedalsveckan.

Svenska FN-förbundet har rekommenderat den svenska regeringen att utreda den nuvarande hetsbrottslagstiftningen. I dag tolkas yttrandefriheten till sin yttersta spets och på bekostnad av straffbestämmelsen om hets mot folkgrupp och de överordnade bestämmelserna om mänskliga rättigheter i regeringsformen och Europakonventionen. Det starka skydd som yttrandefriheten har i svensk lagstiftning måste också tolkas på ett sätt som ger utrymme för en avvägning mellan yttrandefriheten och skyddet för utsatta grupper.

Signalerna från statsråden Bah Kuhnke och Fridolin om skärpning av ordningslagen är välkomna. Polisen bör dock inta en mer strikt hållning även inom ramen för nuvarande lagstiftning. Att det kan göras visar agerandet mot extremistiska organisationer under 1990-talet.

____________________________________________________________________________________________

Svenska FN-förbundet står tillsammans med RFSL och ett 40-tal andra frivilligorganisationer i paraplyorganisationen Concord bakom ett debattinlägg i Expressen.

Bli medlem och engagera dig för en bättre värld.

Bli medlem >

Positiva signaler från Koreahalvön 19 september, 2018

Toppmötet mellan Nord- och Sydkorea ger hopp om kärnvapennedrustning men omvärlden måste ges tillträde till Nordkorea för att säkerställa att ambitionerna förverkligas.

FN-veckan 2018: En stark svensk röst i FN 18 september, 2018

Behovet av en fortsatt stark svensk röst i FN är temat för en rad arrangemang under FN-veckan den 17-24 oktober. Programmet smygstartar med FN-bio den

Aktiv svensk FN-politik även efter säkerhetsrådsplatsen 18 september, 2018

Sverige måste bidra med en aktiv FN-politik även efter säkerhetsrådsplatsen och efter att en ny regering har kommit på plats, skriver Svenska FN-förbundets ordförande Annelie

Paul Svensson ny goodwill-ambassadör för Svenska FN-förbundet 17 september, 2018

Kocken, återvinnaren och hållbarhetsaktivisten Paul Svensson är ny goodwill-ambassadör för Svenska FN-förbundet med särskilt fokus på förbundets projekt Skolmat.