26 juni, 2018

Handlingsplan för Agenda 2030 utan tydlig vision

Regeringens handlingsplan för Agenda 2030 redovisar hur Sverige ligger till men saknar en tydlig vision om hur alla de globala målen ska nås och hur.

Regeringens handlingsplan för Agenda 2030 är mer ett dokument över den sittande regeringens politik under den mandatperiod som gått än ett framåtsyftande dokument som kan omfamnas av samtliga aktörer i Sverige som berörs av de globala målen. Det säger Svenska FN-förbundets generalsekreterare Petra Hallebrant.

– Handlingsplanen ger en samlad bild av regeringens politik och hur regeringen ser på hållbar utveckling. Planen redogör för regeringens nya strategier inklusive strategin för kapacitetsstärkning av Agenda 2030 som är särskilt välkommen. Däremot speglar inte handlingsplanen Sveriges höga ambitioner i genomförandet av Agenda 2030. Utanförskap och jämställdhet är specifika svenska utmaningar som behöver konkreta lösningar, säger Petra Hallebrant.

Svenska FN-förbundet har tillsammans med en rad andra civilsamhällesorganisationer efterlyst en handlingsplan som går på djupet med Sveriges utmaningar och som har bred förankring i hela samhället.

– Att Sverige ligger bra till i arbetet med de globala målen är väl känt och Sverige rankas också högt internationellt. Vi hade gärna sett en handlingsplan som löper över mer än två år, som är mer framåtsyftande och som har bred politisk förankring i riksdagen. Vi saknar också ett resonemang om civilsamhällets roll som röstbärare, kunskapsbärare, ansvarsutkrävare, utförare och nätverkare, säger Petra Hallebrant.

Mer positivt är skrivningarna om uppföljning. I handlingsplanen får Statistiska centralbyrån uppdraget att producera statistik för uppföljning av arbetet. Rådet för kommunala analyser ska ta fram indikatorer och nyckeltal på lokal och regional nivå som kommunerna kan följa. Vidare ska Statskontoret analysera hur Agenda 2030 påverkar myndigheters, kommuners och landstings hållbarhetsarbete samt lämna förslag på hur genomförandet kan utvecklas.

– Sverige är bra på statistik och det är välkommet att kraft läggs på kunskap om Agenda 2030-arbetet. Vi tar fasta på det i vårt samarbete med Sveriges Kommuner och Landsting om Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner, säger Petra Hallebrant.

Ett starkt näringsliv och hållbart företagande lyfts fram som ett fokusområde i planen.

– För att de globala målen ska nås krävs att alla aktörer är involverade. Såväl stora som små företag behöver uppmuntras att hitta strategier som kan bidra till att målen nås. Mål 12 om hållbar konsumtion och produktion ställer särskilda krav på företagens engagemang och FN-förbundet välkomnar en dialog med Sveriges företag och deras organisationer om hur det kan stärkas, avslutar Petra Hallebrant.

Positiva signaler från Koreahalvön 19 september, 2018

Toppmötet mellan Nord- och Sydkorea ger hopp om kärnvapennedrustning men omvärlden måste ges tillträde till Nordkorea för att säkerställa att ambitionerna förverkligas.

FN-veckan 2018: En stark svensk röst i FN 18 september, 2018

Behovet av en fortsatt stark svensk röst i FN är temat för en rad arrangemang under FN-veckan den 17-24 oktober. Programmet smygstartar med FN-bio den

Aktiv svensk FN-politik även efter säkerhetsrådsplatsen 18 september, 2018

Sverige måste bidra med en aktiv FN-politik även efter säkerhetsrådsplatsen och efter att en ny regering har kommit på plats, skriver Svenska FN-förbundets ordförande Annelie

Paul Svensson ny goodwill-ambassadör för Svenska FN-förbundet 17 september, 2018

Kocken, återvinnaren och hållbarhetsaktivisten Paul Svensson är ny goodwill-ambassadör för Svenska FN-förbundet med särskilt fokus på förbundets projekt Skolmat.