26 juni, 2018

Handlingsplan för Agenda 2030 utan tydlig vision

Regeringens handlingsplan för Agenda 2030 redovisar hur Sverige ligger till men saknar en tydlig vision om hur alla de globala målen ska nås och hur.

Regeringens handlingsplan för Agenda 2030 är mer ett dokument över den sittande regeringens politik under den mandatperiod som gått än ett framåtsyftande dokument som kan omfamnas av samtliga aktörer i Sverige som berörs av de globala målen. Det säger Svenska FN-förbundets generalsekreterare Petra Hallebrant.

– Handlingsplanen ger en samlad bild av regeringens politik och hur regeringen ser på hållbar utveckling. Planen redogör för regeringens nya strategier inklusive strategin för kapacitetsstärkning av Agenda 2030 som är särskilt välkommen. Däremot speglar inte handlingsplanen Sveriges höga ambitioner i genomförandet av Agenda 2030. Utanförskap och jämställdhet är specifika svenska utmaningar som behöver konkreta lösningar, säger Petra Hallebrant.

Svenska FN-förbundet har tillsammans med en rad andra civilsamhällesorganisationer efterlyst en handlingsplan som går på djupet med Sveriges utmaningar och som har bred förankring i hela samhället.

– Att Sverige ligger bra till i arbetet med de globala målen är väl känt och Sverige rankas också högt internationellt. Vi hade gärna sett en handlingsplan som löper över mer än två år, som är mer framåtsyftande och som har bred politisk förankring i riksdagen. Vi saknar också ett resonemang om civilsamhällets roll som röstbärare, kunskapsbärare, ansvarsutkrävare, utförare och nätverkare, säger Petra Hallebrant.

Mer positivt är skrivningarna om uppföljning. I handlingsplanen får Statistiska centralbyrån uppdraget att producera statistik för uppföljning av arbetet. Rådet för kommunala analyser ska ta fram indikatorer och nyckeltal på lokal och regional nivå som kommunerna kan följa. Vidare ska Statskontoret analysera hur Agenda 2030 påverkar myndigheters, kommuners och landstings hållbarhetsarbete samt lämna förslag på hur genomförandet kan utvecklas.

– Sverige är bra på statistik och det är välkommet att kraft läggs på kunskap om Agenda 2030-arbetet. Vi tar fasta på det i vårt samarbete med Sveriges Kommuner och Landsting om Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner, säger Petra Hallebrant.

Ett starkt näringsliv och hållbart företagande lyfts fram som ett fokusområde i planen.

– För att de globala målen ska nås krävs att alla aktörer är involverade. Såväl stora som små företag behöver uppmuntras att hitta strategier som kan bidra till att målen nås. Mål 12 om hållbar konsumtion och produktion ställer särskilda krav på företagens engagemang och FN-förbundet välkomnar en dialog med Sveriges företag och deras organisationer om hur det kan stärkas, avslutar Petra Hallebrant.

”Barnsoldater tidig varning om folkmord” 20 juli, 2018

VÄRLDSHORISONT. Användningen av barn i krig visar allvaret i situationen och bör ses som ett tidigt tecken på utvecklingen i riktning mot folkmord eller andra

Rekordmånga dör i minolyckor 17 juli, 2018

VÄRLDSHORISONT. Under de två senaste åren har rekordmånga människor dött eller skadats i minolyckor. Trots det har Sveriges bistånd till minröjning halverats under senare år.

Ny ordförande vill ha en stark FN-rörelse 11 juli, 2018

Vi har ställt tre frågor till Annelie Börjesson, ny ordförande i Svenska FN-förbundet. Till hennes prioriteringar hör arbete för en enad och stark FN-rörelse i

Civilminister Shekarabi fick stafettpinnen 10 juli, 2018

En rad makthavare inom politik och näringsliv fick FN-förbundets stafettpinne för de globala målen under Almedalsveckan.