Prenumerera på nyheter från Svenska Svenska FN-förbundet via RSS

Inte folkrättsenligt men ett försvar för mänsklig säkerhet 7 april, 2017

USA:s attack mot syriskt flyg går utanför folkrätten men är ett stöd för mänsklig säkerhet och en markering mot att FN:s säkerhetsråd inte förmått agera mot upprepade krigsbrott.

Amerikanska missiler har riktats mot en syrisk flygbas som en reaktion på veckans kemvapenattack som dödade ett 80-tal civila. Svenska FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic kommenterar:

– Den amerikanska attacken går utanför folkrätten och måste vara ett undantagsfall i ljuset av att uppskattningsvis 400 000 civila har dödats under sex års konflikt i Syrien. Det är en följd av att FN:s säkerhetsråd inte har uppfyllt sin skyldighet att skydda civila på grund av att en av vetostaterna, Ryssland, deltar i kriget på den syriska regimens sida och flera gånger lagt sitt veto. Agerandet ska också ses mot bakgrund av att Assad-regimen fört omvärlden bakom ljuset och inte respekterat FN-resolutioner och fredspristagaren OPCW:s arbete för att eliminera kemiska vapen.

– Ett agerande i enlighet med FN-principen skyldighet att skydda hade varit att föredra, men FN-samarbetet kommer emellanåt till en gräns där alla vägar prövats men stängts. Den övergripande uppgiften för både FN och enskilda länder måste vara att skydda mänsklig säkerhet. Att syriskt flyg har förstörts försvårar både nya kemvapenattacker och de bensinfatsbombningar mot civila mål som har orsakat oerhört lidande för befolkningen.

– Alla parter i Syrienkonflikten måste nu ta sitt ansvar. Trump-administrationens uttalande i förra veckan att Assad sitter säkert kan ha uppfattats som grönt ljus för de kemvapenattacker som följde. Ryssland måste markera för sin allierade Syrien att kemiska vapen är oacceptabla och självt lägga ned sina vapen och återgå till FN-ledda fredsförhandlingar. FN måste återta initiativet i Syrien för att stoppa dödandet och för att återställa förtroendet för världsorganisationen som garant för internationell fred och säkerhet.

Aleksander Gabelic nås på telefon 070-770 04 18.

Kärnvapenfrågan i fokus på händelserik kongress 18 juni, 2018

Ny förbundsordförande och fokus på kärnvapen – så kan FN-förbundets kongress 2018 i Örebro sammanfattas.

Göteneungdomar prisades vid FN-förbundets kongress 18 juni, 2018

Lovisa Åkesson och Julia Fridell, aktiva i Lidköpings FN-förening, tog emot den nya utmärkelsen Årets FN-ungdom vid vår kongress i helgen.

Annelie Börjesson ny ordförande i Svenska FN-förbundet 16 juni, 2018

Annelie Börjesson från Göteborg valdes på lördagen till ordförande i Svenska FN-förbundet vid förbundskongressen i Örebro.

Omvärlden måste skydda civila i Jemen 14 juni, 2018

FN:s humanitära samordnare i Jemen varnar för att offensiven mot hamnstaden Hodeidah kan kräva en kvarts miljon människoliv. FN-förbundet kommenterar.