Tiina Nummi-Södergren, tidigare projektledare för Lika Unika Akademi beskriver här lite av bakgrunden: Efter att ha jobbat med mänskliga rättigheter och deras förverkligande i hela mitt yrkesliv, är glädjen stor över att de globala hållbarhetsmålen förhandlades fram inom FN Arvsfondsprojektet Lika Unika Akademi kombinerar målen i Agenda 2030 med rättigheterna och då blir resultatet ett verktyg för att påverka en hållbar utveckling.
Tiina Nummi-Södergren, projektledare Lika Unika Akademi
Från Maputo till Botkyrka
När jag tillsammans med en svensk delegation från UNICEF besökte polisstationen i Maputo så satt de globala hållbarhetsmålen där på väggen. Man följde de när man arbetade för att minska våld och övergrepp mot kvinnor och barn i Mocambiques huvudstad.
Det är likadant när projektet besöker kommunstyrelsen i Botkyrka. Där jobbar man också enligt Agendan, och vi utbildar om hur funktionshinderperspektiv kan kombineras med rättigheter för att de boende i kommunen som har funktionshinder ska ingå i verksamhet och planer för de globala målen. Efter vår utbildning ska kommunstyrelsen diskutera integrationsfrågor. Agendan är på allas läppar och i samband med det behandlas också funktionshinderfrågorna.
Lika Unika Akademi stärker funktionshinderperspektivet i de globala målen och Svenska FN-förbundet för en bättre värld.
Nerven som får projektets hjärta att slå, genom utbildningar i kommuner och beslutsfattare, civilsamhällsorganisationer och funktionshinderrörelsen, är alla nödvändiga målgrupper för utbildning och engagemang och påverkan genom Agendan.
Principen om att ingen ska lämnas utanför, gör att vi personer med funktionsnedsättningar, räknas in när vi bygger en hållbar framtid. Vi måste lära oss om hur vi kan använda Agendans mål för att påverka och göra skillnad. Vi måste också känna till de konventioner och de mänskliga rättigheter som ger oss access och som skapar hållbarhet.
Ett decennium till – visst vill du vara med och förändra och utveckla? Några hjärtslag till, några steg närmare!