Kommunicera Agenda 2030: Stöd och resurser

De bästa kommunikationsinsatserna är de genomtänkta. Ställ några enkla men viktiga frågor till dig själv, innan du börjar. Här kan du läsa mer om hur ni på bästa sätt kan kommunicera kring Agenda 2030 och ta del av planeringsstöd, tips och inspiration från andra deltagare i Glokala.

Effektiv kommunikation = Planerad kommunikation

Allt kommunicerar. En del kommunikation styr vi, annat sker utanför vår kontroll. För att lyckas nå fram till dem vi vill nå måste kommunikationen vara genomtänkt. Planerad kommunikation kan hjälpa oss att nå målen i vårt arbete med Agenda 2030 genom att väcka nyfikenhet och engagemang, motivera och förklara vad vi gör, samt berätta om resultaten och fortsättningen.

Hur kommer vi igång?

Innan du ordnar ett möte, planerar en film eller skriver en nyhet – tänk igenom vad det ska leda till. Ska du informera om Agenda i allmänhet, eller berätta om kommunens eget hållbarhetsarbete? Eller vill du uppmana medborgarna att tänka, känna eller göra något konkret? Och vad ska hända sedan, i nästa steg?

Världens kortaste kommunikationsplan kan se ut så här:

  • VAD – minska antalet korta bilresor
  • VEM – intresserade medborgare
  • VARFÖR – miljö- och klimatförbättringar
  • NÄR – till våren, då det är attraktivt att börja cykla
  • HUR – nyhet på kommunwebben och annons i lokaltidningen med inbjudan att bli testperson med gratis kollektivtrafik i en månad som belöning.

Samla och paketera ditt budskap

  1. Samla fakta och argument och paketera dem: Formulera vad ni vill säga i kortare och längre
    textbitar i genomtänkta budskap för mediakontakter, medborgarfrågor, webb och trycksaker.
  2. Sammanställ vanliga frågor och svar: Vilka sedan kan användas för internt och externt bruk.
  3. Använd ett enkelt språk och var konkret! De flesta kan och vet mindre än du om Agenda. Ställ de obekväma frågorna till er själva och formulera sedan enkla förklaringar.
  4. Formulera svar: Därefter kan ni skriva bra texter och föra givande samtal.
  5. Våga vara tjatig: Ingen, absolut ingen, kommer att förstå vad du vill och menar om du bara säger det en enda gång. Upprepa ditt budskap över tid, på olika platser och i olika kanaler.

Tips: Kommunikations-Checklista, råd och gratis bilder

Letar du efter bilder? Ladda ner bilder gratis på unsplash.com.

Undvik att uppfinna hjulet. PR-byrån Westanders erbjuder tips och råd om hållbarhetskommunikation. Även checklistor är till stor hjälp i planerandet av en kommunikationsinsats, vi har tagit fram en som kan fungera som vägledning.

Så gör vi: Hämta inspiration från Glokala Sverige-deltagare

Strängnäs.se
Sustainablepoetry.se