Eleverna Johanna Lövenhill, Lea Velevska och Ella Hörberg på Montessori Mondial i Lund. Foto: Anja Magnusson.
16 maj, 2024 / Världshorisont

Mellanstadieelever agerar delegater vid FN-rollspel 

FN-rollspel har länge arrangerats på gymnasienivå. Montessori Mondial i Lund är nu första grundskolan som introducerar delegater, presidier och allt vad spelen innebär för elever i årskurs fyra och fem.  

– Kan barn och ungdomars röster i och om viktiga globala frågor påverka delegater i FN? Svaret är ja, säger skolans rektor Margaretha Eventhén i sitt öppningstal.

Vid ett FN-rollspel får deltagarna agera delegater för olika länder och delta i ett simulerat FN-möte där de förhandlar och debatterar globala frågor. Annika Nilsson är lärare på Montessori Mondial i Lund och har anpassat rollspelet till den yngre målgruppen. Hon har utgått från det redan färdiga rollspelsmaterialet från Svenska FN-förbundet men förenklat språket och plockat bort vissa delar.

– Jag har försökt att förenkla utan att fördumma materialet. Jag har tillit till elevernas förmåga att förstå komplexa frågor, säger hon. 

Det var full koncentration i klassrummet när eleverna försökte övertala varandra om sina förslag. Foto: Anja Magnusson

Stolarna vrids och eleverna hukar sig in mot varandra, vem håller med vem? Vilka länder är kompis med varandra? Och vem ska säga vad i öppningstalet? Ljudvolymen höjs i klassrummet när frågor och tankar cirkulerar i grupperna. 

Klimat är årets tema

Johanna Lövenhill, Ella Hörberg och Charlie Hedström representerar Saudiarabien under dagen. Ella och Johanna deltar för andra året i rad.

– I år har jag lärt mig vad Parisavtalet är och var Saudiarabien står i olika frågor, säger Ella.

– Jag hade aldrig vetat så mycket om Saudiarabien om det inte var för rollspelet, tillägger Johanna.

Temat för årets rollspel är klimat, vilket Annika Nilsson tror passar målgruppen.

– Klimat är en fråga som är nära elevernas egen vardag, även om de nu pratar om det på hög internationell nivå är det aktuellt för deras generation, säger hon.

Sedan är det dags att träna på öppningstalen. Johanna, Ella och Charlie har en tydlig idé om att de rika länderna ska betala samtidigt som de är medvetna om det egna landets oljeproduktion och dess påverkan på miljön.

“Högt ärade presidium, ärade delegater, mina damer och herrar” – så inleder eleverna sina öppningstal och Saudiarabiens delegater tar sig, likt de andra länderna, igenom sina argument.

– Vi gör det tillsammans, avslutar Ella. 

Femteklassare pratar om grön teknologi

Trots de komplexa ämnena menar Annika Nilsson att lärandet ökar när eleverna själva får använda begreppen, men det är inte en spikrak lärandeprocess.

– Barnen kan tycka att det är svårt till en början och sen bara vänder det och plötsligt är de FN-delegater. De förstår komplexiteten, det är sjukt häftigt, säger hon.

– Jag blir alltid lika förvånad över hur mycket eleverna kan, jag tänker, hur ska femmor kunna prata om grön teknologi, klimatfonden och avskogning? Sen står de där och slänger sig med begreppen som att det vore det naturligaste i världen, fortsätter hon.

FN-rollspel går att göra i flera skolämnen. Temat för rollspelet kan anpassas till samhällskunskapen eller naturkunskapen och det går även att göra på engelska.

– Det är en tillåtande metod och eleverna kan ta den plats de vill. Det kan vara en delegation där några inte säger så mycket, men man vet att det ändå engagerar. Samtidigt får de som gillar att prata och argumentera ta den platsen, säger Annika.

Lyfter olika perspektiv

Eleverna ska nu komma överens om deras land är för eller emot det förberedda resolutionsförslaget, därefter är det dags för lobbying. Ljudvolymen höjs igen när eleverna rör sig i klassrummet för att hitta de länder som tycker som de själva. De får träna både på att argumentera samt att kompromissa. Hilda Karlsson och Ebba Ramsden är delegater för Mexiko och springer livfullt runt för att hitta länder att bli kompisar med. 

– Vi lär oss nya begrepp och det är roligt att få representera andra länder, man är mer kompisar med vissa än med andra, säger Hilda.

Dagens presidier utgörs av fyra åttondeklassare. Två av dem är de erfarna rollspelarna Ellinor Hjortsberg och Astrid Rystedt.

– Jag tycker att det är kul att se hur andra länder tänker. Det finns så många olika sätt att styra länder på och det är kul att se hur det fungerar, säger Astrid.

Astrid och Ellinor hade sitt första rollspel i sjuan men de hade gärna börjat ännu tidigare.

Slutförhandlingar

Efter testförhandlingar där debattfrågan huruvida chokladglass är den godaste efterrätten diskuterats är det nu dags för slutförhandlingar. Gemensamt samarbete verkar vara en röd tråd genom dagens debatter.

Det har gått bättre än förväntat. Framgångsreceptet tror Annika Nilsson är att eleverna var väl förberedda eftersom de fick skriva öppningstal och argument inför rollspelet.

– Jag är positivt överraskad. Vi testade förra året med fyror och femmor och var jättenöjda och i år blev det bara ännu bättre, säger hon.

Det bästa med dagen var enligt eleverna att få lära sig svåra begrepp och förhandla med andra länder. Foto: Anja Magnusson

Annika hoppas att FN-rollspel i mellanstadiet ska kunna spridas till andra skolor.

– Det här är en tradition nu, jag vill fortsätta ha ett stående FN-rollspel i årskurs fyra och fem.

Till de lärare som tycker att det känns läskigt eller svårt vill Annika säga att det bara är att testa.

– Det kan inte bli mer än fel och antagligen kommer det bli väldigt bra, avslutar hon.

Bli medlem

Bli medlem och engagera dig för en bättre värld.

Bli medlem >

Senaste nytt

FN i skolan: Ny satsning för hopp och engagemang bland Sveriges unga

28 mars, 2025 / Pressmeddelanden

I en orolig värld vill Sveriges unga aktivera sig och känna framtidstro. Med hjälp av engagerade lärare, FN-rollspel och FN-filuren bjuder Svenska FN-förbundet in såväl grundskolor som gymnasieskolor till samarbete.

Läs mer

Bli FN-skola – här är vårt erbjudande!

28 mars, 2025 / Nyheter

Nu ger vi fler gymnasieskolor möjlighet att bli certifierad FN-skola. Var med och stärk engagemang, hopp och framtidstro bland dina elever!

Läs mer

FN-rollspel nu även i grundskolan

27 mars, 2025 / Nyheter

Också tredjeklassare kan nu, som publik när fyror och femmor rollspelar, ta del av de populära FN-rollspelen – och nu finns möjlighet för alla grundskolor att få världskoll. Möt Annika Nilsson, lärare på Montessori Mondial i Lund, som är pionjär för FN-rollspel på hög- och mellanstadiet.

Läs mer

Fyra tips för FN-rollspel i grundskolan

27 mars, 2025 / Nyheter

Annika Nilsson, lärare på Montessori Mondial i Lund och pionjär på FN-rollspel i grundskolan, delar med sig av sina bästa tips för den som spelar rollspel för första gången.

Läs mer

Föredömligt av Filippinerna

12 mars, 2025 / Nyheter

Filippinerna har överlämnat den brottsmisstänkte förre presidenten Rodrigo Duterte till Internationella brottmålsdomstolen. Agerandet är välkommet - och landet bör nu återinträda som statspart till ICC.

Läs mer

Utmaningar 30 år efter Peking

10 mars, 2025 / Nyheter

Trettio år efter FN:s stora kvinnokonferens i Peking inleder FN:s kvinnokommission sitt årliga möte i New York. Under året är Sverige ordförande i UN Women.

Läs mer

Kvinnodagen 2025: Hårt slag mot FN-arbete för världens kvinnor och flickor

06 mars, 2025 / Nyheter

FN-arbetet för flickors och kvinnors rättigheter drabbas hårt av minskat bistånd. FN-förbundets engagemangpaket under våren handlar om att stå upp för flickors rättigheter.

Läs mer

Europa och FN måste leda – med folkligt stöd

28 februari, 2025 / Nyheter

När USA röstar med världens diktaturer måste Europas länder och FN-ledningen försvara stadgan och den regelbaserade världsordningen. Också civilsamhället behövs i kampen mot auktoritära ledare, skriver FN-förbundets generalsekreterare Jens Petersson.

Läs mer

Nordiska FN-förbund: Gemensam framtid för Israel och Palestina

27 februari, 2025 / Nyheter

De nordiska FN-förbunden uppmanar till gemensamt nordiskt agerande för Palestina och en tvåstatslösning där israeler och palestinier kan leva sida vid sida utan terrorism och med respekt för demokrati och mänskliga rättigheter.

Läs mer