Koll & kommentar
4 oktober, 2019 / Blogg

Med Malala och Umepride i klassrummet

”Ett barn, en lärare, en bok och en penna kan förändra världen.” Detta berömda uttalande av den unga aktivisten Malala i FN 2013 lämnade ett starkt intryck på makthavare och medborgare världen över. I sitt tal sätter fredspristagaren och UNESCO:s frontfigur även fingret på vilken kraft relationen mellan lärare och elev bär med sig. Den 5 oktober firas internationella lärardagen, en dag instiftad av UNESCO 1994 för att rikta uppmärksamhet mot det viktiga arbete lärarkåren utför.

Att utbildning är en viktig nyckel till framgång och välstånd känner de flesta skolelever till. När jag möter elever på gymnasiet har många av dem en klar bild över deras val av både skola och program. Midgårdsskolans elever, som jag och mina kollegor har lyxen att få jobba tillsammans med i Umeå, är i hög grad nyfikna på samhällsfrågor. Våra ungdomar är ivriga att lära sig om hur människor påverkas av att leva i olika samhällssystem, kulturer och maktspel världen över. Särskilt intresserade är de av att få delta i diskussioner om samhällsfrågor och likt Malala få presentera sin syn på aktuella fenomen.

Min undervisning bygger på principen att lära om något, för att sedan lära genom olika övningar och simuleringar så att eleverna är rustade att lära för framtiden. Kanske låter det klichéartat men jag är övertygad om att vi lärare är viktiga ledare, som med rätt undervisningsklimat och genom upplevelsebaserade aktiviteter, kan forma elever till att bli samhällsmedborgare som vågar står på egna ben och som kan göra skillnad. Vårt samhälle behöver medborgare med tillräckliga kunskaper att kunna fortsätta förmedla samma stafettpinne till nästa generation. Det innebär inte att alla elever i mitt klassrum kommer bli nästa Malala. Men förhoppningsvis skapar jag ett klassrumsklimat som gör att de blir respektfulla medborgare; medsystrar och medbröder med drömmar i vilka de kan visualisera sig som framtida journalister, socionomer, kulturarbetare och kanske även en och annan lärare.

Malalas livsöde är ett av många inslag i min undervisning. Jag faller lätt för berättelser som belyser fundamentala mänskliga rättigheter, maktförhållanden mellan olika grupper i samhället och olika sätt att uppnå förändring. Jag tar gärna det lilla lokala exemplet för att belysa det stora världsomspännande fenomen som exemplet är en del av. Under hösten har identitet och allas lika värde uppmärksammats i lektionssalen. Veckan då Umepride ägde rum låg normkritisk reklamanalys i fokus på schemat. Med det blir mitt klassrum en arena där elever tränas i att förstå sin samtid, sin omvärld och olika sätt att tänka, för att sedan själv uttrycka sin nyvunna kunskap självständigt i tal och skrift.

För att träna förmågor och färdigheter krävs att man under sin skolgång utsätts för scenarier och utmaningar som tränar dessa kunskaper. Med det sagt är jag mycket stolt över att Midgårdsskolan blev en certifierad FN-skola. Genom Svenska FN-förbundet har vi i lärargruppen fått fler verktyg att använda oss av och större möjligheter att skapa aktiviteter som fångar upp elevernas engagemang, och som utmanar dem i att vara nyfiket frågvisa och reflekterande. I likhet med Malala tror vi att det kan förändra världen. Tänk vilka superkrafter vi lärare besitter som kan inspirera, väcka fantasin och ingjuta viljan hos andra att lära sig mer. Vilken superkraft besitter du?

Lisa Olofsson, lärare på Midgårdsskolan i Umeå

FN-skola

Läs mer om vad det innebär att bli en certifierad FN-skola.

Läs mer >

Senaste nytt

Mössprojekt blev värmande Ukrainahjälp

21 februari, 2025 / Nyheter

Tusentals svenskar gör livsviktiga insatser för civilbefolkningen i krigets Ukraina. På Ramnerödsskolan i Uddevalla gör eleverna praktisk nytta genom att sy mössor till barn.

Läs mer

Så reagerar FN på Trumps återkomst

20 februari, 2025 / Nyheter

FN-organisationer, medlemsländer och civilsamhället har reagerat på Donalds Trumps besked efter dennes återkomst till Vita huset. Vi listar några Trump-åtgärder som berör FN-arbetet – och hur de har bemötts.

Läs mer

Sverige står upp för Ukraina – var med du också!

20 februari, 2025 / Nyheter

Över hela Sverige arrangeras manifestationer mot Ryssland på treårsdagen den 24 februari av den fullskaliga och olagliga invasionen i Ukraina. Var med och protestera mot Putin du också!

Läs mer

Sanktioner ska riktas mot förbrytare – inte mot domstolar

07 februari, 2025 / Nyheter

Oacceptabelt och skamlöst – FN-förbundets generalsekreterare Jens Petersson kommenterar Donald Trumps sanktioner mot Internationella brottmålsdomstolen. Vita huset meddelade på torsdagen att USA:s president Donald Trump har utfärdat ett dekret om

Läs mer

Trettio år efter Peking: Flickors rättigheter i fokus

04 februari, 2025 / Nyheter

FN:s kvinnokommission inleder den 10 februari sitt årliga möte i New York. Inför mötet lanserar FN-förbundet vårens aktions- och engagemangspaket för flickor.

Läs mer

Försvara ICC mot hoten från USA

07 januari, 2025 / Nyheter

Hoten om nya amerikanska sanktioner mot Internationella brottmålsdomstolen måste bemötas av de 125 statsparterna till domstolen, skriver Jens Petersson, generalsekreterare i Svenska FN-förbundet.

Läs mer

Unga kräver upptrappat klimatarbete

16 december, 2024 / Världshorisont

Nordiska och baltiska ungdomar har mejslat fram ett policydokument med skarpa krav inför årets klimatmöte COP 29. Under en workshop i september samlades Svenska FN-förbundets ungdomsambassadörer, ungdomsmedlemmar från de finska

Läs mer

”Vi måste slåss för den goda saken”

12 december, 2024 / Nyheter

Efter 48 år som hjälparbetare inom mänskliga rättigheter och fredsarbete har Jan Egeland ett generationsperspektiv på global utveckling. Norwegian Refugee Council:s (NRC) generalsekreterare Jan Egeland är en av årets Dag

Läs mer

Framsteg trots motgångar: Hasnas kamp mot barnäktenskap och könsstympning

12 december, 2024 / Nyheter

Hasna Inahaba Abdu tillträdde rollen som chef för Abala-distriktets kontor för kvinnor och ungdomsfrågor i Afar-regionen i norra Etiopien för fyra år sedan, mitt under covid-19-pandemin. Hon beskriver sin arbetsresa

Läs mer