fbpx
4 oktober, 2019 / Blogg

Med Malala och Umepride i klassrummet

”Ett barn, en lärare, en bok och en penna kan förändra världen.” Detta berömda uttalande av den unga aktivisten Malala i FN 2013 lämnade ett starkt intryck på makthavare och medborgare världen över. I sitt tal sätter fredspristagaren och UNESCO:s frontfigur även fingret på vilken kraft relationen mellan lärare och elev bär med sig. Den 5 oktober firas internationella lärardagen, en dag instiftad av UNESCO 1994 för att rikta uppmärksamhet mot det viktiga arbete lärarkåren utför.

Att utbildning är en viktig nyckel till framgång och välstånd känner de flesta skolelever till. När jag möter elever på gymnasiet har många av dem en klar bild över deras val av både skola och program. Midgårdsskolans elever, som jag och mina kollegor har lyxen att få jobba tillsammans med i Umeå, är i hög grad nyfikna på samhällsfrågor. Våra ungdomar är ivriga att lära sig om hur människor påverkas av att leva i olika samhällssystem, kulturer och maktspel världen över. Särskilt intresserade är de av att få delta i diskussioner om samhällsfrågor och likt Malala få presentera sin syn på aktuella fenomen.

Min undervisning bygger på principen att lära om något, för att sedan lära genom olika övningar och simuleringar så att eleverna är rustade att lära för framtiden. Kanske låter det klichéartat men jag är övertygad om att vi lärare är viktiga ledare, som med rätt undervisningsklimat och genom upplevelsebaserade aktiviteter, kan forma elever till att bli samhällsmedborgare som vågar står på egna ben och som kan göra skillnad. Vårt samhälle behöver medborgare med tillräckliga kunskaper att kunna fortsätta förmedla samma stafettpinne till nästa generation. Det innebär inte att alla elever i mitt klassrum kommer bli nästa Malala. Men förhoppningsvis skapar jag ett klassrumsklimat som gör att de blir respektfulla medborgare; medsystrar och medbröder med drömmar i vilka de kan visualisera sig som framtida journalister, socionomer, kulturarbetare och kanske även en och annan lärare.

Malalas livsöde är ett av många inslag i min undervisning. Jag faller lätt för berättelser som belyser fundamentala mänskliga rättigheter, maktförhållanden mellan olika grupper i samhället och olika sätt att uppnå förändring. Jag tar gärna det lilla lokala exemplet för att belysa det stora världsomspännande fenomen som exemplet är en del av. Under hösten har identitet och allas lika värde uppmärksammats i lektionssalen. Veckan då Umepride ägde rum låg normkritisk reklamanalys i fokus på schemat. Med det blir mitt klassrum en arena där elever tränas i att förstå sin samtid, sin omvärld och olika sätt att tänka, för att sedan själv uttrycka sin nyvunna kunskap självständigt i tal och skrift.

För att träna förmågor och färdigheter krävs att man under sin skolgång utsätts för scenarier och utmaningar som tränar dessa kunskaper. Med det sagt är jag mycket stolt över att Midgårdsskolan blev en certifierad FN-skola. Genom Svenska FN-förbundet har vi i lärargruppen fått fler verktyg att använda oss av och större möjligheter att skapa aktiviteter som fångar upp elevernas engagemang, och som utmanar dem i att vara nyfiket frågvisa och reflekterande. I likhet med Malala tror vi att det kan förändra världen. Tänk vilka superkrafter vi lärare besitter som kan inspirera, väcka fantasin och ingjuta viljan hos andra att lära sig mer. Vilken superkraft besitter du?

Lisa Olofsson, lärare på Midgårdsskolan i Umeå

FN-skola

Läs mer om vad det innebär att bli en certifierad FN-skola.

Läs mer >

Senaste nytt

Bred samling till försvar för ICC

20 juni, 2024 / Nyheter

Efter hot och attacker mot Internationella brottmålsdomstolen kräver 93 stater i ett upprop att domstolen och dess personal måste få arbeta utan påtryckningar. Också andra aktörer rycker nu ut till försvar för ICC.

Läs mer

Klyftor mellan fattiga och rika kräver stora satsningar

14 juni, 2024 / Nyheter

Ingen ska lämnas utanför, var löftet från världens länder 2015. Att löftet inte kommer att infrias är tydligt i årets rapport om hur det går med världens utvecklingsarbete enligt Agenda 2030.

Läs mer

Ny ledning och strategi för FN-förbundet

04 juni, 2024 / Nyheter

Ny ordförande, ny styrelse, inspirerande kulturinslag, engagerade diskussioner och besök av generalsekreteraren för FN-förbundens världsorganisation WFUNA. Det var några av inslagen under Svenska FN-förbundets kongress 2024 i Eskilstuna.

Läs mer

Juristen Sanna Wolk ny ordförande i Svenska FN-förbundet

02 juni, 2024 / Pressmeddelanden

Sanna Wolk valdes på lördagen till ny ordförande i Svenska FN-förbundet. Förbundet håller kongress i Eskilstuna i helgen.

Läs mer

Uttalanden vid FN-förbundets kongress 2024

02 juni, 2024 / Nyheter

Svenska FN-förbundets kongress 2024 antog uttalanden till stöd för civilsamhället i Georgien samt för FN-förbudet mot kärnvapen.

Läs mer

Varför har du engagerat dig i FN-rörelsen?

24 maj, 2024 / Världshorisont

Nästa vecka är det dags för kongress, en viktig helg för medlemmar i Svenska FN-förbundet. Världshorisont frågade fyra medlemmar om deras engagemang i FN-rörelsen.

Läs mer

Polarisering leder till mer global stress

23 maj, 2024 / Nyheter

FN:s utvecklingsprogram UNDP höll i april en svensk lansering av den årliga rapporten Human development report. 

Läs mer

Mellanstadieelever agerar delegater vid FN-rollspel 

16 maj, 2024 / Världshorisont

FN-rollspel är ett väl beprövat koncept som länge har arrangerats på gymnasienivå. Montessori Mondial i Lund är nu första grundskolan som introducerar delegater, presidier och allt vad spelen innebär för elever i årskurs fyra och fem.

Läs mer

UNg-konferens med internationellt fokus

08 maj, 2024 / Nyheter

Svenska FN-förbundets ungdomskonferens hade i år det största internationella deltagandet någonsin. Förutom ungdomar från Sverige medverkade även deltagare från Albanien, Armenien, Danmark, Finland, Georgien och Slovenien.  

Läs mer