Engagemanget börjar i en FN-elevförening på en gymnasieskola nära dig, skriver Josephine Bergmark, tidigare praktikant på FN-förbundets skolverksamhet, på FN-bloggen.
Som många andra unga pendlade jag en del i mitt framtida yrkesval, och länge var jag säker på att det var lärare jag ville bli. Till slut valde jag att gå en annan väg, statsvetarprogrammet vid Göteborgs universitet. När jag sedan fick tillfälle att gå med i Göteborgs FN-förening var valet enkelt, jag ville vara skolansvarig. I augusti började jag som praktikant på FN-förbundet i Stockholm och det var just skolverksamheten jag hamnade på. Nu genomsyras alla mina dagar av att stötta elevernas arbete på FN-skolorna för att uppmärksamma FN:s arbete och jag imponeras varje dag av deras engagemang.
I dag finns 37 certifierade FN-skolor i Sverige och majoriteten av dem har aktiva FN-elevföreningar. FN-förbundet stöttar deras arbete exempelvis genom att hålla digitala inspirationsträffar och skicka ut aktionspaket för att uppmärksamma viktiga internationella dagar. Aktion FN ger FN-elevföreningarna chansen att sprida information och skapa engagemang för FN och en bättre värld. När FN-elevföreningarna arrangerar en aktion når de tillsammans uppemot 10 000 personer.
För att ge eleverna goda förutsättningar att uppmärksamma de internationella dagarna på sina skolor skickas både fysiskt och digitalt material ut. I samband med FN-dagen den 24 oktober och att FN fyllde 75 år i år skickade vi ut en utställning om de globala målen med en uppmaning om att eleverna skulle ta ställning till vilket mål de är villiga att kämpa lite extra för under året. Ballonger, flaggspel och T-shirts skickades även ut för att uppmärksamma aktionen på skolorna.
Jag har intervjuat sju elever som representerar sina FN-elevföreningar på tre skolor, ProCivitas i Malmö, Karolinska gymnasiet i Örebro och Folkuniversitetets gymnasium i Trollhättan. Jag vill ta reda på vad som driver dem i deras arbete, vilka motgångar de stött på och vad deras engagemang inom FN-rörelsen har gett dem.
Stella Arenius och Ellen Örtstam på Karolinska gymnasiet i Örebro berättar om firandet på skolan. ”Varje år har esteteleverna en föreställning med sång och teater för att fira FN-dagen. Vi i föreningen var med och höll tal om de globala målen i mitten av föreställningen samtidigt som de andra i föreningen bjöd på fika och pengarna gick till FN-förbundets projekt. I år blev det livesänt på grund av pandemin. Både dansensemblen och teatereleverna var med, och det brukar vara väldigt festligt” berättar de. Föreställningen finns på Youtube Karolinska gymnasiets FN-konsert 2020.
Jag minns från min gymnasietid att dagarna var fyllda av stress inför kommande prov, redovisningar och seminarier. Att som gymnasielev ha tid att engagera sig utanför studierna är minst sagt en utmaning. Därför frågar jag FN-elevföreningarna vad som driver dem i deras arbete. ”Jag tycker det är intressant att sprida budskapet om vad FN faktiskt gör. Det är ganska få som vet hur mycket internationellt samarbete som faktiskt sker. Jag var själv på studiebesök i FN:s högkvarter förra året och det blev som ett bevis på hur stort FN faktiskt är och hur mycket organisationen gör. Det vill jag förmedla till andra”, säger Philip Wallin Remmer från ProCivitas gymnasium i Malmö.
Lykke Minter Wettergren, också elev på ProCivitas gymnasium, stämmer in. ”Även jag var på studiebesök i FN:s högkvarter och det var där jag fick upp ögonen för FN och ville engagera mig. Jag ville att fler ska få ta del av deras arbete. Jag skulle väldigt gärna vilja arbeta med något FN-relaterat i framtiden”.
Linn Sundgren från FN-elevföreningen vid Folkuniversitetets gymnasium i Trollhättan menar att skolans internationella profil väckte hennes engagemang ”Jag valde att engagera mig främst för att jag är väldigt intresserad av politik. Jag visste att det var många på skolan som engagerar sig så det ville jag också, men också för att jag vet att FN är centralt i vår skola”.
Svenska gymnasieskolor stängdes förra våren och eleverna hänvisades till undervisning på distans och nu är de flesta tillbaka i en skola med nya regleringar och säkerhetsföreskrifter. Hur har FN-elevföreningarnas verksamhet påverkats av covid-19?
Elliot Jexmark Hansson från ProCivitas gymnasium i Malmö anser att FN-elevföreningens verksamhet har påverkats mycket. ”Egentligen vill vi kunna ha föreläsare som kommer till skolan och pratar om FN men det går ju inte i och med att vi inte får samlas. Väldigt många på skolan har blivit smittade den senaste veckan så nu har vi var tredje vecka på distans. Philip fortsätter: ”Det finns inte samma intresse när evenemang sker digitalt, många elever dyker upp för det sociala sammanhanget. Det är fortfarande lätt att nå elever som redan är intresserade av FN, men att försöka skapa engagemang hos människor har blivit mycket svårare”.
Ellen från Karolinska gymnasiet anser också att FN-elevföreningen har påverkats. ”Det är svårt att vi inte kan nå ut på samma sätt, att man inte kan gå ut i klasser exempelvis. Elevföreningar får inte längre ses och ha möten på skolan utan vi måste ses på distans. Vi har ännu inte haft ett digitalt möte men jag kan tänka mig att engagemanget sjunker lite då”.
Stella håller med men ser också möjligheterna trots omständigheterna. ”Mycket av vårt arbete handlar om att nå ut till människor och det blir inte alls på samma sätt om vi inte kan gå ut till klasserna. I våras när vi jobbade helt på distans låg föreningen på is. Vi kunde inte göra någonting. Men det finns ju verkligen sätt att lösa det på, vi behöver bara tänka några varv extra. Vi har gjort en video där vi marknadsför föreningen. Den kommer läggas upp på elevkårens Instagram som alla i skolan följer. Vi hoppas det ska rekrytera nya till föreningen”.
Elliot Blixt från Folkuniversitetets gymnasium i Trollhättan ser också fördelar med omständigheterna. ”Det har såklart blivit jobbigare eftersom vi inte kan anordna vilka evenemang som helst, men det har också blivit lättare när allt görs digitalt. Det går mycket fortare att arrangera möten med föreningen då alla kan delta hemifrån i stället för att samlas i grupp på skolan”.
Avslutningsvis undrar jag vad engagemanget i en FN-elevförening har lärt dem. ”På FN-konserterna och inför andra aktioner har vi lärt oss mycket om vad aktionen har handlat om. Förra aktionen handlade om de globala målen och vi fick lära oss mycket om dem. Men också om Projekt Flicka som vi arbetade med förra terminen, om hur situationen ser ut i Etiopien. Vi har tankar på att fördjupa oss mer nästa år. Eftersom det är svårt att ha fysiska aktioner planerar vi i stället att ha föreläsningar och presentationer via Zoom. Då måste hela föreningen lära sig mer”, säger Stella från Karolinska gymnasiet.
”Jag har hittills varit på två kick-offer som FN-förbundet arrangerar och de har lärt mig otroligt mycket. Kick-offerna inför aktionerna är givande och håller en hög nivå. Jag har lärt mig mycket genom skolan, men jag har framför allt lärt mig otroligt mycket mer nu när jag i FN-elevföreningen ska lära andra”, menar Lykke från ProCivitas i Malmö.
Jag slås av FN-elevföreningarnas drivkraft och flexibilitet. Att inte ställa in, utan att ställa om är vad denna tid handlar om. Som FN-elevföreningarna lyfter löser vi allt bara vi tänker några extra varv. Ungas engagemang för att bidra till ett bättre samhälle, både lokalt och globalt, får inte sättas på paus. I stället behöver samhället stanna upp och höja volymen för att unga röster ska tränga igenom allt annat brus. Och det börjar i en FN-elevförening på en gymnasieskola nära dig.
Josephine Bergmark, praktikant på FN-förbundets skolenhet höstterminen 2020