Prenumerera på nyheter från Svenska Svenska FN-förbundet via RSS

Utrikesdeklaration med svagt FN-perspektiv 14 februari, 2018

FN-arbetet borde i högre grad genomsyra utrikesdeklarationen med tanke på Sveriges plats i säkerhetsrådet, säger Svenska FN-förbundet.

– Insikten om att nationell och regional säkerhet förutsätter global säkerhet borde synas tydligt i utrikesdeklarationen under ett år då Sverige har en plats i FN:s säkerhetsråd. Trots det genomsyras deklarationen i hög grad av ett EU- och närhetsperspektiv.

Så kommenterar Svenska FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic utrikesminister Margot Wallströms utrikespolitiska deklaration som presenterades i riksdagen på onsdagen.

Gabelic fortsätter:

– Sverige påverkas i allra högsta grad av oron i vår omvärld. Inför det andra och avslutande året som rådsmedlem bör regeringen fokusera på de svåraste frågorna som de väpnade konflikterna, de humanitära kriserna och den globala flyktingsituationen. Vid sidan av de FN-initiativ som regeringen redovisar bör man till exempel pröva tvingande åtgärder som vapenembargo och riktade sanktioner för att pressa Myanmar att upphöra med brotten mot rohingyer. Dessutom bör Internationella brottmålsdomstolen användas i större utsträckning.

Gabelic ser positivt på avsnitten om kärnvapen, feminism och Agenda 2030 i årets utrikespolitiska deklaration:

– Världen står inför en historisk chans att åstadkomma socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbar utveckling. Sverige bör intensifiera ansträngningarna att vara drivande i det globala utvecklingsarbetet och som ett led i detta snarast påbörja det nationella arbetet för att nå de globala målen även på hemmaplan, säger Gabelic.

Årets utrikesdeklaration finns på regeringens webbplats.

Foto: UN Photo/Jean-Marc Ferre

Kärnvapenfrågan i fokus på händelserik kongress 18 juni, 2018

Ny förbundsordförande och fokus på kärnvapen – så kan FN-förbundets kongress 2018 i Örebro sammanfattas.

Göteneungdomar prisades vid FN-förbundets kongress 18 juni, 2018

Lovisa Åkesson och Julia Fridell, aktiva i Lidköpings FN-förening, tog emot den nya utmärkelsen Årets FN-ungdom vid vår kongress i helgen.

Annelie Börjesson ny ordförande i Svenska FN-förbundet 16 juni, 2018

Annelie Börjesson från Göteborg valdes på lördagen till ordförande i Svenska FN-förbundet vid förbundskongressen i Örebro.

Omvärlden måste skydda civila i Jemen 14 juni, 2018

FN:s humanitära samordnare i Jemen varnar för att offensiven mot hamnstaden Hodeidah kan kräva en kvarts miljon människoliv. FN-förbundet kommenterar.