14 februari, 2018

Utrikesdeklaration med svagt FN-perspektiv

FN-arbetet borde i högre grad genomsyra utrikesdeklarationen med tanke på Sveriges plats i säkerhetsrådet, säger Svenska FN-förbundet.

– Insikten om att nationell och regional säkerhet förutsätter global säkerhet borde synas tydligt i utrikesdeklarationen under ett år då Sverige har en plats i FN:s säkerhetsråd. Trots det genomsyras deklarationen i hög grad av ett EU- och närhetsperspektiv.

Så kommenterar Svenska FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic utrikesminister Margot Wallströms utrikespolitiska deklaration som presenterades i riksdagen på onsdagen.

Gabelic fortsätter:

– Sverige påverkas i allra högsta grad av oron i vår omvärld. Inför det andra och avslutande året som rådsmedlem bör regeringen fokusera på de svåraste frågorna som de väpnade konflikterna, de humanitära kriserna och den globala flyktingsituationen. Vid sidan av de FN-initiativ som regeringen redovisar bör man till exempel pröva tvingande åtgärder som vapenembargo och riktade sanktioner för att pressa Myanmar att upphöra med brotten mot rohingyer. Dessutom bör Internationella brottmålsdomstolen användas i större utsträckning.

Gabelic ser positivt på avsnitten om kärnvapen, feminism och Agenda 2030 i årets utrikespolitiska deklaration:

– Världen står inför en historisk chans att åstadkomma socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbar utveckling. Sverige bör intensifiera ansträngningarna att vara drivande i det globala utvecklingsarbetet och som ett led i detta snarast påbörja det nationella arbetet för att nå de globala målen även på hemmaplan, säger Gabelic.

Årets utrikesdeklaration finns på regeringens webbplats.

Foto: UN Photo/Jean-Marc Ferre

Positiva signaler från Koreahalvön 19 september, 2018

Toppmötet mellan Nord- och Sydkorea ger hopp om kärnvapennedrustning men omvärlden måste ges tillträde till Nordkorea för att säkerställa att ambitionerna förverkligas.

FN-veckan 2018: En stark svensk röst i FN 18 september, 2018

Behovet av en fortsatt stark svensk röst i FN är temat för en rad arrangemang under FN-veckan den 17-24 oktober. Programmet smygstartar med FN-bio den

Aktiv svensk FN-politik även efter säkerhetsrådsplatsen 18 september, 2018

Sverige måste bidra med en aktiv FN-politik även efter säkerhetsrådsplatsen och efter att en ny regering har kommit på plats, skriver Svenska FN-förbundets ordförande Annelie

Paul Svensson ny goodwill-ambassadör för Svenska FN-förbundet 17 september, 2018

Kocken, återvinnaren och hållbarhetsaktivisten Paul Svensson är ny goodwill-ambassadör för Svenska FN-förbundet med särskilt fokus på förbundets projekt Skolmat.