19 september, 2018

Positiva signaler från Koreahalvön

Toppmötet mellan Nord- och Sydkorea ger hopp om kärnvapennedrustning men omvärlden måste ges tillträde till Nordkorea för att säkerställa att ambitionerna förverkligas.

Nordkorea är berett att stänga sina testanläggningar för kärnvapenmissiler i närvaro av internationell expertis. Den koreanska halvön ska bli kärnvapenfri. Dessutom ska Nord- och Sydkorea samverka i en rad civila frågor som två tåglinjer mellan länderna och gemensam ansökan om sommar-OS 2032. Det är slutsatserna efter ett möte mellan de båda ländernas ledare Kim Jong-un och Moon Jae-In som refereras i medier på onsdagsmorgonen.

– Situationen på Koreahalvön har under det senaste året utgjort ett allvarligt hot mot internationell fred och säkerhet. De nya utfästelserna väcker tillsammans med ökande tillit mellan Nordkorea, Sydkorea och USA hopp om att nya, konkreta steg kan tas mot kärnvapennedrustning. Rätt förvaltat kan mötet leda till ett närmande mellan de koreanska folken. En förutsättning för att komma vidare är internationella experter och FN släpps in i Nordkorea, säger Annelie Börjesson, ordförande i Svenska FN-förbundet.

Överenskommelsen kommer efter en rad diplomatiska ansträngningar. Den 20 april slog Nordkorea fast att man omedelbart ska stoppa kärnvapentester och tester gällande vissa långdistansmissiler. Den 24 maj rapporterade landet att kärnvapenanläggningen Punggye-ri har avvecklats. Vidare har man, enligt egen uppgift, avvecklat även annan missil- och satellitrelaterad teknik. Internationella experter har dock inte kunnat bekräfta att så har skett.

Trots detta finns det fortfarande tecken på att Nordkorea fortsätter att behålla och utveckla kärnvapen och långdistansmissiler, enligt Internationella atomenergiorganet. Satellitbilder indikerar att produktion av plutonium och uranberikning fortfarande pågår. IAEA har inte heller fått tillträde till Nordkorea.

FN:s undergeneralsekreterare Rosemary DiCarlo informerade den 17 september 2018 säkerhetsrådet om icke-spridning av kärnvapen och situationen i Nordkorea. ”Vi uppmuntrar alla medlemsstater att stödja parterna i deras diplomatiska insatser och att säkerställa ett fullständigt genomförande av relevanta säkerhetsrådsresolutioner”, sa DiCarlo.

Engagera dig för en bättre värld!

Bli medlem >

Vi söker tre praktikanter inom kommunikation 15 oktober, 2018

Inför vårterminen 2019 söker vi tre praktikanter som brinner för skriftlig och digital kommunikation!

Vi söker en praktikant till vår skolverksamhet 15 oktober, 2018

Inför vårterminen 2019 söker vi en praktikant som vi hjälpa oss att öka ungdomars engagemang i globala frågor.

Vi söker en praktikant inom hållbar utveckling 15 oktober, 2018

Vi söker en praktikant med intresse för globalt utvecklingssamarbete och Agenda 2030 inför vårterminen 2019.

Viktigt arbete mot nazism på skolor 12 oktober, 2018

Nazistiska grupperingar blir alltmer närvarande på svenska skolgårdar. Som motkraft krävs ett aktivt arbete med skolans värdegrund, menar experter.