16 januari, 2018

Oroande utveckling i Demokratiska republiken Kongo

Omvärlden måste agera för att stoppa våldsamheterna i DR Kongo, säger Svenska FN-förbundet efter att systerförbundet varnat för utvecklingen i det afrikanska landet.

Under den senaste tiden har situationen förvärrats för demokratiförespråkare och människorättsaktivister i Demokratiska republiken Kongo. På nyårsaftonen dödades deltagare i en fredlig demonstration och kyrkobesökare attackerades av regeringsstyrkor. Våldet har också spridit sig till andra delar av landet, bland annat Kasai-regionen där den svenska FN-medarbetaren Zaida Catalán mördades förra året. I december dödades femton FN-soldater i ett angrepp i den östra delen av landet.

FN-förbundet i DR Kongo varnar nu omvärlden för det ökade våldet. I en skrivelse till sina partnerorganisationer redogör generalsekreterare Cissa Wa Numbe för den senaste tidens händelser och uppmanar det internationella samfundet att agera för att förhindra ytterligare en tragedi på den afrikanska kontinenten.

DR Kongo plågas av oroligheter till följd av president Joseph Kabilas vägran att avgå efter två mandatperioder. FN har deklarerat flera regioner i Kongo som nivå 3-situationer vilket är samma nivå som konflikterna i Syrien och Jemen. Samtidigt är FN:s verksamhet i landet starkt underfinansierad.

– Det är bra att FN följer utvecklingen och har beredskap för humanitära insatser. FN:s medlemsländer måste ta situationen på allvar och kräva att Kabila upphör med våldet och håller val som utlovat. Omvärlden måste också ställa tillräckliga humanitära och militära resurser till FN:s förfogande i Demokratiska republiken Kongo, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

Företrädare för den kongolesiska oppositionen har demonstrerat världen över och krävt regimskifte och respekt för landets konstitution. Enligt en tidigare överenskommelse skulle val ha hållits under 2017.

Bachelet ny MR-chef 14 augusti, 2018

Michelle Bachelet, tidigare president i Chile och chef för UN Women, utsågs på fredagen till ny högkommissarie för mänskliga rättigheter.

Minnesdagar som manar till kärnvapenförbud 6 augusti, 2018

De många offren för bomberna i Hiroshima och Nagasaki påminner om behovet av ett globalt förbud mot kärnvapen som också Sverige står bakom, skriver Svenska

”Barnsoldater tidig varning om folkmord” 20 juli, 2018

VÄRLDSHORISONT. Användningen av barn i krig visar allvaret i situationen och bör ses som ett tidigt tecken på utvecklingen i riktning mot folkmord eller andra

Rekordmånga dör i minolyckor 17 juli, 2018

VÄRLDSHORISONT. Under de två senaste åren har rekordmånga människor dött eller skadats i minolyckor. Trots det har Sveriges bistånd till minröjning halverats under senare år.