16 januari, 2018

Oroande utveckling i Demokratiska republiken Kongo

Omvärlden måste agera för att stoppa våldsamheterna i DR Kongo, säger Svenska FN-förbundet efter att systerförbundet varnat för utvecklingen i det afrikanska landet.

Under den senaste tiden har situationen förvärrats för demokratiförespråkare och människorättsaktivister i Demokratiska republiken Kongo. På nyårsaftonen dödades deltagare i en fredlig demonstration och kyrkobesökare attackerades av regeringsstyrkor. Våldet har också spridit sig till andra delar av landet, bland annat Kasai-regionen där den svenska FN-medarbetaren Zaida Catalán mördades förra året. I december dödades femton FN-soldater i ett angrepp i den östra delen av landet.

FN-förbundet i DR Kongo varnar nu omvärlden för det ökade våldet. I en skrivelse till sina partnerorganisationer redogör generalsekreterare Cissa Wa Numbe för den senaste tidens händelser och uppmanar det internationella samfundet att agera för att förhindra ytterligare en tragedi på den afrikanska kontinenten.

DR Kongo plågas av oroligheter till följd av president Joseph Kabilas vägran att avgå efter två mandatperioder. FN har deklarerat flera regioner i Kongo som nivå 3-situationer vilket är samma nivå som konflikterna i Syrien och Jemen. Samtidigt är FN:s verksamhet i landet starkt underfinansierad.

– Det är bra att FN följer utvecklingen och har beredskap för humanitära insatser. FN:s medlemsländer måste ta situationen på allvar och kräva att Kabila upphör med våldet och håller val som utlovat. Omvärlden måste också ställa tillräckliga humanitära och militära resurser till FN:s förfogande i Demokratiska republiken Kongo, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

Företrädare för den kongolesiska oppositionen har demonstrerat världen över och krävt regimskifte och respekt för landets konstitution. Enligt en tidigare överenskommelse skulle val ha hållits under 2017.

Ökad ojämlikhet stor utmaning för Sverige 17 oktober, 2018

Sverige stoltserar gärna med sin ledande roll i arbetet men halkar efter med mål 10, om minskad ojämlikhet.

FN-svenskar för en stark svensk röst i FN 17 oktober, 2018

Åtta FN-svenskar stödjer Svenska FN-förbundets krav under FN-veckan på en stark svensk röst i FN. Först ut är FN:s tidigare vice generalsekreterare Jan Eliasson.

Världshungerdagen: Mer arbete krävs för att utrota hungern 16 oktober, 2018

Hungern ökar åter i världen enligt en ny FN-rapport. Svenska FN-förbundet efterlyser större engagemang för att vända utvecklingen och nå det globala målet att utrota

Vi söker tre praktikanter inom kommunikation 15 oktober, 2018

Inför vårterminen 2019 söker vi tre praktikanter som brinner för skriftlig och digital kommunikation!