Oroande utveckling i Demokratiska republiken Kongo 16 januari, 2018

Omvärlden måste agera för att stoppa våldsamheterna i DR Kongo, säger Svenska FN-förbundet efter att systerförbundet varnat för utvecklingen i det afrikanska landet.

Under den senaste tiden har situationen förvärrats för demokratiförespråkare och människorättsaktivister i Demokratiska republiken Kongo. På nyårsaftonen dödades deltagare i en fredlig demonstration och kyrkobesökare attackerades av regeringsstyrkor. Våldet har också spridit sig till andra delar av landet, bland annat Kasai-regionen där den svenska FN-medarbetaren Zaida Catalán mördades förra året. I december dödades femton FN-soldater i ett angrepp i den östra delen av landet.

FN-förbundet i DR Kongo varnar nu omvärlden för det ökade våldet. I en skrivelse till sina partnerorganisationer redogör generalsekreterare Cissa Wa Numbe för den senaste tidens händelser och uppmanar det internationella samfundet att agera för att förhindra ytterligare en tragedi på den afrikanska kontinenten.

DR Kongo plågas av oroligheter till följd av president Joseph Kabilas vägran att avgå efter två mandatperioder. FN har deklarerat flera regioner i Kongo som nivå 3-situationer vilket är samma nivå som konflikterna i Syrien och Jemen. Samtidigt är FN:s verksamhet i landet starkt underfinansierad.

– Det är bra att FN följer utvecklingen och har beredskap för humanitära insatser. FN:s medlemsländer måste ta situationen på allvar och kräva att Kabila upphör med våldet och håller val som utlovat. Omvärlden måste också ställa tillräckliga humanitära och militära resurser till FN:s förfogande i Demokratiska republiken Kongo, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

Företrädare för den kongolesiska oppositionen har demonstrerat världen över och krävt regimskifte och respekt för landets konstitution. Enligt en tidigare överenskommelse skulle val ha hållits under 2017.

Snabb hjälp nödvändig efter Syrienresolution 24 februari, 2018

Dagens Syrienresolution är en stor framgång för Sverige i FN:s säkerhetsråd. Nu måste omvärlden pressa Ryssland och Syrien att omedelbart ge humanitärt tillträde till nödställda,

Svenska FN-förbundet och SKL gör Sverige hållbart 22 februari, 2018

Svenska FN-förbundet och Sveriges Kommuner och Landsting genomför nu en gemensam nationell satsning som svar på kommunernas önskan att bli hållbara.

Ny sajt ger ännu bättre Världskoll 20 februari, 2018

FN-förbundets omvärldssajt Världskoll har fått nytt utseende och nytt innehåll. Nu är det ännu lättare och roligare att lära sig mer och jämföra läget mellan

Vi söker en projektledare för medlemsutveckling och insamling 15 februari, 2018

Nu söker vi en projektledare med ansvar för medlemsutveckling och insamling.