Prenumerera på nyheter från Svenska Svenska FN-förbundet via RSS

Oroande utveckling i Demokratiska republiken Kongo 16 januari, 2018

Omvärlden måste agera för att stoppa våldsamheterna i DR Kongo, säger Svenska FN-förbundet efter att systerförbundet varnat för utvecklingen i det afrikanska landet.

Under den senaste tiden har situationen förvärrats för demokratiförespråkare och människorättsaktivister i Demokratiska republiken Kongo. På nyårsaftonen dödades deltagare i en fredlig demonstration och kyrkobesökare attackerades av regeringsstyrkor. Våldet har också spridit sig till andra delar av landet, bland annat Kasai-regionen där den svenska FN-medarbetaren Zaida Catalán mördades förra året. I december dödades femton FN-soldater i ett angrepp i den östra delen av landet.

FN-förbundet i DR Kongo varnar nu omvärlden för det ökade våldet. I en skrivelse till sina partnerorganisationer redogör generalsekreterare Cissa Wa Numbe för den senaste tidens händelser och uppmanar det internationella samfundet att agera för att förhindra ytterligare en tragedi på den afrikanska kontinenten.

DR Kongo plågas av oroligheter till följd av president Joseph Kabilas vägran att avgå efter två mandatperioder. FN har deklarerat flera regioner i Kongo som nivå 3-situationer vilket är samma nivå som konflikterna i Syrien och Jemen. Samtidigt är FN:s verksamhet i landet starkt underfinansierad.

– Det är bra att FN följer utvecklingen och har beredskap för humanitära insatser. FN:s medlemsländer måste ta situationen på allvar och kräva att Kabila upphör med våldet och håller val som utlovat. Omvärlden måste också ställa tillräckliga humanitära och militära resurser till FN:s förfogande i Demokratiska republiken Kongo, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

Företrädare för den kongolesiska oppositionen har demonstrerat världen över och krävt regimskifte och respekt för landets konstitution. Enligt en tidigare överenskommelse skulle val ha hållits under 2017.

FN-resolution om mat och konflikt 25 maj, 2018

FN:s säkerhetsråd antog på torsdagen en resolution om hunger i väpnade konflikter. Sverige är ett av de fyra länder som tog initiativ till resolutionen.

Mänskliga rättigheter under attack 23 maj, 2018

Tjugofem år efter världskonferensen i Wien varnar FN:s högkommissarie för att mänskliga rättigheter hotas i hela världen.

Dags att nominera årets FN-vän och FN-supporter 21 maj, 2018

Utnämningen av Årets FN-vän är ämnad en person eller en organisation i Sverige som genom sina handlingar och/eller verksamhet verkat med betydande insatser till stöd

Meddelande från valberedningen 17 maj, 2018

Valberedningen har nu lagt sitt förslag till ny styrelse för Svenska FN-förbundet inför kongressen i juni. Sammanlagt har 23 personer nominerats till de 13 platserna