27 oktober, 2017

Ny rapport om Hammarskjölds död

Om fientliga handlingar ligger bakom Dag Hammarskjölds död är det av stort allmänintresse att dessa klarläggs, säger Aleksander Gabelic med anledning av en ny FN-rapport.

FN har i flera omgångar försökt att klarlägga omständigheterna bakom flygkraschen som tog den förre generalsekreteraren Dag Hammarskjölds liv i nuvarande Zambia den 18 september 1961.

På onsdagen presenterades en ny rapport som drar slutsatsen att det är sannolikt att Dag Hammarskjöld föll offer för en attack eller ett hot. Rapporten stödjer sig på ögonvittnesskildringar om flygplan i luften som kan satt Hammarskjölds plan i eld, enligt utredaren Mohamed Chande Othman som överlämnade rapporten till FN:s generalförsamling. Othman menar också att det är sannolikt att alla passagerare i planet dog vid eller strax efter nedslaget. Han avskriver därmed teorin att de skulle ha mördats efter kraschen.

Den nya rapporten är ett steg framåt men fortfarande krävs mer information från medlemsstaterna, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

– Det är oacceptabelt att flera FN-medlemsländer fortfarande vägrar att lämna ut viktig information som kan leda till att sanningen om Dag Hammarskjölds död framkommer. Ett drygt halvsekel senare måste allt material offentliggöras, säger Aleksander Gabelic.

Gabelic pekar på de nya fakta som framkommit om mordet på John F Kennedy, ett annat fall som länge varit höljt i dunkel.

– Kennedy hedrade Hammarskjöld i generalförsamlingen efter FN-svenskens död. Den nya öppenhet som nu finns kring mordet på den amerikanske presidenten måste prägla även viljan att bringa klarhet i omständigheterna kring Hammarskjölds död, säger Gabelic.

Generalsekretare António Guterres, som tog emot rapporten på onsdagen, uppmanade åter medlemsländerna att presentera mer information eftersom materialet som överlämnats till FN hittills inte är tillräckligt. Utredaren Othman nämner i sin rapport att han förgäves försökte få tillgång till särskilt intressant material från Sydafrika.

– Som Othman framhåller är eventuella fientliga handlingar mot FN:s generalsekreterare av största allmänintresse, avslutar Aleksander Gabelic.

Läs mer om rapporten på FN:s webbplats.

Foto: UN Photo/MB

Positiva signaler från Koreahalvön 19 september, 2018

Toppmötet mellan Nord- och Sydkorea ger hopp om kärnvapennedrustning men omvärlden måste ges tillträde till Nordkorea för att säkerställa att ambitionerna förverkligas.

FN-veckan 2018: En stark svensk röst i FN 18 september, 2018

Behovet av en fortsatt stark svensk röst i FN är temat för en rad arrangemang under FN-veckan den 17-24 oktober. Programmet smygstartar med FN-bio den

Aktiv svensk FN-politik även efter säkerhetsrådsplatsen 18 september, 2018

Sverige måste bidra med en aktiv FN-politik även efter säkerhetsrådsplatsen och efter att en ny regering har kommit på plats, skriver Svenska FN-förbundets ordförande Annelie

Paul Svensson ny goodwill-ambassadör för Svenska FN-förbundet 17 september, 2018

Kocken, återvinnaren och hållbarhetsaktivisten Paul Svensson är ny goodwill-ambassadör för Svenska FN-förbundet med särskilt fokus på förbundets projekt Skolmat.