Prenumerera på nyheter från Svenska Svenska FN-förbundet via RSS

Ny rapport om Hammarskjölds död 27 oktober, 2017

Om fientliga handlingar ligger bakom Dag Hammarskjölds död är det av stort allmänintresse att dessa klarläggs, säger Aleksander Gabelic med anledning av en ny FN-rapport.

FN har i flera omgångar försökt att klarlägga omständigheterna bakom flygkraschen som tog den förre generalsekreteraren Dag Hammarskjölds liv i nuvarande Zambia den 18 september 1961.

På onsdagen presenterades en ny rapport som drar slutsatsen att det är sannolikt att Dag Hammarskjöld föll offer för en attack eller ett hot. Rapporten stödjer sig på ögonvittnesskildringar om flygplan i luften som kan satt Hammarskjölds plan i eld, enligt utredaren Mohamed Chande Othman som överlämnade rapporten till FN:s generalförsamling. Othman menar också att det är sannolikt att alla passagerare i planet dog vid eller strax efter nedslaget. Han avskriver därmed teorin att de skulle ha mördats efter kraschen.

Den nya rapporten är ett steg framåt men fortfarande krävs mer information från medlemsstaterna, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

– Det är oacceptabelt att flera FN-medlemsländer fortfarande vägrar att lämna ut viktig information som kan leda till att sanningen om Dag Hammarskjölds död framkommer. Ett drygt halvsekel senare måste allt material offentliggöras, säger Aleksander Gabelic.

Gabelic pekar på de nya fakta som framkommit om mordet på John F Kennedy, ett annat fall som länge varit höljt i dunkel.

– Kennedy hedrade Hammarskjöld i generalförsamlingen efter FN-svenskens död. Den nya öppenhet som nu finns kring mordet på den amerikanske presidenten måste prägla även viljan att bringa klarhet i omständigheterna kring Hammarskjölds död, säger Gabelic.

Generalsekretare António Guterres, som tog emot rapporten på onsdagen, uppmanade åter medlemsländerna att presentera mer information eftersom materialet som överlämnats till FN hittills inte är tillräckligt. Utredaren Othman nämner i sin rapport att han förgäves försökte få tillgång till särskilt intressant material från Sydafrika.

– Som Othman framhåller är eventuella fientliga handlingar mot FN:s generalsekreterare av största allmänintresse, avslutar Aleksander Gabelic.

Läs mer om rapporten på FN:s webbplats.

Foto: UN Photo/MB

Kärnvapenfrågan i fokus på händelserik kongress 18 juni, 2018

Ny förbundsordförande och fokus på kärnvapen – så kan FN-förbundets kongress 2018 i Örebro sammanfattas.

Göteneungdomar prisades vid FN-förbundets kongress 18 juni, 2018

Lovisa Åkesson och Julia Fridell, aktiva i Lidköpings FN-förening, tog emot den nya utmärkelsen Årets FN-ungdom vid vår kongress i helgen.

Annelie Börjesson ny ordförande i Svenska FN-förbundet 16 juni, 2018

Annelie Börjesson från Göteborg valdes på lördagen till ordförande i Svenska FN-förbundet vid förbundskongressen i Örebro.

Omvärlden måste skydda civila i Jemen 14 juni, 2018

FN:s humanitära samordnare i Jemen varnar för att offensiven mot hamnstaden Hodeidah kan kräva en kvarts miljon människoliv. FN-förbundet kommenterar.