Ny rapport om Hammarskjölds död 27 oktober, 2017

Om fientliga handlingar ligger bakom Dag Hammarskjölds död är det av stort allmänintresse att dessa klarläggs, säger Aleksander Gabelic med anledning av en ny FN-rapport.

FN har i flera omgångar försökt att klarlägga omständigheterna bakom flygkraschen som tog den förre generalsekreteraren Dag Hammarskjölds liv i nuvarande Zambia den 18 september 1961.

På onsdagen presenterades en ny rapport som drar slutsatsen att det är sannolikt att Dag Hammarskjöld föll offer för en attack eller ett hot. Rapporten stödjer sig på ögonvittnesskildringar om flygplan i luften som kan satt Hammarskjölds plan i eld, enligt utredaren Mohamed Chande Othman som överlämnade rapporten till FN:s generalförsamling. Othman menar också att det är sannolikt att alla passagerare i planet dog vid eller strax efter nedslaget. Han avskriver därmed teorin att de skulle ha mördats efter kraschen.

Den nya rapporten är ett steg framåt men fortfarande krävs mer information från medlemsstaterna, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

– Det är oacceptabelt att flera FN-medlemsländer fortfarande vägrar att lämna ut viktig information som kan leda till att sanningen om Dag Hammarskjölds död framkommer. Ett drygt halvsekel senare måste allt material offentliggöras, säger Aleksander Gabelic.

Gabelic pekar på de nya fakta som framkommit om mordet på John F Kennedy, ett annat fall som länge varit höljt i dunkel.

– Kennedy hedrade Hammarskjöld i generalförsamlingen efter FN-svenskens död. Den nya öppenhet som nu finns kring mordet på den amerikanske presidenten måste prägla även viljan att bringa klarhet i omständigheterna kring Hammarskjölds död, säger Gabelic.

Generalsekretare António Guterres, som tog emot rapporten på onsdagen, uppmanade åter medlemsländerna att presentera mer information eftersom materialet som överlämnats till FN hittills inte är tillräckligt. Utredaren Othman nämner i sin rapport att han förgäves försökte få tillgång till särskilt intressant material från Sydafrika.

– Som Othman framhåller är eventuella fientliga handlingar mot FN:s generalsekreterare av största allmänintresse, avslutar Aleksander Gabelic.

Läs mer om rapporten på FN:s webbplats.

Foto: UN Photo/MB

Nu söker vi en skolhandläggare! 16 november, 2017

Har du erfarenhet av att arbeta med globala frågor med lärare och/eller elever?

Sverige behöver en oberoende MR-institution 9 november, 2017

Våra folkvalda måste se till att Sverige får en institution som övervakar våra internationella MR-åtaganden, skriver Aleksander Gabelic i Jönköpings-Posten inför MR-dagarna som startar på

Tretton FN-skolor firar tio år 27 oktober, 2017

För tio år sedan, inför höstterminen 2007, startade FN-förbundet konceptet FN-skola. I år firar tretton FN-skolor jubileum.

FN-dagen firades i hela landet – och i London 27 oktober, 2017

FN-dagsfirandet den 24 oktober engagerade människor i hela Sverige. Utrikesminister Margot Wallström talade i Stockholm och kabinettssekreterare brittiska FN-förbundet firade på Sveriges ambassad i London.