12 juni, 2018

Nordkoreaavtal utan respekt för mänskliga rättigheter

Avtalet mellan USA och Nordkorea om kärnvapennedrustning är en start men avsaknaden av krav på mänskliga rättigheter är en stor besvikelse.

USA:s president Donald Trump och Nordkoreas ledare Kim Jong-un avslutade på tisdagsförmiddagen svensk tid sitt möte i Singapore. De hade då undertecknat ett allmänt hållet dokument som bland annat innehåller ett åtagande om fullständig kärnvapennedrustning på den koreanska halvön.

– Avtalet är en start men helt avgörande är hur det följs upp. De båda länderna ska fortsätta samtalen, men stabilitet och långsiktighet har inte varit utmärkande egenskaper för de två ledarna Trump och Kim, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet. Gabelic är också är kritisk till signalerna att sanktionerna mot Nordkorea kan komma att omprövas.

Under den följande presskonferensen fick Donald Trump frågor bland annat om mänskliga rättigheter i Nordkorea.

– Trumps undvikande svar indikerar att mänskliga rättigheter inte har fått särskilt stort utrymme i samtalen. Situationen i Nordkorea, med arbetsläger och en svältande befolkning, kräver fortsatt uppmärksamhet från omvärlden, säger Aleksander Gabelic.

Såväl Svenska FN-förbundet som FN:s särskilde rapportör om mänskliga rättigheter i Nordkorea hade inför mötet krävt att mänskliga rättigheter skulle bli en del av samtalen.

Ökad ojämlikhet stor utmaning för Sverige 17 oktober, 2018

Sverige stoltserar gärna med sin ledande roll i arbetet men halkar efter med mål 10, om minskad ojämlikhet.

FN-svenskar för en stark svensk röst i FN 17 oktober, 2018

Åtta FN-svenskar stödjer Svenska FN-förbundets krav under FN-veckan på en stark svensk röst i FN. Först ut är FN:s tidigare vice generalsekreterare Jan Eliasson.

Världshungerdagen: Mer arbete krävs för att utrota hungern 16 oktober, 2018

Hungern ökar åter i världen enligt en ny FN-rapport. Svenska FN-förbundet efterlyser större engagemang för att vända utvecklingen och nå det globala målet att utrota

Vi söker tre praktikanter inom kommunikation 15 oktober, 2018

Inför vårterminen 2019 söker vi tre praktikanter som brinner för skriftlig och digital kommunikation!