12 juni, 2018

Nordkoreaavtal utan respekt för mänskliga rättigheter

Avtalet mellan USA och Nordkorea om kärnvapennedrustning är en start men avsaknaden av krav på mänskliga rättigheter är en stor besvikelse.

USA:s president Donald Trump och Nordkoreas ledare Kim Jong-un avslutade på tisdagsförmiddagen svensk tid sitt möte i Singapore. De hade då undertecknat ett allmänt hållet dokument som bland annat innehåller ett åtagande om fullständig kärnvapennedrustning på den koreanska halvön.

– Avtalet är en start men helt avgörande är hur det följs upp. De båda länderna ska fortsätta samtalen, men stabilitet och långsiktighet har inte varit utmärkande egenskaper för de två ledarna Trump och Kim, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet. Gabelic är också är kritisk till signalerna att sanktionerna mot Nordkorea kan komma att omprövas.

Under den följande presskonferensen fick Donald Trump frågor bland annat om mänskliga rättigheter i Nordkorea.

– Trumps undvikande svar indikerar att mänskliga rättigheter inte har fått särskilt stort utrymme i samtalen. Situationen i Nordkorea, med arbetsläger och en svältande befolkning, kräver fortsatt uppmärksamhet från omvärlden, säger Aleksander Gabelic.

Såväl Svenska FN-förbundet som FN:s särskilde rapportör om mänskliga rättigheter i Nordkorea hade inför mötet krävt att mänskliga rättigheter skulle bli en del av samtalen.

Bachelet ny MR-chef 14 augusti, 2018

Michelle Bachelet, tidigare president i Chile och chef för UN Women, utsågs på fredagen till ny högkommissarie för mänskliga rättigheter.

Minnesdagar som manar till kärnvapenförbud 6 augusti, 2018

De många offren för bomberna i Hiroshima och Nagasaki påminner om behovet av ett globalt förbud mot kärnvapen som också Sverige står bakom, skriver Svenska

”Barnsoldater tidig varning om folkmord” 20 juli, 2018

VÄRLDSHORISONT. Användningen av barn i krig visar allvaret i situationen och bör ses som ett tidigt tecken på utvecklingen i riktning mot folkmord eller andra

Rekordmånga dör i minolyckor 17 juli, 2018

VÄRLDSHORISONT. Under de två senaste åren har rekordmånga människor dött eller skadats i minolyckor. Trots det har Sveriges bistånd till minröjning halverats under senare år.