Prenumerera på nyheter från Svenska Svenska FN-förbundet via RSS

Nord- och Sydkorea

Nordkoreaavtal utan respekt för mänskliga rättigheter 12 juni, 2018

Avtalet mellan USA och Nordkorea om kärnvapennedrustning är en start men avsaknaden av krav på mänskliga rättigheter är en stor besvikelse.

USA:s president Donald Trump och Nordkoreas ledare Kim Jong-un avslutade på tisdagsförmiddagen svensk tid sitt möte i Singapore. De hade då undertecknat ett allmänt hållet dokument som bland annat innehåller ett åtagande om fullständig kärnvapennedrustning på den koreanska halvön.

– Avtalet är en start men helt avgörande är hur det följs upp. De båda länderna ska fortsätta samtalen, men stabilitet och långsiktighet har inte varit utmärkande egenskaper för de två ledarna Trump och Kim, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet. Gabelic är också är kritisk till signalerna att sanktionerna mot Nordkorea kan komma att omprövas.

Under den följande presskonferensen fick Donald Trump frågor bland annat om mänskliga rättigheter i Nordkorea.

– Trumps undvikande svar indikerar att mänskliga rättigheter inte har fått särskilt stort utrymme i samtalen. Situationen i Nordkorea, med arbetsläger och en svältande befolkning, kräver fortsatt uppmärksamhet från omvärlden, säger Aleksander Gabelic.

Såväl Svenska FN-förbundet som FN:s särskilde rapportör om mänskliga rättigheter i Nordkorea hade inför mötet krävt att mänskliga rättigheter skulle bli en del av samtalen.

Kärnvapenfrågan i fokus på händelserik kongress 18 juni, 2018

Ny förbundsordförande och fokus på kärnvapen – så kan FN-förbundets kongress 2018 i Örebro sammanfattas.

Göteneungdomar prisades vid FN-förbundets kongress 18 juni, 2018

Lovisa Åkesson och Julia Fridell, aktiva i Lidköpings FN-förening, tog emot den nya utmärkelsen Årets FN-ungdom vid vår kongress i helgen.

Annelie Börjesson ny ordförande i Svenska FN-förbundet 16 juni, 2018

Annelie Börjesson från Göteborg valdes på lördagen till ordförande i Svenska FN-förbundet vid förbundskongressen i Örebro.

Omvärlden måste skydda civila i Jemen 14 juni, 2018

FN:s humanitära samordnare i Jemen varnar för att offensiven mot hamnstaden Hodeidah kan kräva en kvarts miljon människoliv. FN-förbundet kommenterar.