Prenumerera på nyheter från Svenska Svenska FN-förbundet via RSS

Antonio Guterres

Nödvändigt FN-initiativ mot övergrepp 8 maj, 2018

Svenska FN-förbundet välkomnar FN-chefen Guterres nya initiativ mot sexuella övergrepp i FN-organisationen.

FN:s generalsekreterare António Guterres har sedan sitt tillträde för drygt ett år sedan gjort kampen mot sexuella övergrepp till en del av sin reformagenda. Det gäller såväl övergrepp som begås av FN-personal i fält mot civilbefolkningar som övergrepp inom FN-organisationen. Problemet aktualiserades i höstas i samband med metoo-rörelsen och nyligen framkom uppgifter om misstänkta oegentligheter inom FN-organet UNAIDS.

Generalsekreteraren samlade nyligen ledare för drygt 30 FN-organisationer och underströk att trakasserier av olika slag är en förolämpning mot FN-systemet och att de underminerar FN:s värderingar och arbete. FN-cheferna upprepade i ett uttalande sitt åtagande att upprätthålla FN:s nolltolerans mot trakasserier och lovade att rapportera, undersöka och besluta i misstänkta fall.

FN-systemet lanserade nyligen också en dygnet runt-tjänst som FN-anställda kan använda för att rapportera om sexuella trakasserier på arbetsplatsen.

– Vi välkomnar Guterres nya initiativ. FN måste vara en trygg och säker arbetsplats för alla om organisationen ska kunna rekrytera kompetent och motiverad personal och för att det globala arbetet för jämställdhet ska kunna bedrivas med trovärdighet, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

Svenska FN-förbundet utsåg 2015 Anders Kompass till Årets FN-vän för hans arbete mot sexuella övergrepp som begåtts av fredsfrämjande personal. I samband med att Kompass friades från anklagelser om oegentligheter underströk förbundet att även ledande FN-företrädare måste ställas tills svars för missförhållanden i FN-systemet.

FN:s webbplats om generalsekreterarens utspel

FN-resolution om mat och konflikt 25 maj, 2018

FN:s säkerhetsråd antog på torsdagen en resolution om hunger i väpnade konflikter. Sverige är ett av de fyra länder som tog initiativ till resolutionen.

Mänskliga rättigheter under attack 23 maj, 2018

Tjugofem år efter världskonferensen i Wien varnar FN:s högkommissarie för att mänskliga rättigheter hotas i hela världen.

Dags att nominera årets FN-vän och FN-supporter 21 maj, 2018

Utnämningen av Årets FN-vän är ämnad en person eller en organisation i Sverige som genom sina handlingar och/eller verksamhet verkat med betydande insatser till stöd

Meddelande från valberedningen 17 maj, 2018

Valberedningen har nu lagt sitt förslag till ny styrelse för Svenska FN-förbundet inför kongressen i juni. Sammanlagt har 23 personer nominerats till de 13 platserna