8 maj, 2018

Nödvändigt FN-initiativ mot övergrepp

Svenska FN-förbundet välkomnar FN-chefen Guterres nya initiativ mot sexuella övergrepp i FN-organisationen.

FN:s generalsekreterare António Guterres har sedan sitt tillträde för drygt ett år sedan gjort kampen mot sexuella övergrepp till en del av sin reformagenda. Det gäller såväl övergrepp som begås av FN-personal i fält mot civilbefolkningar som övergrepp inom FN-organisationen. Problemet aktualiserades i höstas i samband med metoo-rörelsen och nyligen framkom uppgifter om misstänkta oegentligheter inom FN-organet UNAIDS.

Generalsekreteraren samlade nyligen ledare för drygt 30 FN-organisationer och underströk att trakasserier av olika slag är en förolämpning mot FN-systemet och att de underminerar FN:s värderingar och arbete. FN-cheferna upprepade i ett uttalande sitt åtagande att upprätthålla FN:s nolltolerans mot trakasserier och lovade att rapportera, undersöka och besluta i misstänkta fall.

FN-systemet lanserade nyligen också en dygnet runt-tjänst som FN-anställda kan använda för att rapportera om sexuella trakasserier på arbetsplatsen.

– Vi välkomnar Guterres nya initiativ. FN måste vara en trygg och säker arbetsplats för alla om organisationen ska kunna rekrytera kompetent och motiverad personal och för att det globala arbetet för jämställdhet ska kunna bedrivas med trovärdighet, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

Svenska FN-förbundet utsåg 2015 Anders Kompass till Årets FN-vän för hans arbete mot sexuella övergrepp som begåtts av fredsfrämjande personal. I samband med att Kompass friades från anklagelser om oegentligheter underströk förbundet att även ledande FN-företrädare måste ställas tills svars för missförhållanden i FN-systemet.

FN:s webbplats om generalsekreterarens utspel

Bachelet ny MR-chef 14 augusti, 2018

Michelle Bachelet, tidigare president i Chile och chef för UN Women, utsågs på fredagen till ny högkommissarie för mänskliga rättigheter.

Minnesdagar som manar till kärnvapenförbud 6 augusti, 2018

De många offren för bomberna i Hiroshima och Nagasaki påminner om behovet av ett globalt förbud mot kärnvapen som också Sverige står bakom, skriver Svenska

”Barnsoldater tidig varning om folkmord” 20 juli, 2018

VÄRLDSHORISONT. Användningen av barn i krig visar allvaret i situationen och bör ses som ett tidigt tecken på utvecklingen i riktning mot folkmord eller andra

Rekordmånga dör i minolyckor 17 juli, 2018

VÄRLDSHORISONT. Under de två senaste åren har rekordmånga människor dött eller skadats i minolyckor. Trots det har Sveriges bistånd till minröjning halverats under senare år.