8 maj, 2018

Nödvändigt FN-initiativ mot övergrepp

Svenska FN-förbundet välkomnar FN-chefen Guterres nya initiativ mot sexuella övergrepp i FN-organisationen.

FN:s generalsekreterare António Guterres har sedan sitt tillträde för drygt ett år sedan gjort kampen mot sexuella övergrepp till en del av sin reformagenda. Det gäller såväl övergrepp som begås av FN-personal i fält mot civilbefolkningar som övergrepp inom FN-organisationen. Problemet aktualiserades i höstas i samband med metoo-rörelsen och nyligen framkom uppgifter om misstänkta oegentligheter inom FN-organet UNAIDS.

Generalsekreteraren samlade nyligen ledare för drygt 30 FN-organisationer och underströk att trakasserier av olika slag är en förolämpning mot FN-systemet och att de underminerar FN:s värderingar och arbete. FN-cheferna upprepade i ett uttalande sitt åtagande att upprätthålla FN:s nolltolerans mot trakasserier och lovade att rapportera, undersöka och besluta i misstänkta fall.

FN-systemet lanserade nyligen också en dygnet runt-tjänst som FN-anställda kan använda för att rapportera om sexuella trakasserier på arbetsplatsen.

– Vi välkomnar Guterres nya initiativ. FN måste vara en trygg och säker arbetsplats för alla om organisationen ska kunna rekrytera kompetent och motiverad personal och för att det globala arbetet för jämställdhet ska kunna bedrivas med trovärdighet, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

Svenska FN-förbundet utsåg 2015 Anders Kompass till Årets FN-vän för hans arbete mot sexuella övergrepp som begåtts av fredsfrämjande personal. I samband med att Kompass friades från anklagelser om oegentligheter underströk förbundet att även ledande FN-företrädare måste ställas tills svars för missförhållanden i FN-systemet.

FN:s webbplats om generalsekreterarens utspel

Ökad ojämlikhet stor utmaning för Sverige 17 oktober, 2018

Sverige stoltserar gärna med sin ledande roll i arbetet men halkar efter med mål 10, om minskad ojämlikhet.

FN-svenskar för en stark svensk röst i FN 17 oktober, 2018

Åtta FN-svenskar stödjer Svenska FN-förbundets krav under FN-veckan på en stark svensk röst i FN. Först ut är FN:s tidigare vice generalsekreterare Jan Eliasson.

Världshungerdagen: Mer arbete krävs för att utrota hungern 16 oktober, 2018

Hungern ökar åter i världen enligt en ny FN-rapport. Svenska FN-förbundet efterlyser större engagemang för att vända utvecklingen och nå det globala målet att utrota

Vi söker tre praktikanter inom kommunikation 15 oktober, 2018

Inför vårterminen 2019 söker vi tre praktikanter som brinner för skriftlig och digital kommunikation!