FN-insats i Elfenbenskusten avslutas 2017-06-30

FN:s fredsbevarande insats i Elfenbenskusten, UNOCI, avslutas i dag efter tretton år.

I dag avslutas FN:s fredsbevarande insats i Elfenbenskusten, UNOCI. De flesta FN-soldaterna lämnade landet redan i vintras, men den 30 juni är den sista dagen som missionen formellt är aktiv. Säkerhetsrådet beslutade förra våren att avsluta missionen då man ansåg att säkerhetssituationen i landet var så stabil att en fortsatt insats inte var motiverad.

Vissa problem kvarstår, exempelvis de två myterier som utbrutit under första halvan av 2017 bland soldater i protest mot löner och levnadsvillkor, men den ivorianska staten bedöms ha förmågan att själv upprätthålla säkerheten i landet och hantera problem som uppstår.

FN kommer dock även fortsättningsvis att vara närvarande genom ett landkontor som ska fortsätta att stödja regeringen i arbetet med exempelvis mänskliga rättigheter, övergångsrättvisa, säkerhetssektorreform och avväpning, demobilisering och återintegrering av tidigare rebeller.

– FN:s insats i Elfenbenskusten är en framgång. Samtidigt är världsorganisationens fortsatta närvaro och arbete avgörande för långsiktigt fredsbyggande och stabilitet i landet, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

FN:s fredsbevarande styrka i Elfenbenskusten har varit på plats sedan 2004, och bestod då av 6 000 soldater. Vid presidentvalet 2010, som ledde till politisk kris och ökat våld, förstärktes insatsen till över 11 000 soldater. Styrkan spelade en viktig roll för att skydda civila tills den sittande presidenten Laurent Gbagbo kunde gripas och valvinnaren Alassane Ouattara tillträda presidentämbetet.

Den 2 juni i år valdes Elfenbenskusten tillsammans med Polen, Peru, Kuwait och Ekvatorialguinea in som medlem i säkerhetsrådet 2018-2019.

Per Anger-priset till kongolesisk MR-aktivist 2017-09-22

Forum för levande historia meddelar att Per Anger-priset 2017 går till den kongolesiska människorättsaktivisten Gégé Katana Bukuru.

Nu söker vi praktikanter till våren 2018 2017-09-21

Är du intresserad av kommunikation och globala frågor? Brinner du för att engagera människor och tycker du om att skriva?

Premiär för FN-bion 2017-09-20

FN:s informationskontor UNRIC i Bryssel och FN-förbundet inbjuder till premiären för FN-bion den 19 oktober i Stockholm. Välkommen med din anmälan!

Organisationer mot kärnvapen 2017-09-19

Inför internationella fredsdagen kräver en rad fredsorganisationer inklusive Svenska FN-förbundet i Göteborgs-Posten att Sverige undertecknar och godkänner FN-konventionen mot kärnvapen.