FN-insats i Elfenbenskusten avslutas 30 juni, 2017

FN:s fredsbevarande insats i Elfenbenskusten, UNOCI, avslutas i dag efter tretton år.

I dag avslutas FN:s fredsbevarande insats i Elfenbenskusten, UNOCI. De flesta FN-soldaterna lämnade landet redan i vintras, men den 30 juni är den sista dagen som missionen formellt är aktiv. Säkerhetsrådet beslutade förra våren att avsluta missionen då man ansåg att säkerhetssituationen i landet var så stabil att en fortsatt insats inte var motiverad.

Vissa problem kvarstår, exempelvis de två myterier som utbrutit under första halvan av 2017 bland soldater i protest mot löner och levnadsvillkor, men den ivorianska staten bedöms ha förmågan att själv upprätthålla säkerheten i landet och hantera problem som uppstår.

FN kommer dock även fortsättningsvis att vara närvarande genom ett landkontor som ska fortsätta att stödja regeringen i arbetet med exempelvis mänskliga rättigheter, övergångsrättvisa, säkerhetssektorreform och avväpning, demobilisering och återintegrering av tidigare rebeller.

– FN:s insats i Elfenbenskusten är en framgång. Samtidigt är världsorganisationens fortsatta närvaro och arbete avgörande för långsiktigt fredsbyggande och stabilitet i landet, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

FN:s fredsbevarande styrka i Elfenbenskusten har varit på plats sedan 2004, och bestod då av 6 000 soldater. Vid presidentvalet 2010, som ledde till politisk kris och ökat våld, förstärktes insatsen till över 11 000 soldater. Styrkan spelade en viktig roll för att skydda civila tills den sittande presidenten Laurent Gbagbo kunde gripas och valvinnaren Alassane Ouattara tillträda presidentämbetet.

Den 2 juni i år valdes Elfenbenskusten tillsammans med Polen, Peru, Kuwait och Ekvatorialguinea in som medlem i säkerhetsrådet 2018-2019.

Nu söker vi en skolhandläggare! 16 november, 2017

Har du erfarenhet av att arbeta med globala frågor med lärare och/eller elever?

Sverige behöver en oberoende MR-institution 9 november, 2017

Våra folkvalda måste se till att Sverige får en institution som övervakar våra internationella MR-åtaganden, skriver Aleksander Gabelic i Jönköpings-Posten inför MR-dagarna som startar på

Ny rapport om Hammarskjölds död 27 oktober, 2017

Om fientliga handlingar ligger bakom Dag Hammarskjölds död är det av stort allmänintresse att dessa klarläggs, säger Aleksander Gabelic med anledning av en ny FN-rapport.

Tretton FN-skolor firar tio år 27 oktober, 2017

För tio år sedan, inför höstterminen 2007, startade FN-förbundet konceptet FN-skola. I år firar tretton FN-skolor jubileum.