FN-insats i Elfenbenskusten avslutas 30 juni, 2017

FN:s fredsbevarande insats i Elfenbenskusten, UNOCI, avslutas i dag efter tretton år.

I dag avslutas FN:s fredsbevarande insats i Elfenbenskusten, UNOCI. De flesta FN-soldaterna lämnade landet redan i vintras, men den 30 juni är den sista dagen som missionen formellt är aktiv. Säkerhetsrådet beslutade förra våren att avsluta missionen då man ansåg att säkerhetssituationen i landet var så stabil att en fortsatt insats inte var motiverad.

Vissa problem kvarstår, exempelvis de två myterier som utbrutit under första halvan av 2017 bland soldater i protest mot löner och levnadsvillkor, men den ivorianska staten bedöms ha förmågan att själv upprätthålla säkerheten i landet och hantera problem som uppstår.

FN kommer dock även fortsättningsvis att vara närvarande genom ett landkontor som ska fortsätta att stödja regeringen i arbetet med exempelvis mänskliga rättigheter, övergångsrättvisa, säkerhetssektorreform och avväpning, demobilisering och återintegrering av tidigare rebeller.

– FN:s insats i Elfenbenskusten är en framgång. Samtidigt är världsorganisationens fortsatta närvaro och arbete avgörande för långsiktigt fredsbyggande och stabilitet i landet, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

FN:s fredsbevarande styrka i Elfenbenskusten har varit på plats sedan 2004, och bestod då av 6 000 soldater. Vid presidentvalet 2010, som ledde till politisk kris och ökat våld, förstärktes insatsen till över 11 000 soldater. Styrkan spelade en viktig roll för att skydda civila tills den sittande presidenten Laurent Gbagbo kunde gripas och valvinnaren Alassane Ouattara tillträda presidentämbetet.

Den 2 juni i år valdes Elfenbenskusten tillsammans med Polen, Peru, Kuwait och Ekvatorialguinea in som medlem i säkerhetsrådet 2018-2019.

Snabb hjälp nödvändig efter Syrienresolution 24 februari, 2018

Dagens Syrienresolution är en stor framgång för Sverige i FN:s säkerhetsråd. Nu måste omvärlden pressa Ryssland och Syrien att omedelbart ge humanitärt tillträde till nödställda,

Svenska FN-förbundet och SKL gör Sverige hållbart 22 februari, 2018

Svenska FN-förbundet och Sveriges Kommuner och Landsting genomför nu en gemensam nationell satsning som svar på kommunernas önskan att bli hållbara.

Ny sajt ger ännu bättre Världskoll 20 februari, 2018

FN-förbundets omvärldssajt Världskoll har fått nytt utseende och nytt innehåll. Nu är det ännu lättare och roligare att lära sig mer och jämföra läget mellan

Vi söker en projektledare för medlemsutveckling och insamling 15 februari, 2018

Nu söker vi en projektledare med ansvar för medlemsutveckling och insamling.