FN-insats i Elfenbenskusten avslutas 2017-06-30

FN:s fredsbevarande insats i Elfenbenskusten, UNOCI, avslutas i dag efter tretton år.

I dag avslutas FN:s fredsbevarande insats i Elfenbenskusten, UNOCI. De flesta FN-soldaterna lämnade landet redan i vintras, men den 30 juni är den sista dagen som missionen formellt är aktiv. Säkerhetsrådet beslutade förra våren att avsluta missionen då man ansåg att säkerhetssituationen i landet var så stabil att en fortsatt insats inte var motiverad.

Vissa problem kvarstår, exempelvis de två myterier som utbrutit under första halvan av 2017 bland soldater i protest mot löner och levnadsvillkor, men den ivorianska staten bedöms ha förmågan att själv upprätthålla säkerheten i landet och hantera problem som uppstår.

FN kommer dock även fortsättningsvis att vara närvarande genom ett landkontor som ska fortsätta att stödja regeringen i arbetet med exempelvis mänskliga rättigheter, övergångsrättvisa, säkerhetssektorreform och avväpning, demobilisering och återintegrering av tidigare rebeller.

– FN:s insats i Elfenbenskusten är en framgång. Samtidigt är världsorganisationens fortsatta närvaro och arbete avgörande för långsiktigt fredsbyggande och stabilitet i landet, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

FN:s fredsbevarande styrka i Elfenbenskusten har varit på plats sedan 2004, och bestod då av 6 000 soldater. Vid presidentvalet 2010, som ledde till politisk kris och ökat våld, förstärktes insatsen till över 11 000 soldater. Styrkan spelade en viktig roll för att skydda civila tills den sittande presidenten Laurent Gbagbo kunde gripas och valvinnaren Alassane Ouattara tillträda presidentämbetet.

Den 2 juni i år valdes Elfenbenskusten tillsammans med Polen, Peru, Kuwait och Ekvatorialguinea in som medlem i säkerhetsrådet 2018-2019.

FN-mål om hållbar utveckling kräver mer resurser 2017-07-17

FN-förbundet vill se ett tydligt svenskt ledarskap för Agenda 2030 både nationellt och internationellt, skriver Aleksander Gabelic i Aftonbladet inför FN:s högnivåmöte om agendan i

FN-samarbetet kräver förnyat åtagande 2017-07-07

Ett splittrat säkerhetsråd måste samlas på nytt för att hantera konflikter, humanitära katastrofer och flyktingkriser, skriver Aleksander Gabelic i FN-förbundets sommarartikel.

Första resolutionen mot minor 2017-07-04

FN:s säkerhetsråd antog nyligen för första gången någonsin en resolution om minhantering. Resolution 2365 lyfter fram minor som hot mot civila och understryker vikten av

Sök jobb hos oss! 2017-07-04

Just nu annonserar vi flera tjänster. Välkommen med din ansökan!