24 januari, 2018

Bra förslag som kan stärka FN:s fredsfrämjande

Generalsekreterarens handlingsplan för att stärka säkerheten för FN:s fredsfrämjande personal innehåller flera bra förslag.

Under ledning av generalsekreterare António Guterres har FN presenterat en handlingsplan för att förbättra säkerheten för personalen i FN:s fredsfrämjande insatser. Den bakomliggande rapporten, som bygger på mer än 160 intervjuer, syftar till att minska antalet dödsfall i FN-tjänst. Under de fem senaste åren har 195 FN-anställda dödats i tjänst.

Planen innehåller en rad konkreta åtgärder samt datum för genomförandet, vilket välkomnas av Svenska FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic.

– Genom att stärka säkerheten för FN:s utsända förbättras hela FN:s fredsfrämjande arbete. Det har tidigare uppmärksammats att FN-soldater, inte minst från fattiga länder, behöver bättre utrustning. Riktlinjer för utbildning och utvärdering av sjukvårdsberedskap som föreslås i rapporten är andra åtgärder för att öka säkerheten för FN-anställda, säger Gabelic.

Hoten mot FN-personal har ökat och världsorganisationens utsända skyddas inte längre automatiskt av den blå hjälmen och FN-flaggan, enligt rapporten.

– Redan på 1990-talet visade det sig att mandaten för FN:s insatser ibland var otillräckliga. Nya hot som internationell terrorism och organiserad brottslighet har tillkommit. FN måste ha styrka att, när det bedöms nödvändigt, kunna skydda både sig självt och civilbefolkningen i en konfliktsituation, säger Aleksander Gabelic.

Gabelic pekar i sammanhanget också på västvärldens ansvar för FN:s fredsfrämjande arbete.

– Större truppbidrag och mer materiel från västländerna till FN:s fredsfrämjande ökar kvaliteten i FN-insatserna. När fler tjänstgör som FN-soldater upprätthålls också den nationella kompetensen att samverka i internationella insatser. Här bör även Sverige ha en tydlig roll, säger Aleksander Gabelic.

Gabelic understryker avslutningsvis vikten av konfliktförebyggande arbete.

– Det är avgörande att medlemsländerna sluter upp kring FN:s breda uppdrag att motverka konflikter. Säkerhetsrådet måste bli bättre på att reagera tidigt på situationer som kan leda till väpnade konflikter och övergrepp mot civila, säger Gabelic.

FN-rapporten och handlingsplanen finns på http://peacekeeping.un.org/en/reports.

Bachelet ny MR-chef 14 augusti, 2018

Michelle Bachelet, tidigare president i Chile och chef för UN Women, utsågs på fredagen till ny högkommissarie för mänskliga rättigheter.

Minnesdagar som manar till kärnvapenförbud 6 augusti, 2018

De många offren för bomberna i Hiroshima och Nagasaki påminner om behovet av ett globalt förbud mot kärnvapen som också Sverige står bakom, skriver Svenska

”Barnsoldater tidig varning om folkmord” 20 juli, 2018

VÄRLDSHORISONT. Användningen av barn i krig visar allvaret i situationen och bör ses som ett tidigt tecken på utvecklingen i riktning mot folkmord eller andra

Rekordmånga dör i minolyckor 17 juli, 2018

VÄRLDSHORISONT. Under de två senaste åren har rekordmånga människor dött eller skadats i minolyckor. Trots det har Sveriges bistånd till minröjning halverats under senare år.