Bra förslag som kan stärka FN:s fredsfrämjande 24 januari, 2018

Generalsekreterarens handlingsplan för att stärka säkerheten för FN:s fredsfrämjande personal innehåller flera bra förslag.

Under ledning av generalsekreterare António Guterres har FN presenterat en handlingsplan för att förbättra säkerheten för personalen i FN:s fredsfrämjande insatser. Den bakomliggande rapporten, som bygger på mer än 160 intervjuer, syftar till att minska antalet dödsfall i FN-tjänst. Under de fem senaste åren har 195 FN-anställda dödats i tjänst.

Planen innehåller en rad konkreta åtgärder samt datum för genomförandet, vilket välkomnas av Svenska FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic.

– Genom att stärka säkerheten för FN:s utsända förbättras hela FN:s fredsfrämjande arbete. Det har tidigare uppmärksammats att FN-soldater, inte minst från fattiga länder, behöver bättre utrustning. Riktlinjer för utbildning och utvärdering av sjukvårdsberedskap som föreslås i rapporten är andra åtgärder för att öka säkerheten för FN-anställda, säger Gabelic.

Hoten mot FN-personal har ökat och världsorganisationens utsända skyddas inte längre automatiskt av den blå hjälmen och FN-flaggan, enligt rapporten.

– Redan på 1990-talet visade det sig att mandaten för FN:s insatser ibland var otillräckliga. Nya hot som internationell terrorism och organiserad brottslighet har tillkommit. FN måste ha styrka att, när det bedöms nödvändigt, kunna skydda både sig självt och civilbefolkningen i en konfliktsituation, säger Aleksander Gabelic.

Gabelic pekar i sammanhanget också på västvärldens ansvar för FN:s fredsfrämjande arbete.

– Större truppbidrag och mer materiel från västländerna till FN:s fredsfrämjande ökar kvaliteten i FN-insatserna. När fler tjänstgör som FN-soldater upprätthålls också den nationella kompetensen att samverka i internationella insatser. Här bör även Sverige ha en tydlig roll, säger Aleksander Gabelic.

Gabelic understryker avslutningsvis vikten av konfliktförebyggande arbete.

– Det är avgörande att medlemsländerna sluter upp kring FN:s breda uppdrag att motverka konflikter. Säkerhetsrådet måste bli bättre på att reagera tidigt på situationer som kan leda till väpnade konflikter och övergrepp mot civila, säger Gabelic.

FN-rapporten och handlingsplanen finns på http://peacekeeping.un.org/en/reports.

Snabb hjälp nödvändig efter Syrienresolution 24 februari, 2018

Dagens Syrienresolution är en stor framgång för Sverige i FN:s säkerhetsråd. Nu måste omvärlden pressa Ryssland och Syrien att omedelbart ge humanitärt tillträde till nödställda,

Svenska FN-förbundet och SKL gör Sverige hållbart 22 februari, 2018

Svenska FN-förbundet och Sveriges Kommuner och Landsting genomför nu en gemensam nationell satsning som svar på kommunernas önskan att bli hållbara.

Ny sajt ger ännu bättre Världskoll 20 februari, 2018

FN-förbundets omvärldssajt Världskoll har fått nytt utseende och nytt innehåll. Nu är det ännu lättare och roligare att lära sig mer och jämföra läget mellan

Vi söker en projektledare för medlemsutveckling och insamling 15 februari, 2018

Nu söker vi en projektledare med ansvar för medlemsutveckling och insamling.