24 januari, 2018

Bra förslag som kan stärka FN:s fredsfrämjande

Generalsekreterarens handlingsplan för att stärka säkerheten för FN:s fredsfrämjande personal innehåller flera bra förslag.

Under ledning av generalsekreterare António Guterres har FN presenterat en handlingsplan för att förbättra säkerheten för personalen i FN:s fredsfrämjande insatser. Den bakomliggande rapporten, som bygger på mer än 160 intervjuer, syftar till att minska antalet dödsfall i FN-tjänst. Under de fem senaste åren har 195 FN-anställda dödats i tjänst.

Planen innehåller en rad konkreta åtgärder samt datum för genomförandet, vilket välkomnas av Svenska FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic.

– Genom att stärka säkerheten för FN:s utsända förbättras hela FN:s fredsfrämjande arbete. Det har tidigare uppmärksammats att FN-soldater, inte minst från fattiga länder, behöver bättre utrustning. Riktlinjer för utbildning och utvärdering av sjukvårdsberedskap som föreslås i rapporten är andra åtgärder för att öka säkerheten för FN-anställda, säger Gabelic.

Hoten mot FN-personal har ökat och världsorganisationens utsända skyddas inte längre automatiskt av den blå hjälmen och FN-flaggan, enligt rapporten.

– Redan på 1990-talet visade det sig att mandaten för FN:s insatser ibland var otillräckliga. Nya hot som internationell terrorism och organiserad brottslighet har tillkommit. FN måste ha styrka att, när det bedöms nödvändigt, kunna skydda både sig självt och civilbefolkningen i en konfliktsituation, säger Aleksander Gabelic.

Gabelic pekar i sammanhanget också på västvärldens ansvar för FN:s fredsfrämjande arbete.

– Större truppbidrag och mer materiel från västländerna till FN:s fredsfrämjande ökar kvaliteten i FN-insatserna. När fler tjänstgör som FN-soldater upprätthålls också den nationella kompetensen att samverka i internationella insatser. Här bör även Sverige ha en tydlig roll, säger Aleksander Gabelic.

Gabelic understryker avslutningsvis vikten av konfliktförebyggande arbete.

– Det är avgörande att medlemsländerna sluter upp kring FN:s breda uppdrag att motverka konflikter. Säkerhetsrådet måste bli bättre på att reagera tidigt på situationer som kan leda till väpnade konflikter och övergrepp mot civila, säger Gabelic.

FN-rapporten och handlingsplanen finns på http://peacekeeping.un.org/en/reports.

Ökad ojämlikhet stor utmaning för Sverige 17 oktober, 2018

Sverige stoltserar gärna med sin ledande roll i arbetet men halkar efter med mål 10, om minskad ojämlikhet.

FN-svenskar för en stark svensk röst i FN 17 oktober, 2018

Åtta FN-svenskar stödjer Svenska FN-förbundets krav under FN-veckan på en stark svensk röst i FN. Först ut är FN:s tidigare vice generalsekreterare Jan Eliasson.

Världshungerdagen: Mer arbete krävs för att utrota hungern 16 oktober, 2018

Hungern ökar åter i världen enligt en ny FN-rapport. Svenska FN-förbundet efterlyser större engagemang för att vända utvecklingen och nå det globala målet att utrota

Vi söker tre praktikanter inom kommunikation 15 oktober, 2018

Inför vårterminen 2019 söker vi tre praktikanter som brinner för skriftlig och digital kommunikation!