Musik hjärta samhällsfrågor 

– En intervju med Johannes Bergenheim på Midgårdsskolan i Umeå

Johannes Bergenheim jobbar på Midgårdsskolans musikgymnasium som lärare och arbetar själv med musik. När vi pratar med Johannes om musiktävlingen så berättar han att han tycker att samhällsfrågor och musik i allra högst grad är något som bör kombineras och pekar också på att det är något som artister har gjort mycket genom tiderna.

– Det finns ju konceptalbum som är väldigt politiska eller handlar om specifika händelser. Som låten Sunday Bloody Sunday med U2 som egentligen handlar om början på konflikter i Irland under 70-talet.

Elever minns på olika sätt
Något annat som Johannes nämner är att elever minns på olika sätt och att musik kan vara ett sätt att komma ihåg samhällsfrågor eller händelser bättre.

– Precis som en målning så är ju en låt ett sätt att uttrycka sig och att få ut sina känslor och tankar, oavsett om det är glatt, kärleksfullt, sorgligt eller vad det än är. Man jobbar med lite andra sinnen. En människa har ett melodiskt minne och då kan ett minne bli starkare än om du bara läser en text.

Musik på Midgårdsskolan
Johannes berättar för oss att han inte tycker att musikproduktion ska ses som ett tekniskt ämne, musik ska kommuniceras på så många olika sätt och skapa en känsla och väcka tanke hos lyssnaren.

– Det kan vara allt från en kärlekshistoria till Palestina-Israel-konflikten. Därför jobbar vi mycket med eleverna så att de ska kunna kommunicera musik. Sedan vad de vill skriva om det lämnar vi helt öppet men många unga väljer att skriva om olycklig kärlek eller hur de påverkas av sociala medier.

Tips till andra lärare

  1. Låt eleverna hitta ett samhällsämne som de är intresserade av och lära sig mer av det på samhällslektionen med sin samhällslärare för att få nya inslag och perspektiv. Samtidigt som musikläraren kan hjälpa till med den kommunikativa biten för att skapa ett kraftfullt budskap med musik och melodi. Samarbeta mer!
  2. Använd musik i undervisning och analysera låttexter för att lyfta olika händelser.
  3. Våga styra hårt ibland med ämnen om ni arbetar med låtskrivning på skolan och låt eleverna skriva om något specifikt. Miljö, sociala medier eller kanske rasism. Det kan underlätta för att rikta elevernas kreativa energi.