Stoppa sexuella övergrepp! 15 mars, 2017

Svenska FN-förbundet upprepar sitt krav att FN måste förverkliga nolltoleransen mot sexuella övergrepp som begås av FN-personal i fält.

SVT:s Uppdrag granskning uppmärksammar i sitt senaste program de övergrepp som begicks av fredsfrämjande personal i Centralafrikanska republiken. Händelserna rapporterades av FN-svensken Anders Kompass som senare sparkades från sin tjänst som avdelningschef vid FN-kontoret för mänskliga rättigheter. Kompass friades sedermera från alla anklagelser om oegentligheter av tre utredningar. I stället har FN fått kritik för sitt sätt att hantera den här typen av ärenden.

– Svenska FN-förbundet har länge krävt att FN-systemet måste förverkliga den nolltolerans mot sexuella kontakter mellan fredsfrämjande personal och civilbefolkning som infördes av den tidigare FN-chefen Kofi Annan. FN måste förbättra sina rutiner och säkerställa att personal kan larma om missförhållanden utan att riskera repressalier. Offren för övergreppen, i det här fallet barn, måste få stöd samt upprättelse genom att de skyldiga straffas, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

FN-förbundet gav Anders Kompass hedersutmärkelsen Årets FN-vän 2015. FN-svensken fick priset för att han har försvarat utsatta människor i hela världen. I motiveringen sades också att Kompass genom sitt agerande har försvarat viktiga FN-principer om mänskliga rättigheter och mänsklig värdighet och samtidigt påvisat behovet av större öppenhet och transparens i FN-systemet.

FN har sedan rapporten från den oberoende kommissionen bland annat avskedat chefen för insatsen i Centralafrikanska republiken. Den nye FN-chefen António Guterres har beslutat om en ny visselblåsarpolicy som ska stärka skyddet för FN-anställda som larmar om missförhållanden.

Läs mer: Kompass-affären en bakläxa för FN

Kommunikationsansvarig till nytt projekt om Agenda 2030 12 december, 2017

Nu söker vi en Kommunikationsansvarig till FN-förbundets kommunikationsprojekt Agenda 2030 i kommun, landsting och region.

Organisationer kräver vapenembargo och sanktioner mot Myanmar 12 december, 2017

FN:s säkerhetsråd måste stoppa etnisk rensning mot folkgruppen rohingya, skriver 69 organisationer, bland dem Svenska FN-förbundet, inför ett rådsmöte om Myanmar på tisdagen.

Så kan Sverige få en oberoende institution för mänskliga rättigheter 10 december, 2017

Sverige bör följa Tysklands och Danmarks exempel för hur man kan inrätta en oberoende institution för mänskliga rättigheter, skriver Svenska FN-förbundet och sex andra organisationer

”Integrerat arbete krävs för att nå globala mål” 8 december, 2017

Sofia Herrström besökte FN-förbundets seminarium om mänskliga rättigheter och Agenda 2030 på fredagen. För att nå de globala målen krävs mer integration mellan olika aktörer,