Stoppa sexuella övergrepp! 15 mars, 2017

Svenska FN-förbundet upprepar sitt krav att FN måste förverkliga nolltoleransen mot sexuella övergrepp som begås av FN-personal i fält.

SVT:s Uppdrag granskning uppmärksammar i sitt senaste program de övergrepp som begicks av fredsfrämjande personal i Centralafrikanska republiken. Händelserna rapporterades av FN-svensken Anders Kompass som senare sparkades från sin tjänst som avdelningschef vid FN-kontoret för mänskliga rättigheter. Kompass friades sedermera från alla anklagelser om oegentligheter av tre utredningar. I stället har FN fått kritik för sitt sätt att hantera den här typen av ärenden.

– Svenska FN-förbundet har länge krävt att FN-systemet måste förverkliga den nolltolerans mot sexuella kontakter mellan fredsfrämjande personal och civilbefolkning som infördes av den tidigare FN-chefen Kofi Annan. FN måste förbättra sina rutiner och säkerställa att personal kan larma om missförhållanden utan att riskera repressalier. Offren för övergreppen, i det här fallet barn, måste få stöd samt upprättelse genom att de skyldiga straffas, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

FN-förbundet gav Anders Kompass hedersutmärkelsen Årets FN-vän 2015. FN-svensken fick priset för att han har försvarat utsatta människor i hela världen. I motiveringen sades också att Kompass genom sitt agerande har försvarat viktiga FN-principer om mänskliga rättigheter och mänsklig värdighet och samtidigt påvisat behovet av större öppenhet och transparens i FN-systemet.

FN har sedan rapporten från den oberoende kommissionen bland annat avskedat chefen för insatsen i Centralafrikanska republiken. Den nye FN-chefen António Guterres har beslutat om en ny visselblåsarpolicy som ska stärka skyddet för FN-anställda som larmar om missförhållanden.

Läs mer: Kompass-affären en bakläxa för FN

Brett stöd för totalförbud mot barnäktenskap i Sverige 9 oktober, 2017

Fyra av fem svenskar stödjer tanken att äktenskap som ingåtts utomlands med personer under 18 år inte ska erkännas i Sverige, skriver Aleksander Gabelic på

Projektledare för ”Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner” 6 oktober, 2017

Vi söker nu en projektledare för nya projektet "Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner". Välkommen med din ansökan!

Natalia Kanem ny chef för UNFPA 5 oktober, 2017

Natalia Kanem utnämndes den 3 oktober till ny verkställande direktör för FN:s befolkningsfond UNFPA.

FN-förbundet arrangerar seminarium om Jemen 2 oktober, 2017

FN-förbundets årliga seminarium inför FN-dagen berör detta år konflikten i Jemen.