Prenumerera på nyheter från Svenska Svenska FN-förbundet via RSS

Stoppa sexuella övergrepp! 15 mars, 2017

Svenska FN-förbundet upprepar sitt krav att FN måste förverkliga nolltoleransen mot sexuella övergrepp som begås av FN-personal i fält.

SVT:s Uppdrag granskning uppmärksammar i sitt senaste program de övergrepp som begicks av fredsfrämjande personal i Centralafrikanska republiken. Händelserna rapporterades av FN-svensken Anders Kompass som senare sparkades från sin tjänst som avdelningschef vid FN-kontoret för mänskliga rättigheter. Kompass friades sedermera från alla anklagelser om oegentligheter av tre utredningar. I stället har FN fått kritik för sitt sätt att hantera den här typen av ärenden.

– Svenska FN-förbundet har länge krävt att FN-systemet måste förverkliga den nolltolerans mot sexuella kontakter mellan fredsfrämjande personal och civilbefolkning som infördes av den tidigare FN-chefen Kofi Annan. FN måste förbättra sina rutiner och säkerställa att personal kan larma om missförhållanden utan att riskera repressalier. Offren för övergreppen, i det här fallet barn, måste få stöd samt upprättelse genom att de skyldiga straffas, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

FN-förbundet gav Anders Kompass hedersutmärkelsen Årets FN-vän 2015. FN-svensken fick priset för att han har försvarat utsatta människor i hela världen. I motiveringen sades också att Kompass genom sitt agerande har försvarat viktiga FN-principer om mänskliga rättigheter och mänsklig värdighet och samtidigt påvisat behovet av större öppenhet och transparens i FN-systemet.

FN har sedan rapporten från den oberoende kommissionen bland annat avskedat chefen för insatsen i Centralafrikanska republiken. Den nye FN-chefen António Guterres har beslutat om en ny visselblåsarpolicy som ska stärka skyddet för FN-anställda som larmar om missförhållanden.

Läs mer: Kompass-affären en bakläxa för FN

Kärnvapenfrågan i fokus på händelserik kongress 18 juni, 2018

Ny förbundsordförande och fokus på kärnvapen – så kan FN-förbundets kongress 2018 i Örebro sammanfattas.

Göteneungdomar prisades vid FN-förbundets kongress 18 juni, 2018

Lovisa Åkesson och Julia Fridell, aktiva i Lidköpings FN-förening, tog emot den nya utmärkelsen Årets FN-ungdom vid vår kongress i helgen.

Annelie Börjesson ny ordförande i Svenska FN-förbundet 16 juni, 2018

Annelie Börjesson från Göteborg valdes på lördagen till ordförande i Svenska FN-förbundet vid förbundskongressen i Örebro.

Omvärlden måste skydda civila i Jemen 14 juni, 2018

FN:s humanitära samordnare i Jemen varnar för att offensiven mot hamnstaden Hodeidah kan kräva en kvarts miljon människoliv. FN-förbundet kommenterar.