Stoppa sexuella övergrepp! 15 mars, 2017

Svenska FN-förbundet upprepar sitt krav att FN måste förverkliga nolltoleransen mot sexuella övergrepp som begås av FN-personal i fält.

SVT:s Uppdrag granskning uppmärksammar i sitt senaste program de övergrepp som begicks av fredsfrämjande personal i Centralafrikanska republiken. Händelserna rapporterades av FN-svensken Anders Kompass som senare sparkades från sin tjänst som avdelningschef vid FN-kontoret för mänskliga rättigheter. Kompass friades sedermera från alla anklagelser om oegentligheter av tre utredningar. I stället har FN fått kritik för sitt sätt att hantera den här typen av ärenden.

– Svenska FN-förbundet har länge krävt att FN-systemet måste förverkliga den nolltolerans mot sexuella kontakter mellan fredsfrämjande personal och civilbefolkning som infördes av den tidigare FN-chefen Kofi Annan. FN måste förbättra sina rutiner och säkerställa att personal kan larma om missförhållanden utan att riskera repressalier. Offren för övergreppen, i det här fallet barn, måste få stöd samt upprättelse genom att de skyldiga straffas, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

FN-förbundet gav Anders Kompass hedersutmärkelsen Årets FN-vän 2015. FN-svensken fick priset för att han har försvarat utsatta människor i hela världen. I motiveringen sades också att Kompass genom sitt agerande har försvarat viktiga FN-principer om mänskliga rättigheter och mänsklig värdighet och samtidigt påvisat behovet av större öppenhet och transparens i FN-systemet.

FN har sedan rapporten från den oberoende kommissionen bland annat avskedat chefen för insatsen i Centralafrikanska republiken. Den nye FN-chefen António Guterres har beslutat om en ny visselblåsarpolicy som ska stärka skyddet för FN-anställda som larmar om missförhållanden.

Läs mer: Kompass-affären en bakläxa för FN

Svenska FN-förbundet och SKL gör Sverige hållbart 22 februari, 2018

Svenska FN-förbundet och Sveriges Kommuner och Landsting genomför nu en gemensam nationell satsning som svar på kommunernas önskan att bli hållbara.

Ny sajt ger ännu bättre Världskoll 20 februari, 2018

FN-förbundets omvärldssajt Världskoll har fått nytt utseende och nytt innehåll. Nu är det ännu lättare och roligare att lära sig mer och jämföra läget mellan

Vi söker en projektledare för medlemsutveckling och insamling 15 februari, 2018

Nu söker vi en projektledare med ansvar för medlemsutveckling och insamling.

Vi söker sju utlandspraktikanter! 14 februari, 2018

Brinner du för hållbar utveckling och vill lära dig mer om internationellt utvecklingssamarbete? Sök Svenska FN-förbundets internationella praktikprogram.