Stoppa sexuella övergrepp! 2017-03-15

Svenska FN-förbundet upprepar sitt krav att FN måste förverkliga nolltoleransen mot sexuella övergrepp som begås av FN-personal i fält.

SVT:s Uppdrag granskning uppmärksammar i sitt senaste program de övergrepp som begicks av fredsfrämjande personal i Centralafrikanska republiken. Händelserna rapporterades av FN-svensken Anders Kompass som senare sparkades från sin tjänst som avdelningschef vid FN-kontoret för mänskliga rättigheter. Kompass friades sedermera från alla anklagelser om oegentligheter av tre utredningar. I stället har FN fått kritik för sitt sätt att hantera den här typen av ärenden.

– Svenska FN-förbundet har länge krävt att FN-systemet måste förverkliga den nolltolerans mot sexuella kontakter mellan fredsfrämjande personal och civilbefolkning som infördes av den tidigare FN-chefen Kofi Annan. FN måste förbättra sina rutiner och säkerställa att personal kan larma om missförhållanden utan att riskera repressalier. Offren för övergreppen, i det här fallet barn, måste få stöd samt upprättelse genom att de skyldiga straffas, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

FN-förbundet gav Anders Kompass hedersutmärkelsen Årets FN-vän 2015. FN-svensken fick priset för att han har försvarat utsatta människor i hela världen. I motiveringen sades också att Kompass genom sitt agerande har försvarat viktiga FN-principer om mänskliga rättigheter och mänsklig värdighet och samtidigt påvisat behovet av större öppenhet och transparens i FN-systemet.

FN har sedan rapporten från den oberoende kommissionen bland annat avskedat chefen för insatsen i Centralafrikanska republiken. Den nye FN-chefen António Guterres har beslutat om en ny visselblåsarpolicy som ska stärka skyddet för FN-anställda som larmar om missförhållanden.

Läs mer: Kompass-affären en bakläxa för FN

Malin på Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke är Årets FN-lärare 2017-03-21

Malin Fogelström, lärare vid Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke, får Svenska FN-förbundets pris Årets FN-lärare för särskilt betydelsefulla insatser för globala frågor i skolan.

Falu Frigymnasium arrangerar femte nationella FN-rollspelet 2017-03-17

Svenska FN-förbundet arrangerar tillsammans med Falu Frigymnasium den femte upplagan av det nationella FN-rollspelet SweMUN den 21-23 mars i Falun. Omkring 200 gymnasieelever och lärare

Ekonomiansvarig till Svenska FN-förbundet 2017-03-17

Svenska FN-förbundet är rörelsen för ett bättre och starkare FN. Vi anser att internationellt samarbete är en förutsättning för en fredligare och mer rättvis värld.

Sex år sedan krigsutbrottet i Syrien 2017-03-15

Efter Aleppo har världen tappat uppmärksamheten på Syriens lidande, säger Aleksander Gabelic sex år efter att konflikten i Syrien bröt ut.