Ny chef för FN:s fredsfrämjande insatser  2017-02-17

Den nye chefen för FN:s fredsfrämjande insatser, Frankrikes förre Sverige-ambassadör Jean-Pierre Lacroix, måste säkerställa att fler västländer deltar i FN:s fredsfrämjande arbete.

Jean-Pierre Lacroix, som var Frankrikes ambassadör i Sverige mellan 2011 och 2014, har utnämnts till ny chef för FN:s fredsfrämjande insatser, UN-DPKO. Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet, gratulerar till utnämningen.

– Svenska FN-förbundet känner Jean-Pierre Lacroix som en stor FN-vän och en god samarbetspartner. Han övertar nu chefskapet för en av FN:s centrala verksamheter. Den nye DPKO-chefen måste säkra kvaliteten på FN:s fredsfrämjande insatser och öka västvärldens deltagande som i dag ligger på en alltför låg nivå, säger Aleksander Gabelic.

Lacroix, som tillträder den 1 april, efterträder sin landsman Hervé Ladsous på posten.

UN Photo/Basile Zoma

Apoteksgruppen i Trosa samlade mest till Flicka 2017-08-21

Apoteksgruppens butik i Trosa samlade in mest pengar under sommarens kampanj till förmån för FN-förbundets projekt Flicka.

Årets internationella praktikanter 2017-08-17

Lär känna årets internationella praktikanter!

Stärk arbetet mot barnäktenskap 2017-08-13

Förhoppningsvis får Sverige till slut en lag som gör att inga barnäktenskap kan ingås eller erkännas, skriver Aleksander Gabelic i Sydsvenskan.

Vi söker praktikant till FN-förbundets utvecklingsverksamhet 2017-08-10

Svenska FN-förbundet söker en praktikant som vill arbeta i en spännande miljö och brinner för att öka människors kunskap om och engagemang för globala frågor.