Ny chef för FN:s fredsfrämjande insatser  2017-02-17

Den nye chefen för FN:s fredsfrämjande insatser, Frankrikes förre Sverige-ambassadör Jean-Pierre Lacroix, måste säkerställa att fler västländer deltar i FN:s fredsfrämjande arbete.

Jean-Pierre Lacroix, som var Frankrikes ambassadör i Sverige mellan 2011 och 2014, har utnämnts till ny chef för FN:s fredsfrämjande insatser, UN-DPKO. Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet, gratulerar till utnämningen.

– Svenska FN-förbundet känner Jean-Pierre Lacroix som en stor FN-vän och en god samarbetspartner. Han övertar nu chefskapet för en av FN:s centrala verksamheter. Den nye DPKO-chefen måste säkra kvaliteten på FN:s fredsfrämjande insatser och öka västvärldens deltagande som i dag ligger på en alltför låg nivå, säger Aleksander Gabelic.

Lacroix, som tillträder den 1 april, efterträder sin landsman Hervé Ladsous på posten.

UN Photo/Basile Zoma

Saudiarabien hör inte hemma i FN:s kvinnokommission 2017-04-24

Att Saudiarabien har fått en plats i FN:s kvinnokommission försvårar det globala jämställdhetsarbetet. Sveriges regering bör klargöra hur man ser på valet, säger Svenska FN-förbundet.

Kärnvapenhot måste hanteras i FN 2017-04-19

Hot om kärnvapenanvändning måste bemötas i FN:s säkerhetsråd och inte genom krig, säger Svenska FN-förbundet efter Nordkoreas senaste kärnvapen- och missiltester.

Ungdomssekreterare 2017-04-18

Svenska FN-förbundet är rörelsen för ett bättre och starkare FN. Vi anser att internationellt samarbete är en förutsättning för en fredligare och mer rättvis värld. FN-förbundet

FN-forum 2017-04-18

Den 13-14 maj arrangerar Svenska FN-förbundet FN-forum i Stockholm, en mötesplats för alla som är intresserade av att diskutera och lära sig mer om FN-frågor.