Prenumerera på nyheter från Svenska Svenska FN-förbundet via RSS

Ny chef för FN:s fredsfrämjande insatser  17 februari, 2017

Den nye chefen för FN:s fredsfrämjande insatser, Frankrikes förre Sverige-ambassadör Jean-Pierre Lacroix, måste säkerställa att fler västländer deltar i FN:s fredsfrämjande arbete.

Jean-Pierre Lacroix, som var Frankrikes ambassadör i Sverige mellan 2011 och 2014, har utnämnts till ny chef för FN:s fredsfrämjande insatser, UN-DPKO. Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet, gratulerar till utnämningen.

– Svenska FN-förbundet känner Jean-Pierre Lacroix som en stor FN-vän och en god samarbetspartner. Han övertar nu chefskapet för en av FN:s centrala verksamheter. Den nye DPKO-chefen måste säkra kvaliteten på FN:s fredsfrämjande insatser och öka västvärldens deltagande som i dag ligger på en alltför låg nivå, säger Aleksander Gabelic.

Lacroix, som tillträder den 1 april, efterträder sin landsman Hervé Ladsous på posten.

UN Photo/Basile Zoma

Meddelande från valberedningen 17 maj, 2018

Valberedningen har nu lagt sitt förslag till ny styrelse för Svenska FN-förbundet inför kongressen i juni. Sammanlagt har 23 personer nominerats till de 13 platserna

Barometer 2018: Global utveckling kräver samverkan mellan civila och militära insatser 15 maj, 2018

Sveriges bidrag till internationella militära insatser bör huvudsakligen gå till FN-ledda insatser, säger FN-förbundet och ett 20-tal andra organisationer i Barometer 2018.

Rekommendationer från FN:s rasdiskrimineringskommitté 14 maj, 2018

Vi kommenterar slutsatserna från FN:s rasdiskrimineringskommitté och förklarar vår roll när FN granskar Sverige.

Roland Håkanssons bortgång 14 maj, 2018

Styrelseledamoten i Svenska FN-förbundet Roland Håkansson har gått bort.