Ny chef för FN:s fredsfrämjande insatser  2017-02-17

Den nye chefen för FN:s fredsfrämjande insatser, Frankrikes förre Sverige-ambassadör Jean-Pierre Lacroix, måste säkerställa att fler västländer deltar i FN:s fredsfrämjande arbete.

Jean-Pierre Lacroix, som var Frankrikes ambassadör i Sverige mellan 2011 och 2014, har utnämnts till ny chef för FN:s fredsfrämjande insatser, UN-DPKO. Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet, gratulerar till utnämningen.

– Svenska FN-förbundet känner Jean-Pierre Lacroix som en stor FN-vän och en god samarbetspartner. Han övertar nu chefskapet för en av FN:s centrala verksamheter. Den nye DPKO-chefen måste säkra kvaliteten på FN:s fredsfrämjande insatser och öka västvärldens deltagande som i dag ligger på en alltför låg nivå, säger Aleksander Gabelic.

Lacroix, som tillträder den 1 april, efterträder sin landsman Hervé Ladsous på posten.

UN Photo/Basile Zoma

Malin på Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke är Årets FN-lärare 2017-03-21

Malin Fogelström, lärare vid Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke, får Svenska FN-förbundets pris Årets FN-lärare för särskilt betydelsefulla insatser för globala frågor i skolan.

Falu Frigymnasium arrangerar femte nationella FN-rollspelet 2017-03-17

Svenska FN-förbundet arrangerar tillsammans med Falu Frigymnasium den femte upplagan av det nationella FN-rollspelet SweMUN den 21-23 mars i Falun. Omkring 200 gymnasieelever och lärare

Ekonomiansvarig till Svenska FN-förbundet 2017-03-17

Svenska FN-förbundet är rörelsen för ett bättre och starkare FN. Vi anser att internationellt samarbete är en förutsättning för en fredligare och mer rättvis värld.

Stoppa sexuella övergrepp! 2017-03-15

Svenska FN-förbundet upprepar sitt krav att FN måste förverkliga nolltoleransen mot sexuella övergrepp som begås av FN-personal i fält.