Ny chef för FN:s fredsfrämjande insatser  17 februari, 2017

Den nye chefen för FN:s fredsfrämjande insatser, Frankrikes förre Sverige-ambassadör Jean-Pierre Lacroix, måste säkerställa att fler västländer deltar i FN:s fredsfrämjande arbete.

Jean-Pierre Lacroix, som var Frankrikes ambassadör i Sverige mellan 2011 och 2014, har utnämnts till ny chef för FN:s fredsfrämjande insatser, UN-DPKO. Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet, gratulerar till utnämningen.

– Svenska FN-förbundet känner Jean-Pierre Lacroix som en stor FN-vän och en god samarbetspartner. Han övertar nu chefskapet för en av FN:s centrala verksamheter. Den nye DPKO-chefen måste säkra kvaliteten på FN:s fredsfrämjande insatser och öka västvärldens deltagande som i dag ligger på en alltför låg nivå, säger Aleksander Gabelic.

Lacroix, som tillträder den 1 april, efterträder sin landsman Hervé Ladsous på posten.

UN Photo/Basile Zoma

Ny rapport: Konflikter orsakar stort antal minoffer 14 december, 2017

För andra året ökar antalet minoffer på grund av konflikterna i Afghanistan, Libyen, Ukraina och Jemen, visar Landmine Monitor 2017 som också uppmärksammar Svenska FN-förbundets

Kommunikationsansvarig till nytt projekt om Agenda 2030 12 december, 2017

Nu söker vi en Kommunikationsansvarig till FN-förbundets kommunikationsprojekt Agenda 2030 i kommun, landsting och region.

Organisationer kräver vapenembargo och sanktioner mot Myanmar 12 december, 2017

FN:s säkerhetsråd måste stoppa etnisk rensning mot folkgruppen rohingya, skriver 69 organisationer, bland dem Svenska FN-förbundet, inför ett rådsmöte om Myanmar på tisdagen.

Så kan Sverige få en oberoende institution för mänskliga rättigheter 10 december, 2017

Sverige bör följa Tysklands och Danmarks exempel för hur man kan inrätta en oberoende institution för mänskliga rättigheter, skriver Svenska FN-förbundet och sex andra organisationer