Ny chef för FN:s fredsfrämjande insatser  17 februari, 2017

Den nye chefen för FN:s fredsfrämjande insatser, Frankrikes förre Sverige-ambassadör Jean-Pierre Lacroix, måste säkerställa att fler västländer deltar i FN:s fredsfrämjande arbete.

Jean-Pierre Lacroix, som var Frankrikes ambassadör i Sverige mellan 2011 och 2014, har utnämnts till ny chef för FN:s fredsfrämjande insatser, UN-DPKO. Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet, gratulerar till utnämningen.

– Svenska FN-förbundet känner Jean-Pierre Lacroix som en stor FN-vän och en god samarbetspartner. Han övertar nu chefskapet för en av FN:s centrala verksamheter. Den nye DPKO-chefen måste säkra kvaliteten på FN:s fredsfrämjande insatser och öka västvärldens deltagande som i dag ligger på en alltför låg nivå, säger Aleksander Gabelic.

Lacroix, som tillträder den 1 april, efterträder sin landsman Hervé Ladsous på posten.

UN Photo/Basile Zoma

Vi söker en internationell programhandläggare (tillsvidaretjänst)! 18 oktober, 2017

Svenska FN-förbundet är rörelsen för ett bättre och starkare FN. Vi tror att internationellt samarbete är en förutsättning för en fredligare och mer rättvis värld.

Brett stöd för totalförbud mot barnäktenskap i Sverige 9 oktober, 2017

Fyra av fem svenskar stödjer tanken att äktenskap som ingåtts utomlands med personer under 18 år inte ska erkännas i Sverige, skriver Aleksander Gabelic på

Projektledare för ”Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner” 6 oktober, 2017

Vi söker nu en projektledare för nya projektet "Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner". Välkommen med din ansökan!

Natalia Kanem ny chef för UNFPA 5 oktober, 2017

Natalia Kanem utnämndes den 3 oktober till ny verkställande direktör för FN:s befolkningsfond UNFPA.