Ny chef för FN:s fredsfrämjande insatser  2017-02-17

Den nye chefen för FN:s fredsfrämjande insatser, Frankrikes förre Sverige-ambassadör Jean-Pierre Lacroix, måste säkerställa att fler västländer deltar i FN:s fredsfrämjande arbete.

Jean-Pierre Lacroix, som var Frankrikes ambassadör i Sverige mellan 2011 och 2014, har utnämnts till ny chef för FN:s fredsfrämjande insatser, UN-DPKO. Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet, gratulerar till utnämningen.

– Svenska FN-förbundet känner Jean-Pierre Lacroix som en stor FN-vän och en god samarbetspartner. Han övertar nu chefskapet för en av FN:s centrala verksamheter. Den nye DPKO-chefen måste säkra kvaliteten på FN:s fredsfrämjande insatser och öka västvärldens deltagande som i dag ligger på en alltför låg nivå, säger Aleksander Gabelic.

Lacroix, som tillträder den 1 april, efterträder sin landsman Hervé Ladsous på posten.

UN Photo/Basile Zoma

FN-förbundet i sommar 2017-06-21

Här hittar ni oss i sommar!

FN-förbundet i Almedalen 2017-06-20

Under politikerveckan i Almedalen den 3-10 juli medverkar vi med flera seminarier. Här kan du ta del av det fullständiga programmet för vår medverkan.

Återföreningen 2017-06-14

Noorullah och Mahdi, 17, möttes igen efter åtta år – på FN-förbundets UNg-helg.

Risk för vag MR-institution 2017-06-13

Den planerade nationella institutionen för mänskliga rättigheter riskerar att bli ett hastverk, skriver Svenska FN-förbundet och fem andra människorättsorganisationer i Upsala Nya Tidning.