Ny chef för FN:s fredsfrämjande insatser  2017-02-17

Den nye chefen för FN:s fredsfrämjande insatser, Frankrikes förre Sverige-ambassadör Jean-Pierre Lacroix, måste säkerställa att fler västländer deltar i FN:s fredsfrämjande arbete.

Jean-Pierre Lacroix, som var Frankrikes ambassadör i Sverige mellan 2011 och 2014, har utnämnts till ny chef för FN:s fredsfrämjande insatser, UN-DPKO. Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet, gratulerar till utnämningen.

– Svenska FN-förbundet känner Jean-Pierre Lacroix som en stor FN-vän och en god samarbetspartner. Han övertar nu chefskapet för en av FN:s centrala verksamheter. Den nye DPKO-chefen måste säkra kvaliteten på FN:s fredsfrämjande insatser och öka västvärldens deltagande som i dag ligger på en alltför låg nivå, säger Aleksander Gabelic.

Lacroix, som tillträder den 1 april, efterträder sin landsman Hervé Ladsous på posten.

UN Photo/Basile Zoma

Nya uppgifter om krigsbrott i Syrien 2017-02-08

Nya uppgifter om utomrättsliga avrättningar stärker misstankarna om att krigsbrott regelmässigt begås i Syrien.

Hans Roslings bortgång 2017-02-08

Svenska FN-förbundet minns folkbildaren, pedagogen och FN-vännen Hans Rosling. Foto: Stefan Nilsson

Nominera årets MR-pristagare 2017-02-06

Vem tycker du har arbetat för att stärka de mänskliga rättigheterna i Sverige? Nominera till Årets MR-pristagare!

Välkommet utspel om Asks barnäktenskapslag 2017-02-02

FN-förbundet har länge krävt nolltolerans mot barnäktenskap och välkomnar att L-ledaren Jan Björklund vill ändra lagen från 2014.