Prenumerera på nyheter från Svenska Svenska FN-förbundet via RSS

Nedskärningar hotar världens kvinnor 5 april, 2017

Att USA drar in sitt bidrag till FN:s befolkningsfond leder till död och lidande för kvinnor runt om i världen, säger Svenska FN-förbundet.

Den amerikanska administrationen meddelade på måndagen att man drar in sitt bidrag, 75 miljoner dollar per år, till FN:s befolkningsfond UNFPA. Beslutet är i linje med de signaler som skickades i anslutning till president Donald Trumps tillträde i januari.

Svenska FN-förbundet, som arbetar aktivt för flickors och kvinnors rättigheter, reagerar starkt på beskedet.

– Att UNFPA i ett slag tappar sin fjärde största givare är ett direkt hot mot kvinnors liv och hälsa. Organisationen arbetar i 150 länder och räddar tusentals liv varje år. Det amerikanska beslutet leder till fler illegala aborter och står i direkt strid med mål 5 i de globala målen som säger att världens länder ska främja jämställdhet och sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, säger förbundsordförande Aleksander Gabelic.

Sverige och andra länder har nu en viktig uppgift att fylla det tomrum som uppstår i UNFPA:s budget, menar Gabelic.

– Initiativet She decides, som Sverige och tre andra länder står bakom, är en nödvändig och välkommen åtgärd för att säkra stödet för kvinnors reproduktiva rättigheter. Fler länder behöver ansluta sig för att minska följderna av den amerikanska politiken, säger Aleksander Gabelic.

UNFPA beklagar i ett uttalande det amerikanska beslutet. Tidigare har även amerikanska organisationer som arbetar med kvinnors hälsa reagerat på Trump-administrationens signaler.

Svenska FN-förbundet stöder UNFPA:s arbete för flickors och unga kvinnors rättigheter i Afar-regionen i norra Etiopien. Genom projektet Flicka motverkas skadliga traditioner som könsstympning och barnäktenskap. Ge ett bidrag på www.fn.se/flicka.

Kärnvapenfrågan i fokus på händelserik kongress 18 juni, 2018

Ny förbundsordförande och fokus på kärnvapen – så kan FN-förbundets kongress 2018 i Örebro sammanfattas.

Göteneungdomar prisades vid FN-förbundets kongress 18 juni, 2018

Lovisa Åkesson och Julia Fridell, aktiva i Lidköpings FN-förening, tog emot den nya utmärkelsen Årets FN-ungdom vid vår kongress i helgen.

Annelie Börjesson ny ordförande i Svenska FN-förbundet 16 juni, 2018

Annelie Börjesson från Göteborg valdes på lördagen till ordförande i Svenska FN-förbundet vid förbundskongressen i Örebro.

Omvärlden måste skydda civila i Jemen 14 juni, 2018

FN:s humanitära samordnare i Jemen varnar för att offensiven mot hamnstaden Hodeidah kan kräva en kvarts miljon människoliv. FN-förbundet kommenterar.