Nedskärningar hotar världens kvinnor 2017-04-05

Att USA drar in sitt bidrag till FN:s befolkningsfond leder till död och lidande för kvinnor runt om i världen, säger Svenska FN-förbundet.

Den amerikanska administrationen meddelade på måndagen att man drar in sitt bidrag, 75 miljoner dollar per år, till FN:s befolkningsfond UNFPA. Beslutet är i linje med de signaler som skickades i anslutning till president Donald Trumps tillträde i januari.

Svenska FN-förbundet, som arbetar aktivt för flickors och kvinnors rättigheter, reagerar starkt på beskedet.

– Att UNFPA i ett slag tappar sin fjärde största givare är ett direkt hot mot kvinnors liv och hälsa. Organisationen arbetar i 150 länder och räddar tusentals liv varje år. Det amerikanska beslutet leder till fler illegala aborter och står i direkt strid med mål 5 i de globala målen som säger att världens länder ska främja jämställdhet och sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, säger förbundsordförande Aleksander Gabelic.

Sverige och andra länder har nu en viktig uppgift att fylla det tomrum som uppstår i UNFPA:s budget, menar Gabelic.

– Initiativet She decides, som Sverige och tre andra länder står bakom, är en nödvändig och välkommen åtgärd för att säkra stödet för kvinnors reproduktiva rättigheter. Fler länder behöver ansluta sig för att minska följderna av den amerikanska politiken, säger Aleksander Gabelic.

UNFPA beklagar i ett uttalande det amerikanska beslutet. Tidigare har även amerikanska organisationer som arbetar med kvinnors hälsa reagerat på Trump-administrationens signaler.

Svenska FN-förbundet stöder UNFPA:s arbete för flickors och unga kvinnors rättigheter i Afar-regionen i norra Etiopien. Genom projektet Flicka motverkas skadliga traditioner som könsstympning och barnäktenskap. Ge ett bidrag på www.fn.se/flicka.

Årets internationella praktikanter 2017-08-17

Lär känna årets internationella praktikanter!

Stärk arbetet mot barnäktenskap 2017-08-13

Förhoppningsvis får Sverige till slut en lag som gör att inga barnäktenskap kan ingås eller erkännas, skriver Aleksander Gabelic i Sydsvenskan.

Vi söker praktikant till FN-förbundets utvecklingsverksamhet 2017-08-10

Svenska FN-förbundet söker en praktikant som vill arbeta i en spännande miljö och brinner för att öka människors kunskap om och engagemang för globala frågor.

NOMINERA TILL ÅRETS FN-VÄN OCH FN-SUPPORTER 2017-08-07

Nu börjar vi närma oss sista nomineringsdag för utmärkelserna Årets FN-vän och Årets FN-supporter. FN-föreningar, FN-distrikt och anslutna riksorganisationer har möjlighet att nominera en (1)