Nedskärningar hotar världens kvinnor 5 april, 2017

Att USA drar in sitt bidrag till FN:s befolkningsfond leder till död och lidande för kvinnor runt om i världen, säger Svenska FN-förbundet.

Den amerikanska administrationen meddelade på måndagen att man drar in sitt bidrag, 75 miljoner dollar per år, till FN:s befolkningsfond UNFPA. Beslutet är i linje med de signaler som skickades i anslutning till president Donald Trumps tillträde i januari.

Svenska FN-förbundet, som arbetar aktivt för flickors och kvinnors rättigheter, reagerar starkt på beskedet.

– Att UNFPA i ett slag tappar sin fjärde största givare är ett direkt hot mot kvinnors liv och hälsa. Organisationen arbetar i 150 länder och räddar tusentals liv varje år. Det amerikanska beslutet leder till fler illegala aborter och står i direkt strid med mål 5 i de globala målen som säger att världens länder ska främja jämställdhet och sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, säger förbundsordförande Aleksander Gabelic.

Sverige och andra länder har nu en viktig uppgift att fylla det tomrum som uppstår i UNFPA:s budget, menar Gabelic.

– Initiativet She decides, som Sverige och tre andra länder står bakom, är en nödvändig och välkommen åtgärd för att säkra stödet för kvinnors reproduktiva rättigheter. Fler länder behöver ansluta sig för att minska följderna av den amerikanska politiken, säger Aleksander Gabelic.

UNFPA beklagar i ett uttalande det amerikanska beslutet. Tidigare har även amerikanska organisationer som arbetar med kvinnors hälsa reagerat på Trump-administrationens signaler.

Svenska FN-förbundet stöder UNFPA:s arbete för flickors och unga kvinnors rättigheter i Afar-regionen i norra Etiopien. Genom projektet Flicka motverkas skadliga traditioner som könsstympning och barnäktenskap. Ge ett bidrag på www.fn.se/flicka.

Svenska FN-förbundet och SKL gör Sverige hållbart 22 februari, 2018

Svenska FN-förbundet och Sveriges Kommuner och Landsting genomför nu en gemensam nationell satsning som svar på kommunernas önskan att bli hållbara.

Ny sajt ger ännu bättre Världskoll 20 februari, 2018

FN-förbundets omvärldssajt Världskoll har fått nytt utseende och nytt innehåll. Nu är det ännu lättare och roligare att lära sig mer och jämföra läget mellan

Vi söker en projektledare för medlemsutveckling och insamling 15 februari, 2018

Nu söker vi en projektledare med ansvar för medlemsutveckling och insamling.

Vi söker sju utlandspraktikanter! 14 februari, 2018

Brinner du för hållbar utveckling och vill lära dig mer om internationellt utvecklingssamarbete? Sök Svenska FN-förbundets internationella praktikprogram.