Prenumerera på nyheter från Svenska Svenska FN-förbundet via RSS

DR Kongo i stort behov av omvärldens stöd 5 april, 2017

Demokratiska republiken Kongo, där två FN-anställda mördades nyligen, står inför en rad politiska och militära utmaningar. FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic efterlyser omvärldens engagemang.

FN:s säkerhetsråd beslutade i förra veckan att förlänga mandatet för FN:s fredsfrämjande insats i Demokratiska republiken Kongo i ytterligare ett år. FN-chefen António Guterres fick dock inte gehör för sitt förslag att förstärka styrkan med 320 poliser. Rådet beslutade tvärtom att sänka taket för antalet soldater och militärobservatörer i insatsen med 3 700 till sammanlagt 16 875. Därutöver ingår som tidigare 1 441 poliser i insatsen.

– Säkerhetsrådet borde i högre grad ta hänsyn till det försämrade läget i Demokratiska republiken Kongo. Mordet på Zaida Catalán, Michael Sharp och deras tolk, flera kongolesers försvinnanden och den allmänt svåra situationen talar för att FN förstärker sin närvaro i landet. Omvärlden måste kräva att den kongolesiska regeringen dels upprätthåller säkerheten i samarbete med FN, dels håller det politiska löftet om val senare i år, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

I förra veckan meddelade också katolska kyrkan i DR Kongo att man lämnar rollen som medlare mellan regeringen och oppositionen. Sedan årsskiftet har parterna förhandlat om implementeringen om det avtal som undertecknades på nyårsafton och skulle leda till val i landet under 2017. Katolska kyrkan är en viktig institution i DR Kongo och dess inflytande var avgörande för avtalet.

– Katolska kyrkan har spelat en viktig roll i DR Kongo och det är olyckligt att parternas ovilja att komma överens tvingar kyrkan att lämna medlarrollen. Detta får inte bli slutet på de politiska samtalen i Kongo. Nu måste FN och AU ta en större roll för att se till att samtalen fortsätter och sätta press på president Joseph Kabila att arrangera val som utlovat, säger Aleksander Gabelic.

Det kongolesiska FN-förbundet har uppmanat regeringen och oppositionen att göra eftergifter och att dela ministerposterna lika om man inte kan komma överens. Vidare uppmanar man till förstärkning av Monusco och ökat stöd till katolska kyrkan för att garantera en fredlig process. Uttalandet har skickats till FN-insatsen, FN:s generalsekreterare och andra relevanta aktörer.

Generalsekreterarens Sverigebesök 23 april, 2018

Helgens besök av António Guterres ger uppmärksamhet åt FN-frågorna och visst hopp om att säkerhetsrådet ska komma i vidare i Syrienfrågan, säger FN-förbundet som träffade

Samla splittrat FN-råd är Guterres viktigaste uppgift 19 april, 2018

Att få ett dysfunktionellt säkerhetsråd att fungera är António Guterres viktigaste uppgift, säger Svenska FN-förbundet inför generalsekreterarens Sverigebesök i helgen.

Sex frågor och svar inför FN-chefens Sverigebesök 19 april, 2018

Det är för första gången någonsin som FN:s säkerhetsråd håller sitt årliga informella arbetsmöte utanför New York.

Banbrytande FN-princip för mänsklig säkerhet vid ett vägskäl 19 april, 2018

FN:s medlemsstater sviker den folkrättsliga principen skyldighet att skydda. Säkerhetsrådet måste göra mer för att skydda utsatta civila i konflikt, skriver Aleksander Gabelic inför FN-chefen