DR Kongo i stort behov av omvärldens stöd 5 april, 2017

Demokratiska republiken Kongo, där två FN-anställda mördades nyligen, står inför en rad politiska och militära utmaningar. FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic efterlyser omvärldens engagemang.

FN:s säkerhetsråd beslutade i förra veckan att förlänga mandatet för FN:s fredsfrämjande insats i Demokratiska republiken Kongo i ytterligare ett år. FN-chefen António Guterres fick dock inte gehör för sitt förslag att förstärka styrkan med 320 poliser. Rådet beslutade tvärtom att sänka taket för antalet soldater och militärobservatörer i insatsen med 3 700 till sammanlagt 16 875. Därutöver ingår som tidigare 1 441 poliser i insatsen.

– Säkerhetsrådet borde i högre grad ta hänsyn till det försämrade läget i Demokratiska republiken Kongo. Mordet på Zaida Catalán, Michael Sharp och deras tolk, flera kongolesers försvinnanden och den allmänt svåra situationen talar för att FN förstärker sin närvaro i landet. Omvärlden måste kräva att den kongolesiska regeringen dels upprätthåller säkerheten i samarbete med FN, dels håller det politiska löftet om val senare i år, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

I förra veckan meddelade också katolska kyrkan i DR Kongo att man lämnar rollen som medlare mellan regeringen och oppositionen. Sedan årsskiftet har parterna förhandlat om implementeringen om det avtal som undertecknades på nyårsafton och skulle leda till val i landet under 2017. Katolska kyrkan är en viktig institution i DR Kongo och dess inflytande var avgörande för avtalet.

– Katolska kyrkan har spelat en viktig roll i DR Kongo och det är olyckligt att parternas ovilja att komma överens tvingar kyrkan att lämna medlarrollen. Detta får inte bli slutet på de politiska samtalen i Kongo. Nu måste FN och AU ta en större roll för att se till att samtalen fortsätter och sätta press på president Joseph Kabila att arrangera val som utlovat, säger Aleksander Gabelic.

Det kongolesiska FN-förbundet har uppmanat regeringen och oppositionen att göra eftergifter och att dela ministerposterna lika om man inte kan komma överens. Vidare uppmanar man till förstärkning av Monusco och ökat stöd till katolska kyrkan för att garantera en fredlig process. Uttalandet har skickats till FN-insatsen, FN:s generalsekreterare och andra relevanta aktörer.

Kommunikationsansvarig till nytt projekt om Agenda 2030 12 december, 2017

Nu söker vi en Kommunikationsansvarig till FN-förbundets kommunikationsprojekt Agenda 2030 i kommun, landsting och region.

Organisationer kräver vapenembargo och sanktioner mot Myanmar 12 december, 2017

FN:s säkerhetsråd måste stoppa etnisk rensning mot folkgruppen rohingya, skriver 69 organisationer, bland dem Svenska FN-förbundet, inför ett rådsmöte om Myanmar på tisdagen.

Så kan Sverige få en oberoende institution för mänskliga rättigheter 10 december, 2017

Sverige bör följa Tysklands och Danmarks exempel för hur man kan inrätta en oberoende institution för mänskliga rättigheter, skriver Svenska FN-förbundet och sex andra organisationer

”Integrerat arbete krävs för att nå globala mål” 8 december, 2017

Sofia Herrström besökte FN-förbundets seminarium om mänskliga rättigheter och Agenda 2030 på fredagen. För att nå de globala målen krävs mer integration mellan olika aktörer,