DR Kongo i stort behov av omvärldens stöd 2017-04-05

Demokratiska republiken Kongo, där två FN-anställda mördades nyligen, står inför en rad politiska och militära utmaningar. FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic efterlyser omvärldens engagemang.

FN:s säkerhetsråd beslutade i förra veckan att förlänga mandatet för FN:s fredsfrämjande insats i Demokratiska republiken Kongo i ytterligare ett år. FN-chefen António Guterres fick dock inte gehör för sitt förslag att förstärka styrkan med 320 poliser. Rådet beslutade tvärtom att sänka taket för antalet soldater och militärobservatörer i insatsen med 3 700 till sammanlagt 16 875. Därutöver ingår som tidigare 1 441 poliser i insatsen.

– Säkerhetsrådet borde i högre grad ta hänsyn till det försämrade läget i Demokratiska republiken Kongo. Mordet på Zaida Catalán, Michael Sharp och deras tolk, flera kongolesers försvinnanden och den allmänt svåra situationen talar för att FN förstärker sin närvaro i landet. Omvärlden måste kräva att den kongolesiska regeringen dels upprätthåller säkerheten i samarbete med FN, dels håller det politiska löftet om val senare i år, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

I förra veckan meddelade också katolska kyrkan i DR Kongo att man lämnar rollen som medlare mellan regeringen och oppositionen. Sedan årsskiftet har parterna förhandlat om implementeringen om det avtal som undertecknades på nyårsafton och skulle leda till val i landet under 2017. Katolska kyrkan är en viktig institution i DR Kongo och dess inflytande var avgörande för avtalet.

– Katolska kyrkan har spelat en viktig roll i DR Kongo och det är olyckligt att parternas ovilja att komma överens tvingar kyrkan att lämna medlarrollen. Detta får inte bli slutet på de politiska samtalen i Kongo. Nu måste FN och AU ta en större roll för att se till att samtalen fortsätter och sätta press på president Joseph Kabila att arrangera val som utlovat, säger Aleksander Gabelic.

Det kongolesiska FN-förbundet har uppmanat regeringen och oppositionen att göra eftergifter och att dela ministerposterna lika om man inte kan komma överens. Vidare uppmanar man till förstärkning av Monusco och ökat stöd till katolska kyrkan för att garantera en fredlig process. Uttalandet har skickats till FN-insatsen, FN:s generalsekreterare och andra relevanta aktörer.

FN-förbundet i sommar 2017-06-21

Här hittar ni oss i sommar!

FN-förbundet i Almedalen 2017-06-20

Under politikerveckan i Almedalen den 3-10 juli medverkar vi med flera seminarier. Här kan du ta del av det fullständiga programmet för vår medverkan.

Återföreningen 2017-06-14

Noorullah och Mahdi, 17, möttes igen efter åtta år – på FN-förbundets UNg-helg.

Risk för vag MR-institution 2017-06-13

Den planerade nationella institutionen för mänskliga rättigheter riskerar att bli ett hastverk, skriver Svenska FN-förbundet och fem andra människorättsorganisationer i Upsala Nya Tidning.