DR Kongo i stort behov av omvärldens stöd 2017-04-05

Demokratiska republiken Kongo, där två FN-anställda mördades nyligen, står inför en rad politiska och militära utmaningar. FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic efterlyser omvärldens engagemang.

FN:s säkerhetsråd beslutade i förra veckan att förlänga mandatet för FN:s fredsfrämjande insats i Demokratiska republiken Kongo i ytterligare ett år. FN-chefen António Guterres fick dock inte gehör för sitt förslag att förstärka styrkan med 320 poliser. Rådet beslutade tvärtom att sänka taket för antalet soldater och militärobservatörer i insatsen med 3 700 till sammanlagt 16 875. Därutöver ingår som tidigare 1 441 poliser i insatsen.

– Säkerhetsrådet borde i högre grad ta hänsyn till det försämrade läget i Demokratiska republiken Kongo. Mordet på Zaida Catalán, Michael Sharp och deras tolk, flera kongolesers försvinnanden och den allmänt svåra situationen talar för att FN förstärker sin närvaro i landet. Omvärlden måste kräva att den kongolesiska regeringen dels upprätthåller säkerheten i samarbete med FN, dels håller det politiska löftet om val senare i år, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

I förra veckan meddelade också katolska kyrkan i DR Kongo att man lämnar rollen som medlare mellan regeringen och oppositionen. Sedan årsskiftet har parterna förhandlat om implementeringen om det avtal som undertecknades på nyårsafton och skulle leda till val i landet under 2017. Katolska kyrkan är en viktig institution i DR Kongo och dess inflytande var avgörande för avtalet.

– Katolska kyrkan har spelat en viktig roll i DR Kongo och det är olyckligt att parternas ovilja att komma överens tvingar kyrkan att lämna medlarrollen. Detta får inte bli slutet på de politiska samtalen i Kongo. Nu måste FN och AU ta en större roll för att se till att samtalen fortsätter och sätta press på president Joseph Kabila att arrangera val som utlovat, säger Aleksander Gabelic.

Det kongolesiska FN-förbundet har uppmanat regeringen och oppositionen att göra eftergifter och att dela ministerposterna lika om man inte kan komma överens. Vidare uppmanar man till förstärkning av Monusco och ökat stöd till katolska kyrkan för att garantera en fredlig process. Uttalandet har skickats till FN-insatsen, FN:s generalsekreterare och andra relevanta aktörer.

Årets internationella praktikanter 2017-08-17

Lär känna årets internationella praktikanter!

Stärk arbetet mot barnäktenskap 2017-08-13

Förhoppningsvis får Sverige till slut en lag som gör att inga barnäktenskap kan ingås eller erkännas, skriver Aleksander Gabelic i Sydsvenskan.

Vi söker praktikant till FN-förbundets utvecklingsverksamhet 2017-08-10

Svenska FN-förbundet söker en praktikant som vill arbeta i en spännande miljö och brinner för att öka människors kunskap om och engagemang för globala frågor.

NOMINERA TILL ÅRETS FN-VÄN OCH FN-SUPPORTER 2017-08-07

Nu börjar vi närma oss sista nomineringsdag för utmärkelserna Årets FN-vän och Årets FN-supporter. FN-föreningar, FN-distrikt och anslutna riksorganisationer har möjlighet att nominera en (1)